Hirdetés
Hirdetés

Termelni kezdett a világ legnagyobb gyára

Fellegi Tamás, 2017. január 06., 16:15

Ki más is építené fel a világ legnagyobb gyárát, mint Elon Musk és a Tesla? A hivatalosan és gigantikusnak nevezett gyár első része elkészült, és megkezdte az akkumulátorok gyártását. Miután a gyár Amerikában, ezen belül Nevadában épül, az új elnök is örül: íme, egy gyár, ami otthon üzemel.

A hatékony akkumulátorok tömeges gyártásának megindítása kritikus pont a Tesla életében, hisz ezek képezik az elektromos autók lelkét. Az akkumulátoron kívül minden rendkívül egyszerű egy ilyen autóban, így ez messze a legfontosabb rész, mind az egy töltéssel megtehető távolság, mind az ár szempontjából. Ráadásul a gyár itt nem áll meg: otthoni akkukat is készít, melyek a nappal összegyűjtött napenergiát tárolják majd, és a legkülönfélébb ipari és szolgáltatási felhasználók számára is gyártanak nagy kapacitású akkumulátorokat.

Egyedül a felét

2018-ra a gyár meg fogja duplázni a világ jelenlegi lítium-ion akkumulátor gyártását, melynek így a fele Amerikába kerül, hisz jelenleg a gyártás 88 százaléka Kínában, Japánban és Dél-Koreában zajlik. Ekkor 6500 embert foglalkoztat majd a gyár, amely a Tesla korábbi időtúllépéseivel szemben úgy tűnik, az ütemterveknek megfelelően épül és áll üzembe. Muszáj is a termelést felfuttatni 2018-ra, mert az akkor eladni tervezett 500 ezer darab Model 3-as autóhoz egyszerűen nem lenne elegendő akkumulátor.

Hirdetés

Musk szokásához híven nem kis kockázatot vállal, hisz a mostani árakon olyan drága az akkumulátor előállítása, hogy nem lenne megfelelően profitábilis a 35 ezer dollárba kerülő Model 3, de Musk abban bízik, hogy ha teljes kapacitással megy majd a gyár, az óhatatlanul lecsökkenti a költségeket, és időközben a kereslet is eléggé felfut ahhoz, hogy a gyár teljes kapacitását ki lehessen használni.

Más elektromos autógyártók eddig nem szálltak be az akkumulátorgyártásba, hanem olyan nagy gyártóktól rendeltek, mint az LG vagy a Samsung. A Bloomberg New Energy Finance felmérése szerint a 2016-os átlagos gyártási ár egy kilowattóra kapacitásnál 200 dollár, a General Motor ezt idén 150 dollárra becsli, a Tesla 2020-ra 100 dolláros árat lát reálisnak.

Nem csak autógyár

Az autó akkumulátorok gyártása mellett a Tesla a házi és az ipari energiatárolókra is koncentrál. A cég szeptemberben szerződést írt alá a Dél-Kaliforniai Edison áramszolgáltatóval egy óriás tárolókapacitás kiépítéséről, mellyel megelőzhetők az áramkimaradások és kipótolhatók a megújuló energiaforrások által nem lefedett időszakok, mint a naperőműveknél az éjszaka. A háztartásokban használható Powerwall 2-es akkumulátorok gyártása ugyancsak beindul, várhatóan január végén.

Mindez beleillik Elon Musk terveibe, hogy a Tesla ne csak egy autógyár legyen, hanem egy nagy energiacég, amely a tiszta energia elterjesztését tűzi ki célul. Ez motiválta a SolarCity megvásárlását is, amely a legnagyobb amerikai, háztetőkre szerelhető napkollektorokat gyártó cég. Termékei ráadásul sokszor még szebbek is, mint a hagyományos tetőcserép. Emellett a Tesla és a Panasonic múlt héten szerződést írtak alá, hogy napelemgyárat létesítenek a New York államban található Buffalóban.

Elnöki elvárások

Ezzel Musk az új amerikai elnök várakozásainak is teljes mértékben megfelel, miután Trump többször hangoztatta, hogy szeretne olyan intézkedéseket hozni, amely mérsékli a gyártókapacitások Kínába vagy Mexikóba telepítését. A Tesla igazi amerikai autó-, napelem-, és akkumulátorgyártó. A Model 3 alkatrészeinek 95 százalékát belföldön állítják elő, és a cég 30 ezer alkalmazottjából 25 ezer Amerikában dolgozik. Trump fel is lelkesült: Elon Muskot felvette tanácsadói csoportjába.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

A pénztártól való távozás után – te mersz reklamálni a boltban?

A pénztártól való távozás után – te mersz reklamálni a boltban?

Bár egy friss felmérés szerint valamivel jobb lett a magyarok fogyasztói tudatossága, nemcsak a vásárlók, de a kereskedők se tudják mindig, hogy mi a teendő a reklámació során. A szabályozás évek óta nem változott, mégis kevesen vannak, akik tudják, meddig élhetnek jogaikkal. Az élelmiszerekkel, ruhákkal és cipőkkel van a legtöbb baj.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • április 24
    Fogyasztói bizalmi index
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, február)
    IFO üzleti hangulatindex
    Alcoa (2017 Q1)
    T-Mobile USA (2017 Q1)
    április 25
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    McDonald's (2017 Q1)
    Újlakás értékesítések és építések
    április 26
    Daimler (2017 Q1)
    PepsiCo (2017 Q1)
    Twitter (2017 Q1)
    Boeing (2017 Q1)
    április 27
    Lufthansa (2017 Q1)
    Fogyasztói bizalom (végleges)
    EKB kamatdöntés
    Fogyasztói árindex
    Microsoft (2017 Q1)
    Alphabet (2017 Q1)
    április 28
    KSH: Foglalkoztatottság és munkanélküliség (január–március)
    KSH: Ipari termelői árak (március)
    Fogyasztói árindex
    Munkanélküliségi ráta
    Ipari termelés
    Fogyasztói árindex
    GDP (Q1)

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Ön szerint hogyan kellene hívni a 2018-as költségvetést?