Tényleg nem kell többet fizetni, ha nem akarunk? Óriási! Fotó: MTI/EPA/Jörg Carstensen |
Az NMHH hatósági eljárás keretében vizsgálta a Magyar Telekom és a Telenor július 1-jei hatállyal bevezetni kívánt, a lakossági mobilszolgáltatások díjait érintő kétoldalú szerződésmódosítását. Végül az NMHH mindkét szolgáltatóval szerződést kötött - az ügyfelek ha nem akarnak, nem fizetnek többet.
Telenoros vagy? Jön az SMS
A Telenor június 24-től SMS üzeneteket küldött az érintett előfizetőinek, melyek kiegészítik a korábbi tájékoztatást. Az SMS-ekben szereplő linken keresztül az előfizető személyre szabott információt ér el a saját díjszabásáról és annak várható módosításáról. (A link egyébként ez: https://www.yettel.hu/ - itt megadható a telefonszám a személyre szabott ajánlathoz.)
A módosítással kapcsolatos döntésüket a Telenor bármely ügyfélszolgálati csatornáján jelezhetik az előfizetők, és ennek függvényében lép, vagy nem lép hatályba a díjváltozás számukra július 1-jével.
Telekomos vagy? Figyeld a számlaértesítőt
A Magyar Telekom vállalta, hogy előfizetői figyelmét újabb értesítéssel hívja fel a módosítással kapcsolatos jogaikra, így arra, hogy amennyiben a kétoldalú szerződésmódosításra vonatkozó szolgáltatói ajánlatra az ajánlat kézhezvételét követően 15 napon belül úgy nyilatkoznak, hogy azt nem fogadják el, az előfizetői szerződések változatlan feltételekkel hatályban maradnak.
Az értesítést a számlás előfizetők a 2015. július 1-je után kézhez vett első számlájukon találják meg (aki csak elektronikus úton kap számlát, az fokozottan figyeljen), míg a Domino előfizetők SMS-ben kapják meg, a kiegészítő tájékoztatás pedig a szolgáltató honlapján érhető el a www.telekom.hu/dijvaltozasok címen. Itt azt is megtudhatjuk, mely számlacsomagokat hogyan érintenek a változások.
A módosítás el nem fogadását 15 napon belül jelző előfizetők a szolgáltatásokat továbbra is a korábbi feltételekkel vehetik igénybe.
Akkor most mi a teendő?
Aki tehát nem akarja, hogy növekedjen előfizetési díja, percdíja, egyéb díja, annak ezt jeleznie kell az ügyfélszolgálat felé minél hamarabb. Érdemes hívni az ügyfélszolgálatot (Telenor: 1220, Telekom: 1430), ahol felvilágosítást adnak és jelezhetjük a szerződésmódosítás elutasítását is. Természetesen a személyes ügyfélszolgálatokon is intézkedhetünk, az online rendszerekben viszont egyelőre nem láttunk erre dedikált menüpontot.
Lehetőség van díjmentes díjcsomag-váltásra is, illetve a társaságok extra ajánlatokkal próbálhatják rávenni az ügyfeleket az áremelések elfogadására.
Nem árt tudni, hogy a számlások valóban megúszhatják a díjemelést, a Telenor kártyásai viszont csak ideig-óráig: a következő egyenlegfeltöltéstől ugyanis már az emelt díjak lesznek rájuk érvényesek, mivel a feltöltéssel a gyakorlatban új szerződés indul (ahogy a Telenor írja: "a jogszabály szerint új határozott idejű szerződés ráutaló magatartással történő megkötésének minősül, az egyenlegfeltöltéssel az előző határozott idejű szerződés megszűnik"). A Magyar Telekom jelezte a Privátbankár.hu-nak: náluk nem így van, a Domino-kártyás ügyfelek ha nyilatkoznak az SMS-értesítéstől számított 15 napon belül a módosítás visszautasításáról, akkor a későbbi feltöltésektől függetlenül a korábbi tarifa lesz érvényben.
Lehet, hogy még nem hallott róla mindenki
Ami biztos: érdemes odafigyelni és nem fújni visszavonulót az első elutasításra. A T-Mobile telefonos ügyfélszolgálatán délelőtti érdeklődésünkre azt közölték, hogy már lejárt a 15 napos határidő, az előző számlán volt az értesítés, nem lehet visszautasítani a módosítást. Ennek azonban - mint a cégtől megtudtuk - csak az az oka, hogy az ügyfélszolgálati információk frissítése még folyamatban van, miután az azokat rögzítő hatósági szerződést csak röviddel ezelőtt írta alá az NMHH és a Telekom.
Valójában a friss megállapodás értelmében még nem maradt le senki semmiről.