5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem is kell olyan sokat visszamenni a történelemben ahhoz, hogy óriási autósbotrányokat találjunk: General Motors, Takata, és ez még csak az elmúlt két év. Az mindenesetre biztos, hogy több nagyvállalat is került már bajba azért, mert nagyon nehezen, vagy pedig egyáltalán nem ismerték el a termékük hibáit.

Ahogy azt mi is megírtuk, elérte Magyarországot a légzsák-gate, nálunk üzemben lévő autók is érintettek lehetnek a brutális hibával, amely eddig nyolc ember életét követelte, és több tucat sérülést okozott a világon. Ennek kapcsán gyűjtöttük össze a legdurvább visszahívási ügyeket:

Volkswagen (1972)

Elsőre jó régre kell visszamennünk, 1972-ben a 1949 és 1969 közt gyártott, mintegy 3,7 millió modellt hívták vissza, miután az ablaktörlő csavarja többször is kilazult, durva látási zavarokat okozva a vezetőnek a viharos időben. Ez elég veszélyesnek hangzik, annak fényében meg különösen hülyén hat, hogy a Volkswagen úgy döntött, hogy ez nem számít biztonsági hibának, és a tulajdonosnak kell állnia az alkatrészek cseréjét.

Honda (1995)

Szintén 3,7 millió autót érintett 1995-ben egy biztonsági öv hiba, a japán gyár 1986 és 1991 közti Civic, Prelude, és Accord modelljeit volt kénytelen visszahívni. Az övek csatja többször eltört, nehezítve vagy ellehetetlenítve ezzel a biztonságos használatot. A hibás terméket gyártó vállalat a későbbiekben még előkerülő Takata Corp. volt.

Toyota (2007-2010)

Ugrunk egyet az időben, az elmúlt 10 év egyik legnagyobb botrányát a Toyota hozta össze, mikor 2007-ben visszahívta az egyik extraként választható autószőnyeg típusát.

Ezekkel az volt a probléma, hogy sokszor váratlanul előrecsúsztak, beleakadva a gázpedálba, akaratlan gyorsulást okozva. 2009-be jött a visszahívás következő körre, ezúttal a 2004-es Toyota Siennákat várták vissza, kísértetiesen hasonló hibával.

Az év második felében még 4,4 millió, míg 2010-ben 1,1 millió autót hívott vissza a gyár. 2012-ben összesen 1 milliárd dollárt fizettek kártérítésként a panaszosoknak. Ez a hiba a feltételezések szerint 89 ember haláláért felelős.

Ford (1981)

Minden idők egyik legnagyobb botránya elkerült minket, az 1970 és 1980 közti Ford, Mercury, és Lincoln járműveket hívták vissza Amerikában. A hiba akkor az volt, hogy az autók automata sebességváltója nem vette be a parkolási állást, hiába jelezte a kijelző, ezért rengeteg balesetet okoztak a hirtelen kiguruló, hegyről hátrafelé leszáguldó autók.

Az egész ügyben a legkínosabb, hogy a Ford megúszta javítási kötelezettség nélkül, mert a hatóságok elegendőnek találták, hogy figyelmeztetést küldtek a tulajdonosoknak. Ehhez a hibához összesen körülbelül 6 ezer baleset köthető, 1700 sérüléssel, és 98 halálos áldozattal.

General Motors (2014)

Tavaly februárjában az amerikai óriásvállalat 800 ezer kisautóját hívta vissza hibás gyújtásrendszerük miatt, ami vezetés közben leállította hirtelen leállította a motort, ráadásul a légzsák kinyílását is megakadályozta így. A következő hónapokban Amerikában összesen 24,6 millió autót, míg világszerte közel 28 milliót hívtak vissza. Ráadásul a cégre több komolyabb per is vár, mivel a hírek szerint évtizedek óta tudtak a hibáról, de mégsem tettek ellene semmit.

A GM egyébként több szempontból is elképesztően rosszul kezeli a helyzetet, például mikor két fiatal nő meghalt egy Chevroletben, a vállalat csak egyiküket tekintette a hiba áldozatának, mivel a másik nem vezetett. A vállalat hivatalosan 87 halálos sérülést ismer el, de sajtóértesülések szerint a valói szám 150 felett van. A General Motors teljes szerencsétlenkedését ez a videó jól összefoglalja:

Takata (2013-)

A japán nagyvállalat a világ egyik legnagyobb légzsákgyártója, a teljes piaci részesedés 20 százaléka köthető ide.  A botrány még 2013 első felében kezdődött, ekkor összesen 3,6 millió autót hívtak vissza a hibás alkatrészek miatt.

Ezt nem sokkal később további három millió követte, olyan nagy gyártóktól, mint a BMW, a Chrysler, a Honda, a Ford, a Mazda, a Nissan, vagy éppen a Toyota.  2014 novemberében az amerikai közlekedési hatóság kötelezte a Takatát, hogy hívja vissza minden olyan autóját az Egyesült Államokban, amely érintett lehet. Idén májusra a visszahívások száma elérte a 34 milliót, de nincsen megállás, két napja derült ki, hogy a Toyota és a Nissan autói közül újabb három milliót várnak vissza, köztük sok olyat, amelyek a magyar utakon is futnak. Erről itt írtunk bővebben! >>>

Mi a hiba?

A légzsákok olyan erővel fújódnak fel az ütközéstől, hogy gyakorlatilag szétrobbantják az őket körülvevő tároló rekeszeket, és a törmeléket az utastérbe lövik.

A gyanú szerint a magas páratartalmú levegőnek való huzamosabb kitettség miatt túl gyorsan égnek el azok a vegyszerek, amelyek segítik a légzsákok felfúvódását, ez okozza a meghibásodásokat.

A hibás légzsákok eddig legalább 8 halálesetet okoztak az Egyesült Államokban és Malajziában, a sérültek száma pedig több mint száz.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Trükközött a Shell, de lebukott
Privátbankár.hu | 2024. május 7. 12:41
Jókora botrányba keveredett a Shell, amely sok éven át úgy adott el szén-dioxid-kibocsátási kvótákat más olajipari vállalatoknak, hogy a gáz jelentős részét nem vonta ki a levegőből.
Vállalat Űripari gyár építését kezdte el itthon a 4iG
Bózsó Péter | 2024. május 6. 16:56
Magyarország első űripari gyártóközpontjának alapkövét a 4iG csoporthoz tartozó Remred a főváros vonzáskörzetéhez tartozó Martonvásáron tette le.
Vállalat Bajban a Google és az Apple? Kiderült egy eddig titkolt részlet a megállapodásukról
Privátbankár.hu | 2024. május 4. 08:41
Egy első ránézésre apró dologért annyit fizet az Apple a Google-nek, amennyiből szinte az összes magyarországi akkumulátorgyár felépíthető lenne.
Vállalat Nagyon kattogott a pénztárgép a Henkelnél
Privátbankár.hu | 2024. május 3. 13:59
A Henkel német háztartás-vegyipari és kozmetikai konszern növekvő negyedéves árbevételről jelentett pénteken.
Vállalat Újabb cégbe száll be a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 17:06
A 4iG Csoport a Remred Technológia Fejlesztő Zrt.-be való beszállással tovább erősítheti globális jelenlétét a műholdas piacon.
Vállalat Bevált recept alapján nyomul Ukrajnában a McDonald’s
Mester Nándor | 2024. május 2. 10:04
Összefog a benzinkút-hálózatokkal, közben több nagyvárosban is új egységeket nyit.
Vállalat Kínában portyázik a világ egyik leggazdagabb embere
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 17:18
Elon Musk, a Tesla elektromosautó-vállalat vezetője, a világ egyik leggazdagabb embere a kínai nemzetközi kereskedelmi tanács meghívására előre be nem jelentett látogatást kezdett vasárnap az ázsiai országban, és találkozik magas rangú kínai vezetőkkel.
Vállalat Irányt vált a Volkswagen
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 16:02
Szerény tervekkel vág neki a következő éveknek a Volkswagen Kínában, de még ezek eléréséhez is alaposan fel kell kötnie a gatyáját és rengeteg erőforrást kell fordítania fejlesztésekre.
Vállalat Hernádi Zsolt elárulta: megvan, mekkora osztalékot fizet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 16:43
Nem volt egyszerű éve a Molnak 2023-ban.
Vállalat Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:11
A villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG