A Facebook az elmúlt években elképesztő bővülést ért el mind felhasználószámban, mind az árbevétel és a nyereség növekedésében. Pár évtizede elképzelhetetlennek tűnt, hogy valamikor az emberiség több mint negyede, vagy a világ népességének felnőtt, írni-olvasni tudó és legalább egy okostelefonnal vagy számítógéppel rendelkező, vagy akárcsak néha az internethez hozzáférő részének több mint fele önként egyetlen hálózatra csatlakozik rá.
A világ java
A Facebooknál ez történt: 1,94 milliárd, legalább havonta a felületre belépő felhasználó van, és miután ez egy év alatt 17 százalékos növekedés, egy negyedévvel korábban pedig csak 1,86 milliárd volt a szám, a folyamat még nem fejeződött be, vagyis vélhetően jóval túl fogja lépni a 2 milliárdot. Jóllehet vannak, akik több felhasználói néven is belépnek (különösen az álhírterjesztők), ennek száma azonban, még ha több millió is, elenyésző a 2 milliárdhoz képest.
Kezdetben, mikor a cég a tőzsdére jött, még az volt a gond, hogyan lehetne ebből a sok felhasználóból bevételt termelni. Ezt a cég azóta remekül megoldotta: a reklámozók elárasztották az oldalt, és a reklámok hatékonyságát, vagy legalábbis a reklámozók fizetési hajlandóságát az úgynevezett targetálással növelték meg, melynek során igyekeznek a felhasználók felé az őket vélhetően érdeklő árukat és szolgáltatásokat reklámozni.
Elérték a határt
Most azonban elmondták, hogy a reklámhelyek végesek, és most elérték azt a határt, ami fölött már annyira zavaró lenne a reklámozás, hogy a felhasználók esetleg emiatt menekülnének az oldalról, vagy kevesebb időt töltenének rajta. Ráadásul országonként, térségenként rendkívül eltérő, mit fizet a reklámozó, és a messze legtöbbet érő Amerikában és Kanadában, ahol éves szinten 17 dollár jön be felhasználónként, a népesség kétharmada havi, a fele napi szintű felhasználó, Európában pedig, ahol jóval alacsonyabb a bevétel, de még mindig jelentős, 350 millió felhasználó van, ami megint csak teljes telítettség.
Részvényárazás
A felhasználószám növekedés legnagyobb része Ázsiában volt: 43 millió, de itt nagyon alacsony az egy főre jutó bevétel, ami nyilván fog nőni, de igen lassan. A cég teljes árbevétele 8 milliárd dollár volt, ebből a nettó nyereség 3 milliárd. A következő 1-2 negyedévben valószínűleg még jelentős lesz a növekedés, de aztán lelassul a folyamat, nyilván nem véletlenül figyelmeztet a cégvezetés. Ez viszont azt jelenti, hogy a részvény drága, hisz 3-szoros növekedés van beárazva, ha például a már érdemben nem növekvő Apple részvényének árazásával vetjük össze a papírt.
Persze egy olyan cég, melynek 2 milliárd felhasználója van, egy jó ötlettel óriási pénzt kereshet, és az árazásban valószínűleg ez is benne van. Hogy ez egy áru vagy szolgáltatás eladása, vagy annak valamilyen az eddigiektől eltérő reklámozása, arról fogalmunk sem lehet, de bárki is talál valami jól eladható újdonságot, igen vonzó, hogy van egy platform, ahol az emberiség színe-javát megszólíthatja.