A kormány az Elektronikus Közúti Áruforgalmi Ellenőrző Rendszer (EKÁER) Munkacsoport javaslataira figyelemmel támogatja a bírságmentes időszak január 31-ig tartó meghosszabbítását.
Az Európában is egyedülálló, gazdaságfehérítő hatást kiváltható online árukövetési rendszer január 1-jével lép hatályba. A NAV revizorai, pénzügyőrei az újév első napján kezdik meg az ellenőrzéseket, azonban január 31-ig csupán szolgáltató-segítségnyújtási és figyelem-felhívási céllal. Az adóhatóság eddig az időpontig nem szab ki mulasztási bírságot - közölte az NGM a Privátbankár.hu szerkesztőségével.
Lesz majd GYIK és e-mailcím
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter kérésére a NAV a zökkenőmentes átállás érdekében a napokban közzétesz a honlapján egy kérdés-válasz formájú, közérthető gyakorlati útmutatót. Mindemellett az adóhatóság szakértő munkatársai a jövő héttől egy külön erre a célra létrehozott e-mail címen várják az online árukövetési rendszerrel kapcsolatosan felmerülő kérdéseket. (A link és az e-mail cím a jövő héttől elérhető, a részletekről később tájékoztatják az érintetteket.)
Mi az az EKAER?
A közelmúltban elfogadott 2015-ös adócsomag egyik legnagyobb felkészülést igénylő, ugyanakkor legellentmondásosabb újdonsága az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKAER) bevezetése. A rendszer célja, hogy visszaszorítsa az úgynevezett „körhinta” áfacsalásokat, azaz az adócsalások speciális műfaját, amelyekben a termékek a valóságban nem mozognak, csak „papíron”.
A törvény értelmében 2015. január 1-jétől az adózónak érvényes EKAER-számmal kell rendelkeznie minden egyes útdíjköteles – azaz 3,5 tonnánál nagyobb tömegű – gépjárművel végzett, közúti fuvarozással járó, az EU más tagállamából történő termék beszerzése (egyéb célú behozatala) vagy az EU más tagállamába irányuló termék értékesítése (egyéb célú kivitele), illetve belföldi forgalomban – nem végfelhasználó részére – történő első adóköteles termék értékesítése esetén. Az új szabályozás a logisztikai piac szereplőit és a fuvarozókat érinti a legérzékenyebben, de minden szállításintenzív területen – például az autóiparban – működő vállalkozás nagymértékű adminisztrációs pluszterhekre és megnövekedett ellenőrzési kitettségre számíthat. Részletek >>