5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az internet egyik legjobb tulajdonsága, hogy hihetetlen mennyiségű dolog van rajta. Az egyik legrosszabb pedig, hogy hihetetlen mennyiségű dolog van rajta. Könnyű eltévedni, felesleges információkba bonyolódni, nehéz megtalálni azt, ami igazán lényeges. Azt tapasztaltuk, főleg az idősebb korosztály ismeri ki magát nehezen. Hogyan csináljuk?
Internetes kártyás fizetés

„Keresd meg nekem, fiam, hol lehet egy ilyen szájzuhanyt kapni”, „nem értek én ehhez, a múltkor is órákig kerestem” – ilyesmiket talán a kedves olvasó is sokszor mondott vagy hallott már.

Minden telefonban van valamilyen keresőrendszer, Google, Bing vagy hasonló, és ma már a böngészőnk címsora is használható keresőnek, vagy mellette van erre egy külön sáv.

1. Egyszerű keresés

Nézzünk egy egyszerű keresést, tegyük fel, hogy a mogyoró kalóriatartalmára vagyunk kíváncsiak. Csak írjuk be a mogyoró és a kalória szavakat. A Google-ban mindjárt az első tíz találat nagy része témába vág. Van, ahol meg tudjuk adni grammban, hogy mennyit fogyasztottunk, és kiszámolja, hány kalória volt benne. Másutt sokféle mogyorót sorolnak fel egy táblázatban.

Ehhez tudni érdemes, hogy alapesetben a Google úgy keres, hogy a beírt szavak mindegyike meglegyen a találatban, tehát jelen esetben olyan oldalakat fogunk kapni, ahol a mogyoró és a kalória szavak egyaránt szerepelnek.

2. A keresés pontosítása

Ha az említett szájzuhanyt vagy bármi konkrét terméket keresünk, és túl sok a találat, próbáljunk minél több információt mellékelni. Márkát és típusjelzést, vagy valamilyen fontos tulajdonságot, mint: Philips akkumulátoros hajvágó, vagy: Siemens álló hűtőláda 200 liter.

Minél több dolgot tudunk, közlünk, annál jobbak az esélyeink. Ha viszont nincs találtat, valamelyik adat vélhetően téves, ezért nem szerepel sehol.

Ha egy filmet keresünk, amely esetleg meglehet ingyenesen is valahol, akkor a film címe mellé írjunk be ilyeneket: teljes, komplett, ingyenes, letölthető. Bár annak eldöntéséhez, hogy legális-e és nem vírusos-e egy oldal, már komolyabb segítségre lehet szükség. Ha bizonytalanok vagyunk, maradjunk egyelőre inkább a Youtube-on.

3. Csakis ezt, a hasonlókat ne

Tegyük fel, hogy egy Kiss József Ferenc vagy egy Nagy Anna Mária nevű személyt keresünk (semmilyen konkrét személyre nem gondoltunk, ezek csak példák). Ha csak ezeket a neveket írjuk be, rengeteg felesleges találatot fogunk kapni, például sok Nagy Annamáriát is, vagy olyan lapokat, ahol Kiss József és Ferenc István nevek szerepelnek.

Erre megoldás, ha a nevet idézőjelek közé tesszük („Nagy Anna Mária”, de legalábbis sokat szűkíti a kört. Még így is rengeteg találatunk lehet, ezért érdemes tovább pontosítani: odaírni az illető foglalkozását, ami miatt esetleg keressük, vagy a település nevét, ahol utoljára lakott.

Nagyon gyakori neveknél ez sem mindig megoldás, és az sem biztos, hogy minden ismerősünknek van nyoma az interneten. De például ha ügyvédről, orvosról, művészről, közszereplőről van szó, megtalálhatjuk.

További lehetőség a közösségi oldalak, mint a Facebook vagy a LinkedIn használata. Ott leginkább akkor találjuk meg gyorsan, ha van közös ismerősünk.

4. A frissebbet kérem

Sokszor előfordul, hogy újdonságokat keresünk, például kedvenc írónk új könyvét. De ha beírjuk a nevét a Google-be, és mellé, hogy „új könyve”, akkor lehet, hogy fogunk kapni tíz évvel ezelőtti cikkeket is, amelyekben az akkori új könyvéről volt szó. Vagy ha egy színházi előadásról akarunk olvasni, akkor folyton az előző évadot hozza ki nekünk.

Az egyik megoldás, hogy egyszerűen melléírjuk a megfelelő évet, hónapot, ami érdekel, például: Macskák előadás 2016 január. Ha ez sem segít, akkor a Google oldalon jobbra van egy fogaskerékhez hasonló jel, ott a Speciális keresés menüpontot válasszuk.

Az ekkor megjelenő lista-szerűségben lefelé lapozva az „utolsó frissítés” sorban az elmúlt év, hónap, esetleg hét kiválasztásával sok elavult oldalt ki tudunk szűrni. Elsőre talán bonyolultnak tűnik, de ha megszoktuk, simán fog menni.

5. Köszönöm, hogy kijavított, Google

Írjuk be helytelenül, hogy Battyány, és láss csodát: a Google automatikusan kijavít, és a Batthyány szóra adja ki a találatokat. Nagyon kedves tőle. Ha viszont valamiért mégis arra akarunk keresni, ami helytelennek tűnhet, valamilyen ritka névváltozatra vagy hamisított termék megtévesztő nevére például, akkor vegyük észre, hogy kisebb betűkkel oda van írva a lap tetejére: „Inkább ere akarok keresni:” Máskor esetleg az jelenik meg, hogy „keresési javaslat”.

6. Ezt már nem kérem

Tegyük fel, hogy futócipőre van szükségünk, ha erre rákeresünk, kapunk is sok találatot, aminek legalább a fele az első oldalon webshop. De mi nem webshopban akarunk vásárolni, inkább személyesen. Írjuk be inkább: futócipő -webshop.

Itt a kis vonalka vagy mínuszjel a webshop szó előtt azt jelenti, hogy „de nem”, azaz olyan oldalakat keresünk, amelyek futócipővel foglalkoznak, de nem webshophoz tartoznak. Mindegyiket nem sikerült így sem eltüntetni a találati listából, de ötből négyet talán igen, és áttekinthetőbb lett az eredmény.

Vagy egy Einstein nevű másik személyt keresünk, és mindig Albert Einsteinbe botlunk? Nosza, írjuk oda a keresett név mellé azt is, hogy -Albert.

7. Váltsunk képre

Sokszor egy kép többet mond ezer szónál. Mondjuk, hogy a német Steinpilz szó mibenléte érdekelne. A Google maga is felajánl képeket mindjárt az első sorban, már onnét kiderül, hogy a vargánya gombáról van szó. Ha nem, a felső sorban a „képek” menüpontra kattintva képkereső módra válthatunk.

8. Máris a térképen vagyunk

Ha pedig címekről van szó, mint például Debrecen, Kossuth utca 1., ugyancsak a felső menüben, a térkép menüpont alatt mindjárt a térképen is megnézhetjük, sőt utcaképen is beazonosíthatjuk az épületet.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG