Fővám téri állomás - a Keletinél tovább ne tervezzenek az utasok. MTI Fotó: Máthé Zoltán |
Nem megyünk metróval Újpalotára
A magas kivitelezési költsége miatt a 4-es metró Bosnyák térig és Újpalotáig történő továbbvezetése "nem tud megvalósulni" - olvasható az előterjesztésben.
2009-ben még csak arról volt szó: a 4-es metró II. szakaszán csak a Dózsa György úti és a Rónai utcai állomás megépítését hagynák el, azt is ideiglenesen - ráadásul az így megtakarítható pénzt a vonal budaörsi virágpiacig történő meghosszabbításának előkészítésére, azaz a III. szakaszra költenék.
A főpolgármester-választás előtt, 2014 szeptemberében Tarlós István interjút adott a Privátbankár.hu-nak, a 4-es metró meghosszabbítását firtató kérdésre így válaszolt: "A műszaki lehetősége megvan, az a kérdés, hogy ennek mi a realitása a következő ciklusban, figyelembe véve a források elérhetőségét. Az Unió még csak nem is tárgyalt soha a 4-es metró második szakaszáról, egy engedélyes vonalterv nincsen, ráadásul a szakma még csak el sem döntötte, hogy az északi vagy a déli irány hosszabbítása indokoltabb-e."
A metró helyett lesz viszont régi-új villamosvonal. A tervek szerint visszaépítik a 44-es villamos megszüntetett, Thököly úti infrastruktúráját, de egyúttal teljesen új szakasz épül meg a Csömöri út - Drégelyvár utca - Nyírpalota utca útvonalon a Rákos-pataktól az újpalotai lakótelepig.A projekt keretében megtörténik a Mexikói úti vágányok rekonstrukciója és Thököly úti villamosba való bekötése, ezzel reaktiválva az 1997-ben megszüntetett 67-es villamos közlekedését is.
Az 1-es villamost meghosszabbítják
A Külső Bécsi úti villamosvonal fejlesztése keretében az európai uniós forrásból megújult 1-es villamos pályáját a tervek szerint a Bécsi út külső szakaszán, az esztergomi elővárosi vasútvonal új Aranyvölgy állomásáig hosszabbítják meg. Az új végállomásnál intermodális csomópont létesül P+R és B+R parkolóval, helyköziautóbusz-végállomással.
Mennyi pénz kell mindehhez?
Tarlós István főpolgármester korábban közölte, hogy az európai uniós költségvetési ciklusban körülbelül 340 milliárd forint támogatás kaphat a főváros fejlesztésre. A Baross tér és Újpalota közötti villamosvonal kiépítésére 26 milliárdot, a Külső Bécsi úti villamosra - a Vörösvári úttól az esztergomi vasútvonal új megállójáig - 14 milliárdot fordíthatnak majd.