Hirdetés
Hirdetés

ÁSZ: a költségvetés adóbevételeinek harmada nem megalapozott

2012. június 22., 12:09
MTI

Az ÁSZ véleménye szerint a jövő évi költségvetési törvényjavaslatban a jövőre tervezett 1,6 százalékos GDP növekedés mellett tartható a 2,2 százalékos hiánycél. Ugyanakkor a vártnál kedvezőtlenebb makrogazdasági környezet komoly kockázatot jelent. A számvevőszék véleménye szerint az adóbevételek harmada nem megalapozott, többek között a pénzügyi tranzakciós illeték és a regisztrációs adó.

Az Állami Számvevőszék bemutatta a 2013. évi költségvetési törvényjavaslatról alkotott véleményét. A számvevőszék ellenőrzése a bevételi főösszeg 88 százalékát, a kiadási főösszeg 82 százalékát fedte le, és 11 költségvetési fejezetet érintett. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) véleménye szerint a 2013. évi költségvetési javaslat felkészíti az országot arra, hogy a bizonytalan nemzetközi környezetben bekövetkező eseményekre is jól reagálhasson.

A 2013. évi költségvetési törvényjavaslat szerint az egykulcsos szja végre egykulcsos lesz, a bankadó marad, az ágazati különadók nem vesznek el csak átalakulnak, valamint a nyugdíjak reálértéke csökkenhet. Részletek>>

Domokos László, az ÁSZ elnöke kiemelte: a törvényjavaslatban foglaltak szerint érvényesül jövőre az adósságszabály, vagyis az államadósság mértéke megfelel a Stabilitási törvény szerinti csökkenésnek, miután az államadósság a 2012. végi 78 százalékról a jövő év végére 76,8 százalékra csökken.

Hirdetés

Tartható lesz a hiánycél, de sok a kockázat

Horváth Margit, az ÁSZ felügyeleti vezetője kiemelte: az előirányzott 2,2 százalékos hiánycél tartható, ugyanakkor a központi tartalékok csak a fejezeti tartalékokkal kiegészítve nyújtanak kellő fedezetet a nem tervezett, de szükségképpen teljesítendő kiadásokra.

Domokos László kiemelte: minél bizonytalanabb a külső környezet, annál fontosabb, hogy biztos kapaszkodók legyenek. Felhívta a figyelmet arra, hogy a költségvetési törvényjavaslat Országgyűléshez történő benyújtási határidejét a kormány szeptember 30-ról június 15-re hozta előre. Az ÁSZ az új időponthoz igazította véleményezését, emellett először alkalmazott új módszertant a törvényjavaslat előirányzatainak elemzésére.

Az ÁSZ véleményében azt is megjegyzi, hogy kockázatot hordoz a bevételek teljesíthetősége, és az egyeztetések rövid határideje hiányossá tette a tervezés alátámasztottságát. Megjegyzik: az idei, a vártnál kedvezőtlenebb makrogazdasági feltételek komoly kockázatot jelentenek a 2013. évi költségvetési célok teljesülésére. A világgazdaság növekedési folyamatainak lassulása és az euró-övezeti válságjelenségek a 2012. évi adóbevételek mérséklődését, a kiadások növekedését vetítik előre. A számvevőszék véleménye szerint a 2013. évi kockázatot elsősorban az export tervezett növekedési ütemének tartása jelenti.

Az adóbevételek 30 százaléka nem megalapozott

Azt is kockázatosnak tartják, hogy a Országvédelmi Alap 2013. évi előirányzata alacsonyabb az ideinél, és külön kamatkockázati tartalékot nem tartalmaz. A bázishoz képest tehát 168 milliárddal csökken a makrogazdasági kockázatok ellensúlyozására alkalmas tartalékok összege az ÁSZ szerint.

Az ÁSZ véleménye szerint a 2013. évi költségvetési törvényjavaslatban az adóbevételek tervezett előirányzatai nincsenek teljes körűen részletes számításokkal alátámasztva, továbbá egyes jogszabályok hiányoztak, illetve a törvényjavaslatok egy részét az OGY még nem fogadta el. A költségvetés adóbevételeinek 58 százaléka megalapozott, 12 százaléka részben megalapozott, 30 százaléka nem megalapozott.

Az adóbevételek közül nem megalapozott (nem teljesíthető és nincs alátámasztva) a gazdálkodó szervezetek befizetései közül 23 százalék (225,3 Mrd Ft), ezen belül a hitelintézeti járadék, a cégautóadó és az eva. Nem megalapozott továbbá a fogyasztáshoz kapcsolt adókból a regisztrációs adó (15,0 Mrd Ft), a pénzügyi tranzakciós illeték (283,0 Mrd Ft) és a lakosság költségvetési befizetésein belül 91 százalék (1541,4 Mrd Ft) az szja, az egyéb lakossági adók és a magánszemélyek jogviszony megszűnéséhez kapcsolódó különadó.

Nem megalapozott minősítést kapott továbbá az elektronikus útdíj bevétel 75,0 Mrd Ft-os összege. A nem megalapozottnak értékelt előirányzatok esetében hiányoztak az adott bevételtípus bevezetéséhez szükséges jogszabályok, nem volt megfelelő a tervezés bázisa, hiányoztak egyes számítások, egyéb dokumentumok, ezért a bevétel nem teljesíthető.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Miért nincs még gyereked? Itt van, miért nem merünk családalapításba vágni

Miért nincs még gyereked? Itt van, miért nem merünk családalapításba vágni

Egy friss felmérés szerint, bár Magyarországon javul a gyermekvállalási kedv, a családalapítás előtt állók kétharmada tart az ezzel járó kiadásoktól. Azok viszont, akik már túl vannak az első gyermek születésén, sokkal kevésbé érzik megterhelőnek az ezzel járó költségeket.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • szeptember 19
    Euróövezet folyó fizetési mérleg (milliárd euró) - július
    szeptember 20
    KSH: Keresetek - január–július
    KSH: Állatállomány - 2016. június 1
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 40 mrdFt
    Termelői árindex (év/év) - augusztus
    FedEx - 2017 Q1
    szeptember 21
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének augusztus végi helyzetéről
    ÁKK: 2022/A államkötvény csereaukció, 2018/B - 20 mrdFt
    Fed kamatdöntés - szeptember
    Export (év/év) - augusztus
    Import (év/év) - augusztus
    szeptember 22
    Fogyasztói bizalom (előzetes) - szeptember
    Coca-Cola Enterprises - 2016 Q2
    Chicagói Fed index - augusztus
    Bloomberg fogyasztói elégedettség - szeptember
    Bloomberg gazdasági várakozások - szeptember
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek (ezer fő/hét) - szeptember
    szeptember 23
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés) - július
    MNB: Negyedéves fizetési mérleg és külfölddel szembeni állományok -- első közlés II. negyedév + revízió 2013. I. n.év - 2016. I. n.év
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (előzetes) - szeptember
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (előzetes) - szeptember
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index (előzetes) - szeptember
    Szolgáltatóipari beszerzési menedzser index (előzetes) - szeptember
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - szeptember
    Feldolgozóipari beszerzési menedzser index - szeptember

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Ön részt vesz az október 2-i népszavazáson?