Az ajánlati ár annak idején 3 milliárd dollár volt, igen csábító összeg egy olyan vállalkozásért, ami még kezdeti stádiumban van, és már egy óriás konkurens árnyékában kellene fejlődnie úgy, hogy sok költség vár még rá, a bevétel pedig távoli, a nyereségről nem is beszélve. Így végül a Snap a tőzsdei utat választotta, mondván, olyan kiváló a piaci hangulat, hogy mindent el lehet adni drágán az úri közönségnek.
Elszámították
Ez így is lett, 17 dolláron kibocsátás, kétségkívül így hirtelen 20 milliárd lett a kapitalizáció, ami lényegesen magasabb, mint a Zuckerberg-féle egykori ár 2013-ban, persze az is igaz, hogy azóta rengeteget kellett a cégre költeni. Mindennek viszont két esetben van értelme: ha a fő tulaj kiszáll, drágábban mint 4 éve tehette volna, vagy ha megtartja, és abban bízik, hogy cége gyorsan fog fejlődni, így komoly értéknövekedés lesz.
Nos a problémák mostanában kezdtek jelentkezni, amikor az ár teljesen logikusan visszaesett a kibocsátási értékre, de ott egy érdekes esemény történt: maga a kibocsátást szervező Morgan Stanley minősítette le a papírt, és ezzel alá is esett a kibocsátási árnak. A Morgan Stanley azzal indokolta a döntést, hogy az Instagram is bevezette azokat a lehetőségeket, amik a Snapchatet népszerűvé tették, főleg az ifjúság körében.
Lenyomja
Az Instagram fényképmegosztót 2012-ben vette meg 1 milliárd dollárért a Facebook, és hamar népszerű lett. Időközben továbbfejlesztették, most már mindazt tudja, amit a Snapchat, így népszerűsége igen gyorsan növekszik, gyakorlatilag ellehetetlenítve a Snapchatet. Az Instagram hatalmas előnye még, hogy miután a Facebook üzemelteti, reklámozói közvetetten hozzáférnek a Facebook immár 2 milliárd felhasználójához, ezért sokkal vonzóbb ott reklámozni, mint a Snapchaten.
Míg a Snapchatnek az első negyedévben 166 millió napi szintű felhasználója volt, addig az Instagramnak 700 millió. Igaz, hogy a Snapnél ez egy év alatt 36 százalékos növekedés, de az Instagram esetében még nagyobb: 500-ról 700 millióra nőtt a felhasználótábor, ami 40 százalék, ráadásul ez 10 hónap alatt következett be. A Facebook azt a taktikát követte, hogy a felhasználóinak üzeneteket küldött, melyik ismerősük van fenn az Instán, ahogy rövidítve nevezni szokták. Ez hatékony volt, sok felhasználót hozott.
A bank mindig nyer, mint a rulettben
Így a Morgan Stanley elismerte, hogy az Instagram győzött, vagyis sokkal károsabb lehet a Snapchat jövőjére nézve, mint a részvénykibocsátáskor gondolták, mindössze 4 hónapja. Az árazás persze Instagram nélkül is eszement volt, de hát a kibocsátást segítő befektetési bank szereti kihozni a piac által az adott pillanatban elérhető maximumot, ha másért nem, ügyfele igényének megfelelve.