Ha a ciprusi székhelyű, befektetési szolgáltatást nyújtó IronFX Global Ltd. az ügyfelek megkeresései ellenére sem téríti meg azok követeléseit, az érintetteknek kártérítési igényüket a ciprusi pénzügyi ombudsmannak kell bejelenteniük - közölte ma a Magyar Nemzeti Bank a Privátbankárral.
Több országba is eljutott a panasz
Az MNB szerint mintegy 120 fogyasztói panasz érkezett hozzájuk amiatt, hogy a ciprusi székhelyű IronFX Global Ltd. az ügyfelek megbízása ellenére nem teljesít kifizetést, vagyis a befektetők kérés ellenére sem jutnak hozzá pénzeszközeikhez. Az ügyfélmegkeresések többsége angol nyelvű formanyomtatvány, amelyet az érintettek többsége vélhetően több olyan európai jegybanknak, pénzügyi felügyeletnek is megküldött, amelyek tagállamában az IronFX Global Ltd. befektetési szolgáltatást végez. Emellett csak februárban már közel ötven magyar ügyfélpanasz is érkezett az MNB-hez.
Az MNB szerint azonban nem ők, hanem a ciprusi pénzügyi felügyeleti hatóság (Cyprus Securities and Exchange Commission, CySEC) felügyeli a szolgáltatót, amely azonban a jogszabályok megsértésének gyanúja miatt 2015. augusztus 6. óta vizsgálja az IronFX Global Ltd. tevékenységét. Korábbi jelzése szerint a CySEC vizsgálatának lezárása után annak eredményeit közzé fogja tenni az alábbi linken elérhető honlapján, és szükség esetén folyamatos tájékoztatást nyújt majd.
Így néz ki az eljárás
A CySEC 2016. január 1-étől hatályos, az ezévtől beadandó ügyféljelzésekre vonatkozó angol nyelven elérhető új panasztételi eljárása szerint az érintett befektetőknek
- elsőként a pénzügyi szolgáltatóhoz kell bejelenteniük panaszukat,
- majd az IronFX Global Ltd.-nek a panasz beérkeztét követő öt napon belül írásban jeleznie kell a fogadást az érintett ügyfélnek.
- A panasz elutasítása, nem megfelelő elintézése esetén a kártérítési igények a peren kívüli vizsgálatában hatáskörrel rendelkező Pénzügyi Ombudsmannak jelenthetők be a complaints@financialombudsman.gov.cy email címen.
- Végső esetben pedig a kártérítési igény a ciprusi bíróságon érvényesíthető.
Az eset kapcsán az MNB ismét felhívja a figyelmet a határon átnyúló befektetési szolgáltatások igénybevételének kockázataira, tekintve, hogy a külföldi platformszolgáltatók külföldi joghatóság és felügyelet alatt állnak, és esetükben nem a magyar befektető-védelmi keretrendszer érvényesül. Az ezzel kapcsolatos kockázatokra az MNB a korábbiakban is több esetben felhívta a nyilvánosság figyelmét.
Az IronFX sztorijával mi is foglalkoztunk bővebben: a balul elsült bónuszprogram után a brókercég még nagyobb butaságot csinált, befagyasztotta az ügyfelek számláit, hogy ellenőrizze, ki élt vissza a programmal. Persze az ügyfelek ezt nem hagyták annyiban, azóta sorban érkeznek az újabb és újabb panaszok a felügyeleti szervekhez.