Forrás: Netflix |
Amerikában mindenkinek van
Amikor nemrég itthon is megindult a Netflix szolgáltatása, óriási érdeklődés övezte, sokan várták. Előfizető ugyanakkor nem lett olyan sok, és ez nem csak nálunk van így, hanem világszerte. Összesen 4,5 millió Amerikán kívüli előfizető csatlakozott, ami elsőre nem tűnik kis számnak, de ahhoz képest, hogy hirtelen az emberiség felének elérhetővé vált a szolgáltatás, nem is nagy. Pláne, hogy a trendek alapján a következő negyedévre csak 2 milliós növekedést várnak a korábbi 3,5-tel szemben.
A részvény igen magas árazásának pedig épp az volt eddig az oka, hogy a befektetők elképzelték, amint a Netflix ugyanúgy letarolja a világot, mint Amerikát, és Facebook mennyiségű, milliárdos felhasználókörre tesz szert. Amerikában annyira népszerű lett a Netflix, hogy már 50 millió előfizető van, ami egy 320 milliós országban közelít a lehetséges maximumhoz. Ha azt számoljuk, hogy durván 100 millió háztartás lehet Amerikában, akkor látható, hogy minden másodikban van Netflix előfizetés.
Jönnek a többiek is
Amerikában tehát lassan már nincs hová nőni, így a világ további része jöhet szóba. Van viszont egy új tényező, amivel eddig nem igazán számoltak. Korábban a Netflix volt a netes tévézés szinte kizárólagos szolgáltatója, de szemben a Microsofttal és a Facebookkal, melyek saját területükön stabil monopolhelyzetet tudnak fenntartani, a Netflix esetében kezd felbukkanni a konkurencia. A cég vezetője a részvényeseknek írt levelében azt írja, hogy a Netflix csak egy kis hajó a szabadidős piac óriási tengerén, és említette a Hulut és az Amazont, mint konkurenciát.
A részvényeseknek biztos nem ezt szerették volna hallani, és valójában egyelőre a Netflix az igazán nagy hajó a tengeren, kétségkívül már nem az egyetlen. Most indítja el havidíjas szolgáltatását az Amazon, és a HBO is úgy döntött, hogy beszáll a versenybe. Masszívan szerzi az ügyfeleket a többi hagyományos TV-s társaság, köztük a Walt Disney által birtokolt Zulu is, melynek már 9 millió előfizetője van. Ráadásul még az Apple is jelezte, hogy beszáll. Az ügyfelek már átugorhatnak egyik hajóról a másikra.
Drága a papír
A részvényt úgy tűnik, megviseli a korábbinál lehangolóbb jövőkép. Pár hónapja már volt egy nagy visszaesés az árfolyamban 133-ról 80 dollárig, de az utóbbi két hónapban visszakapaszkodott 110-ig, mintegy az egész piacot követve. Tegnap este, az eredmény és a várakozások közzététele után a zárás utáni kereskedésben bő 10 százalékot esett a papír, 100 dollár alá. A papír meglehetősen drága fundamentális alapon: a részvényenkénti 1 dollár alatti nyereséghez képest a 100 dolláros árfolyam sokszoros nyereségnövekedést feltételez.
Netflix |
A papír egyébként az elmúlt évek sikertörténete volt: 2012-es mélypontjáról 3 év alatt több mint 15-szörösére emelkedett. Azonban ezzel egyértelműen túlárazott lett, aki régóta ül a papíron, most ideje zsebre tenni a profitot.