Mások hogy csinálják?
Több kritika is éri a magyar adórendszert az adófajták széttagoltsága miatt. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda megszámolta, hogy jelenleg 60 adófajta van hatályban Magyarországon. Első hallásra kicsit soknak tűnik. De sok-e vajon a nemzetközi viszonylatban?
„Külföldi példák azt mutatják, hogy más országok sem képesek feltétlenül adórendszerüket hatékonyabban működtetni. Bár nehéz e körben hiteles forrásokat találni, ismereteink szerint, az Egyesült Államokban 97, Németországban pedig 59 adófajta létezik. Az adófajták nagyságrendje tehát hasonló, de figyelemmel ezen országok méretére és közigazgatási tagoltságára a 60 darab magyarországi adónem ebben a tekintetben soknak tűnik” – mondja Fehér Tamás, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje.
Ezzel szemben, ha a szintén széttagolt, de mégis mindössze húszmillió főt számláló Ausztráliát vesszük figyelembe, akkor a magyarországi termés már nem is tűnik annyira bőségesnek. Ausztrália ugyanis a legfrissebb számítások alapján 125 különböző adóból termeli ki a költségvetés bevételét.
A húzó adónemek
Az adófajták elemzésénél nem utolsó szempont azt figyelembe venni, hogy azok milyen mértékben járulnak hozzá a központi adóbevételekhez. Ebből a szempontból messze a legjelentősebb az általános forgalmi adó, amely a központi költségvetés adóbevételeinek több mint 25 százalékáért felel. Az áfát messze lemaradva követi a személyi jövedelemadó (13,5 százalékos részaránnyal), valamint a jövedéki adó (7,8 százalékkal).
Közismertségéhez viszonyítva sokaknak meglepő lehet, hogy a társasági adó alig több mint 3 százalékot hozott a konyhára. Ez azonban csalóka viszonyítás, mivel legtöbb központi adónemünknek az adóbevételekben játszott szerepe nem haladja meg az 1 százalékot. Erről az oldalról nézve már kimondottan jelentős adónemnek minősül például a pénzügyi tranzakciós illeték, amely az adóbevételeknek több mint 2 százalékáért felel.
A futottak még kategória
A 60 adófajtába több olyan is tartozik, amelyek a nemzetgazdaság szempontjából kimutathatatlannak tűnnek. Itt van mindjárt a háztartási alkalmazottak után fizetendő havi 1 ezer forintos adó. Ebből az adóból a zárszámadási törvény és a KSH statisztikák alapján 2014-ben 26 millió forint, 2015-ben pedig 29 millió forint bevétel származott. Ha ezeket a számokat elosztjuk az egy alkalmazottra eső éves összeggel (ami 12 ezer forint), megkapjuk, hogy 2015-ben csupán 2 400 fő után fizettek ilyen adót. Vagyis nem csak a bevétel kevés, de valószínűleg az ilyen típusú foglalkoztatás kifehérítésére irányuló célt sem érte el az az adónem. Annak ellenére, hogy az adófizetők oldalán az adó adminisztrálása nagyon egyszerű, feltételezhető, hogy a NAV oldalán azért jó pár millió forintot felemészt az adó beszedése és adminisztrálása. Emiatt az adónem megtartása nem tűnik indokoltnak.
Hasonló eredményre juthatnánk a pornográf tartalmakra kivetett kulturális adóval kapcsolatban. Ez az adónem 2014-ben 145 millió forintot, 2015-ben pedig 126,5 millió forintot hozott a költségvetésnek, miközben a külföldről, interneten szolgáltatott tartalom után egyrészt senki sem fizet adót, másrészt az ilyen tartalomra vágyók legfőbb beszerzési terepe is nyilvánvalóan az internet. Azaz ezen adó megtartása mellett is kevés racionális érv hozható fel.
Akkor most sok vagy kevés?
Bár a nemzetközi összehasonlítások nagyon hasznosak, minden ország saját maga kell, hogy a mércét felállítsa: hány adóval tud egy hatékony és az arányos és igazságos közteherviselés elvét megvalósító adórendszert működtetni. Megfontolandó továbbá azon céloknak a köre is, amelyeket az adórendszer keretein belül érdemes érvényre juttatni.
Mindezek szem előtt tartásával a 60 magyarországi adófajta valóban soknak tűnik. Különösen úgy, hogy az adók túlnyomó többsége a költségvetés 1 százalékánál kisebb mértékű bevételt generál – nem is beszélve azon adókról, amelyekből származó bevételek csupán milliós nagyságrendben mérhetőek. Érdemes tehát elgondolkozni arról, hogy mely adókra van szükség és melyekre nem. És ez a gondolkodás egyszer elvezethet oda, hogy legalább az adófajták felsorolása elférhessen egy söralátéten - véli a Jalsovszky Ügyvédi Iroda.
Mi minősül adónak? A magyarországi adófajták számának felméréséhez természetesen nem mindegy, hogy mit minősítünk adónak. A mindennapi tapasztalat, továbbá az adózási elmélet egyaránt egyértelműsítik, hogy nem minden, az állam irányában fennálló fizetési kötelezettség tekinthető adónak. Végül, a bírságok, pótdíjak és egyéb szankciók szintén nem minősülhetnek adónak, bármennyire is ilyen érzése van az egyszeri befizetőnek. |
A dohányipari vállalkozások egészségügyi hozzájárulása |
Kamarai hozzájárulás |
A forgalmazó és a befektetési alap különadója |
Kisadózó vállalkozások tételes adója |
A magánszemély egyes jövedelmeinek különadója |
Kisvállalati adó |
Általános forgalmi adó |
Környezetterhelési díj |
Baleseti adó |
Környezetvédelmi termékdíj |
Bányajáradék |
Közművezetékek adója |
Biztosítási adó |
Kulturális adó |
Cégautó-adó |
Magánszemélyek kommunális adója |
Ebrendészeti hozzájárulás |
Munkaerő-piaci járulék |
Egészségügyi hozzájárulás |
Népegészségügyi termékadó |
Egészségügyi szolgáltatási járulék |
Nyugdíjjárulék |
Egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás |
Pénzbeni egészségbiztosítási járulék |
Egyszerűsített vállalkozói adó |
Pénzügyi szervezetek különadója |
Élelmiszerlánc-felügyeleti díj |
Pénzügyi tranzakciós illeték |
Energiaadó |
Regisztrációs adó |
Energiaellátók jövedelemadója |
Rehabilitációs hozzájárulás |
Építményadó |
Reklámadó |
Erdővédelmi járulék |
Szakképzési hozzájárulás |
Földvédelmi járulék |
Személyi jövedelemadó |
Gépjárműadó |
Szerencsejáték felügyeleti díj |
Gyógyszerforgalmazók különadói |
Szociális hozzájárulási adó |
Háztartási munka regisztrációs díja |
Táppénz-hozzájárulás |
Helyi iparűzési adó |
Társasági adó |
Hitelintézetek különadója |
Távközlési adó |
Hitelintézeti járadék |
Telekadó |
Hulladéklerakási járulék |
Települési adó |
Idegenforgalmi adó |
Természetbeni egészségbiztosítási járulék |
Illeték |
Vám |
Innovációs járulék |
Vízkészlet-járulék |
Játékadó |
|
Jövedéki adó |
|