Hirdetés
Hirdetés

Uber alles?

Csabai Károly, 2019. május 10., 16:43

Végül a 44-50 dollár közötti sáv alacsonyabb széléhez közel, 45 dolláron lehetett jegyezni az Uber részvényeit, aminek köszönhetően a cég 8,1 milliárd dollárt zsákolt be a péntek délutáni New York-i tőzsdei debütálása előtt – ez a Facebook börzére 2012-es lépése óta a legnagyobb nyilvános részvénykibocsátás, s az amerikai tőzsdetörténelem tíz legnagyobb IPO-jának egyike.

A 45 dolláros részvényenkénti ár alapján az Uber hígítás nélküli értéke 75,46 milliárd dollár, ami a teleszkópos rakodógépeket gyártó Caterpillarral teszi azonos fajsúlyúvá teszi a fapados globális taxitársaságot, a higított viszont 82,4 milliárd. Ez még úgy is igen magas, hogy a néhány héttel korábbi várakozások még tetemesebb kibocsátási árat és ez alapján 120 milliárd dolláros cégértéket sem zártak ki.

Ám a várakozás a tőzsdei kereskedésben még feljebb is lökheti az utazásmegosztással foglalkozó cég részvényeinek árfolyamát. Pedig az Uber fundamentumait tüzetesen átvizsgálva bőven lehet azonosítani nem is annyira kis kockázatokat, amelyeket már a Privátbankár.hu is kivesézett. Nevezetesen az üzleti teljesítménye még ingatag lábakon áll. Bár a hagyományos taxiknál olcsóbban lehet eljutni vele A pontból B-be, ezért értelemszerűen népszerű, egyes helyeken – jelesül Magyarországon – betiltották. Igaz, még így a világ 63 országának több mint 700 városában furikázik.

Hirdetés

Mindazonáltal elemzők úgy vélik, aki beszáll az Uberbe, az nem a mostani eredménytermelésbe fektet, hanem a jövőbenibe. Ami ugye – pestiesen szólva – bizonytalan, mint a kutyák vacsorája. Márpedig a számok azt mutatják, hogy az Uber tavaly 11,3 milliárd dollárt keresett, vesztesége azonban 1,8 milliárdra rúgott, ami testvérek között is 15 százalékot meghaladó árbevétel-arányos bukó. Még akkor is, ha a mínusz 2017-ben még nagyobb, 2,6 milliárdos volt. Mi több, rögzítsük a tényt, hogy az Uber még évtizedes pályafutása során még sohasem volt nyereséges.

Veszteségeit és rapid terjeszkedését a befektetőktől összegyűjtött több mint 24 milliárd dollárból finanszírozta – emlékeztet a Crunchbase. A befektetők között hagyományos kockázati tőkések éppúgy megtalálhatók voltak, mint a Benchmark, valamint a közlekedésben utazó cégek, mint az Alphabet és a Toyota. Az IPO előtt az Uber legnagyobb, 16,3 százalékos részvényese a japán technológiai konglomerátum, a SoftBank volt, amely a Vision Fund nevű alapján keresztül több mint 8 milliád dollárt invesztált a fapados személyszállítóba.

Az Uberbe való befektetésen morfondírozók számára intő jel lehet a rivális Lyft esete – hívja fel a figyelmet a KBC Equitas junior elemzője, Gréber Szabolcs. A 72 dolláros nyilvános részvénykibocsátását követően ugyan 90 dollárnál debütált a tőzsdén, ma már csak 55 dollárnál van a papír. Ez persze még nem jelenti azt, hogy ne adódnának jó kereskedési lehetőségek, de azért nem árt az óvatosság. Láttunk már kis hazánkban is olyan részvényt, amelynek megjelenését viszonylag nagy várakozás előzött meg, ám bevezetéskori árát azóta sem sikerült még csak megközelítenie sem (ön nyert: a CIG Pannóniára utalunk).

Cetelem MKB Cib További ajánlatok

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Kiléphet a Fidesz az EPP-ből, de ennek komoly ára lehet

Kiléphet a Fidesz az EPP-ből, de ennek komoly ára lehet

A centrumpártok tovább gyengülnek, a zöldek, a liberálisok és a nacionalisták erősödnek, így az új európai parlament az eddiginél jóval fragmentáltabb és színesebb lesz – ez az EP-választás fő tanulsága. Miközben a német CDU/CSU története legrosszabb eredményét érte el, a Fidesz tovább erősödött: német lapok szerint a magyar kormánypárt csatlakozhat a Liga vezette nacionalista frakcióhoz.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Videók

Powered by Saxo Bank

Utánajártunk

Mi mozgatja a befektetők fantáziáját

További cikkek

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Ön szerint mi a legnagyobb gond Magyarországon?