6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy hete közölte a KSH a decemberi ipari termelésre vonatkozó első becslését, amely negatív meglepetést okozott. A várt bővülés helyett ugyanis komoly visszaesést jelzett. A most publikált részletes adatok szerint a járműipar húzta vissza leginkább az ipart, és azt is sejteni lehet, hogy mely vállalatok vettek vissza év végén a tempóból.

Az ipari termelés 5,4 százalékkal nőtt tavaly az előző évi 3,5 százalék után - erősítette meg az előzetes adatokat szerdán második becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Tavaly decemberben az ipari termelés volumene 1,2 százalékkal elmaradt el az egy évvel korábbitól a novemberi 3,6 százalékos növekedést követően. Munkanaphatástól megtisztított adatok szerint 3,7 százalékkal csökkent decemberben a termelés éves összevetésben. Az előző hónaphoz képest a szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátás 3,8 százalékkal mérséklődött.

Hidegzuhany – így kommentálták a visszaesést az elemzők

A most publikált alapadatok egyébként megegyeznek a múlt csütörtökön közzétett első becsléssel. Akkor az elemzők értetlenül fogadták a számokat, hiszen a novemberi jelentős bővülés után mindenki további növekedést prognosztizált. Arról nem is beszélve, hogy a gyengülésen túl annak mértéke is igen kellemetlen volt: az ipar esetében legutoljára 2012 novemberében mértek ennél rosszabb teljesítményt. Az első becslés után kiderült, hogy a rendkívüli mértékű negatív meglepetést egyértelműen az autóipar okozta, ahol a termelés jelentős visszaesését regisztrálta a KSH. A többi meghatározó szektor nem tudta ellensúlyozni az autóipar leállását. Volt persze olyan elemző, aki azon az állásponton volt, hogy a magyar ipar tavalyi éve így is kimagasló, főleg a nyugat-európai országok gyengélkedésének tükrében.

Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője úgy vélekedett: "Az ipar egész negyedik negyedéves teljesítménye egyre inkább azt jelzi, hogy a fejlett piacokon látott kedvezőtlen ipari fordulat ténylegesen elérte Magyarországot, vagyis egyre kevésbé lehet arra számítani, hogy a gyengélkedés csupán átmeneti jelenség. A rendelésállomány jelentős csökkenése is erre enged következtetni.” Nyeste Orsolya, az Erste Bank vezető makrogazdasági elemzője arra hívta fel az adat kapcsán a figyelmet, hogy a német ipari rendelésállomány szintén csütörtökön közölt és várakozásokat meghaladó, 8,7 százalékos decemberi visszaesése mindenképpen figyelmeztető jel lehet. Kevésbé volt borúlátó Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője, aki ugyan "hidegzuhanynak" minősítette az ipari termelés tavaly decemberi visszaesését, de úgy látta, a következő hónapokban újra felfuthat a termelés.

A negyedik negyedéves GDP-t is visszahúzhatja

Pénteken közli a KSH a bruttó hazai termék tavalyi negyedik negyedéves (és egész éves) alakulását. Az ipari termelés, amely az utóbbi időben az egyik motorja volt a növekedésnek, most aligha fog segíteni. Az elemzők úgy látják, hogy az ipar botladozása miatt markánsan lassulhatott a negyedik negyedévben a GDP-növekedés üteme. Erre vonatkozólag Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője adott konkrét becslést, ő úgy vélte, hogy az ipar érdemben visszahúzta a GDP növekedését, ami szerinte is 4 százalék közelébe lassulhatott az előző negyedévi 5 százalékról.

A járműipar a főbűnös

A KSH által szerdán közzétett részletes adatok szerint egyértelműen a járműipar fogta vissza decemberben a bővülést, noha éves szinten így is nagyon jól teljesített a szektor. A teljes magyar ipar 2019-ben 34 500 milliárd forint értékben állított elő termékeket az egy évvel korábbi 32 000 milliárd után. A már említett járműipar ebből 2018-ban 8547 milliárddal részesült, ez tavaly már 9541 milliárdot tett ki. Decemberben viszont a 2018-as 633 milliárd után tavaly év végén csak 591 milliárdot termelt a járműipar.

A járműipartól talán nem függetlenül a fémalapanyag és fémfeldolgozási termék gyártása is visszaesett tavaly decemberben az egy évvel korábbiakhoz képest. A nagynak számító iparágak közül az élelmiszeripar kis mértékben tudott az év végén bővülni, míg a gumi-, műanyag és nemfém ásványi termék gyártása stagnált.

A részletes adatok a szektoriális bontáson túl megyékre lebontva is ismertek (igaz, olyan táblát nem tesz közzé a KSH, amelynél az egyes szektorokat látnánk megyei bontásba). Ezek alapján megnéztük, hogy a járműipar fellegvárainak számító megyék, hogy teljesítettek, amely sejteni engedi, hogy az ott működő autógyártók milyen teljesítményt nyújtottak.

Győr-Moson-Sopron megyében, ahol az Audi-gyár is termel, az egy évvel korábbi 288 milliárdhoz képest tavaly decemberben 256 milliárd forintot állítottak elő az ipari cégek. Vélhetőleg ebben a visszaesésben szerepet játszott az ott üzemelő autógyár. Nem mutatott az év végén visszaesést Komárom-Esztergom megye, ahol a Suzuki gyára van, a 2018-as 189 milliárdhoz képest 190 milliárdot termeltek a megyében. Ez persze nem feltétlen jelenti azt, hogy a japán tulajdonú vállalat teljesítménye sem esett vissza, de ha így is történt, más ottani vállalatok ezt ellensúlyozni tudták. Százalékosan a Győr-Moson-Sopron megyeihez hasonló volt a visszaesés Bács-Kiskunban is, sejtésünk szerint ebben a Mercedes-gyár is ludas lehet. A megye ipari termelése 2019 decemberében 178 milliárd forintot ért el, míg egy évvel korábban 184,5 milliárdot termeltek.

Merre tovább?

Az biztos, hogy a járműgyártás komoly kihívások elé néz, ezt nem mi állítjuk, hanem a szektor óriásainak vezetői hangoztatják lépten-nyomon. Rövidtávon az Európában folyamatosan szigorodó környezetvédelmi előírások mellett az elektromos hajtásra történő átállás is kihívást jelent a gyártóknak. Messzebbre előre tekintve pedig az lehet vízválasztó, hogy a Tesla által diktált tempót mely cégek tudják majd felvenni. Az amerikai úttörő ugyanis nem csak azért unikális, mert elektromos autókat gyárt, hanem az autógyártás kapcsán a felfogásuk is teljesen új. Sokan ugyanis a Teslát sokkal inkább tartják technológiai vállalatnak, mint autógyártónak. Ezt azzal indokolják, hogy a járműveikbe már eleve számos olyan eszközt és funkciót telepítenek, amelyeket jelenleg még nem, vagy csak korlátozottan használ a jármű. Ezek viszont biztosítják azt, hogy a jövőben a technológiai fejlesztések révén egy szoftverfrissítéssel "új járművet" adjanak a Tesla tulajdonosoknak, míg erre jelenleg egyetlen más konkurensük sem képest.

Miután Magyarországon a szektor "old school" képviselői vannak jelen, nagyon nagy kérdés, hogy ők milyen tempóban tudnak alkalmazkodni a kihívásokhoz, és hogyan tudják adaptálni az új fejlesztéseket. Ugyan a magyar kormány a maga korlátozott eszközeivel igyekszik az itt működő vállalatoknak segítséget nyújtani, például a Zalaegerszeg mellett épült tesztpályával, ám összességében inkább csak drukkolhat az itt működő német vállalatoknak, érdemi hatással aligha lehet a piaci fejleményekre.

Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a német autóipari óriások számára az elmúlt évek bővülését az évről-évre növekvő kínai piac biztosította. A növekedés viszont már a tavalyi évben megtorpant, idén pedig a koronavírus miatt biztosan további visszaesésre kell számítani, ami valószínűleg a magyar üzemekre is vissza fog hatni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kihúz-e minket a csávából Nagy Márton új elképzelése?
Privátbankár.hu | 2024. április 19. 11:29
A Klasszis Média Lapcsoport állandó szerzője, Bod Péter Ákos volt jegybankelnök, egyetemi tanár, közgazdász a nemzetgazdasági miniszter által jegyzett versenyképességi stratégiát elemzi.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Medgyessy Pétertől - hétfőn, a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 15:13
Ehhez nem kell mást tennie, mint ingyenesen regisztrálni az április 22-én, hétfőn 15:30 órakor kezdődő eseményre.
Makro / Külgazdaság Kalapozásba fogott az ukrán kormány Washingtonban
Mester Nándor | 2024. április 18. 15:01
A Világbank és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) tavaszi ülését használja fel az ukrán vezetés, hogy megszerezze a gazdaság stabilizálásához szükséges pénzt vagy annak egy részét. Közben amerikai befektetőkkel is tárgyal az újjáépítési projektekről.
Makro / Külgazdaság Rekordmagas szinten a csehországi személyautó-gyártás
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 14:29
Az első negyedévben éves szinten 11,5 százalékkal 394 443 darabra nőtt a személyautó-gyártás Csehországban - közölte a cseh autóipari szövetség csütörtökön Prágában. A közlemény szerint ez az eddigi legmagasabb első negyedévi termelési adat.
Makro / Külgazdaság Fizethetjük majd a gigantikus kamatokat
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 12:33
A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal nagyobb összegben, 50 milliárd forintért értékesített 3, 5 és 10 éves lejáratú államkötvényeket, emelkedő átlaghozam mellett csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ.
Makro / Külgazdaság A háborúnak van egy eddig nem látott veszélye is
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:57
Környezeti károkat okozhatnak a rossz kondíciójú, biztosítással nem rendelkező, homályos orosz tulajdoni hátterű árnyékflotta tankerei.
Makro / Külgazdaság Szeretne új autót? Itt vannak az európai piac statisztikái!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:28
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb inflációs adatok érkeztek, nézze csak!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 10:38
Az OECD-országokban februárban átlagosan 5,7 százalék volt az éves infláció, míg az élelmiszer- és energiaárak nélkül számított maginfláció 6,4 százalékra csökkent.
Makro / Külgazdaság Itt van V. Naszályi Márta válasza a Várnegyed fideszes kerületi lapjára
Kormos Olga | 2024. április 18. 08:11
Budapest I. kerületében már jóval az önkormányzati választások kampányhajrája előtt dúlt a harc. A Várnegyed irányításáért már most négyen jelezték indulásukat, miközben V. Naszályi Márta, a Budavári Önkormányzat polgármestere úgy döntött: a kormánypárt kezébe került kerületi lap ellenében saját hírlevelet indít, és feljelenti Sára Botond főispánt. Sorozatunkban a június 9-i önkormányzati választások legérdekesebbnek ígérkező összecsapásait mutatjuk be.
Makro / Külgazdaság Vigyázat! Hatalmas benzinár-emelés közeleg
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 10:17
A 95-ös oktánszámú üzemanyag bruttó 7 forinttal kerül többe péntektől, a gázolaj ára viszont 6 forinttal csökken, így utóbbi lesz már olcsóbb.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG