Hirdetés
Hirdetés

Termelni kezdett a világ legnagyobb gyára

Fellegi Tamás, 2017. január 06., 16:15

Ki más is építené fel a világ legnagyobb gyárát, mint Elon Musk és a Tesla? A hivatalosan és gigantikusnak nevezett gyár első része elkészült, és megkezdte az akkumulátorok gyártását. Miután a gyár Amerikában, ezen belül Nevadában épül, az új elnök is örül: íme, egy gyár, ami otthon üzemel.

A hatékony akkumulátorok tömeges gyártásának megindítása kritikus pont a Tesla életében, hisz ezek képezik az elektromos autók lelkét. Az akkumulátoron kívül minden rendkívül egyszerű egy ilyen autóban, így ez messze a legfontosabb rész, mind az egy töltéssel megtehető távolság, mind az ár szempontjából. Ráadásul a gyár itt nem áll meg: otthoni akkukat is készít, melyek a nappal összegyűjtött napenergiát tárolják majd, és a legkülönfélébb ipari és szolgáltatási felhasználók számára is gyártanak nagy kapacitású akkumulátorokat.

Egyedül a felét

2018-ra a gyár meg fogja duplázni a világ jelenlegi lítium-ion akkumulátor gyártását, melynek így a fele Amerikába kerül, hisz jelenleg a gyártás 88 százaléka Kínában, Japánban és Dél-Koreában zajlik. Ekkor 6500 embert foglalkoztat majd a gyár, amely a Tesla korábbi időtúllépéseivel szemben úgy tűnik, az ütemterveknek megfelelően épül és áll üzembe. Muszáj is a termelést felfuttatni 2018-ra, mert az akkor eladni tervezett 500 ezer darab Model 3-as autóhoz egyszerűen nem lenne elegendő akkumulátor.

Hirdetés

Musk szokásához híven nem kis kockázatot vállal, hisz a mostani árakon olyan drága az akkumulátor előállítása, hogy nem lenne megfelelően profitábilis a 35 ezer dollárba kerülő Model 3, de Musk abban bízik, hogy ha teljes kapacitással megy majd a gyár, az óhatatlanul lecsökkenti a költségeket, és időközben a kereslet is eléggé felfut ahhoz, hogy a gyár teljes kapacitását ki lehessen használni.

Más elektromos autógyártók eddig nem szálltak be az akkumulátorgyártásba, hanem olyan nagy gyártóktól rendeltek, mint az LG vagy a Samsung. A Bloomberg New Energy Finance felmérése szerint a 2016-os átlagos gyártási ár egy kilowattóra kapacitásnál 200 dollár, a General Motor ezt idén 150 dollárra becsli, a Tesla 2020-ra 100 dolláros árat lát reálisnak.

Nem csak autógyár

Az autó akkumulátorok gyártása mellett a Tesla a házi és az ipari energiatárolókra is koncentrál. A cég szeptemberben szerződést írt alá a Dél-Kaliforniai Edison áramszolgáltatóval egy óriás tárolókapacitás kiépítéséről, mellyel megelőzhetők az áramkimaradások és kipótolhatók a megújuló energiaforrások által nem lefedett időszakok, mint a naperőműveknél az éjszaka. A háztartásokban használható Powerwall 2-es akkumulátorok gyártása ugyancsak beindul, várhatóan január végén.

Mindez beleillik Elon Musk terveibe, hogy a Tesla ne csak egy autógyár legyen, hanem egy nagy energiacég, amely a tiszta energia elterjesztését tűzi ki célul. Ez motiválta a SolarCity megvásárlását is, amely a legnagyobb amerikai, háztetőkre szerelhető napkollektorokat gyártó cég. Termékei ráadásul sokszor még szebbek is, mint a hagyományos tetőcserép. Emellett a Tesla és a Panasonic múlt héten szerződést írtak alá, hogy napelemgyárat létesítenek a New York államban található Buffalóban.

Elnöki elvárások

Ezzel Musk az új amerikai elnök várakozásainak is teljes mértékben megfelel, miután Trump többször hangoztatta, hogy szeretne olyan intézkedéseket hozni, amely mérsékli a gyártókapacitások Kínába vagy Mexikóba telepítését. A Tesla igazi amerikai autó-, napelem-, és akkumulátorgyártó. A Model 3 alkatrészeinek 95 százalékát belföldön állítják elő, és a cég 30 ezer alkalmazottjából 25 ezer Amerikában dolgozik. Trump fel is lelkesült: Elon Muskot felvette tanácsadói csoportjába.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Lesz, aki elbukja a telefonszámát - mit csináljanak most a feltöltőkártyások?

Lesz, aki elbukja a telefonszámát - mit csináljanak most a feltöltőkártyások?

A mobilszolgáltatók külön SMS-ben értesítik majd a feltöltős SIM-kártyát használó ügyfeleket arról, mi a pontos teendőjük a 2017. június 30-ig szükséges adategyeztetéssel kapcsolatban. Sokaknak semmi extra dolguk nem lesz, mások biztosan elveszítik egy vagy több számukat, mire beköszönt az ősz. Aki nem közeli hozzátartozójának akarja átpasszolni kártyáját, annak nem lesz olyan egyszerű dolga.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • január 16
    KSH: Építőipar - 2016. november
    KSH: Kereskedelmi szálláshelyek forgalma - 2016. november;
    MNB: Havi fizetési mérleg - 2016. november
    január 17
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 30 mrdFt
    ZEW index - január
    ZEW index - január
    Morgan Stanley - 2016 Q4
    január 18
    Bézs könyv
    Fogyasztói árindex (év/év, végleges) - december
    Fogyasztói árindex (végleges) - december
    Maginfláció (év/év) - december
    Fogyasztói árindex (év/év) - december
    Goldman Sachs - 2016 Q4
    Netflix - 2016 Q4
    január 19
    Európai Központi Bank kamatdöntő ülése
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    Philadelphiai Fed index - december
    IBM - 2016 Q4
    American Express - 2016 Q4
    január 20
    KSH: KSH: Keresetek - 2016. január–november
    GDP (év/év) - 2016 Q4
    GDP /negyedév/negyedév) - 2016 Q4
    General Electric - 2016 Q4

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Szavazás

Újabb élelmiszerek áfája csökkent - Ön már érzi a pénztárcáján?