Nem csak a Magyar Reklámszövetség, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) is kiakadt a reklámadó új tervezetén. A különadó jelentős hányada a fogyasztási cikk kereskedelmet terheli, közvetlenül vagy közvetve. A fogyasztási cikk piac rendkívül ár-érzékeny, így mind a kereskedők, mind a beszállító gyártók számára alapvető piaci követelmény az áremelések fékezése. Vállalkozói oldalról a költséggazdálkodás rendkívül körültekintő üzletpolitikát követel meg - írja az OKSZ közleményében.
Akár a korábbi tízszeresét is fizethetik a KKV-k
A fogyasztási cikk piac érintett szereplőinek túlnyomó része eddig a reklámadó 1 százalékos kulcsa után adózott, a tervezett 5,3 százalékos kulcs ebben a viszonylatban pedig ötszörös emelést jelent, amellyel csak bizonyos szereplők (így az RTL Klub és a TV2) nyernek, viszont a kis- és középvállalkozások belebukhatnak: az 500 millió forintig nulla kulcsos adóalap csökkentése 100 millió forintra durva adónövekedést okoz, az érintett kis- és középvállalkozói körben ennek mértéke tízszeres is lehet.
Ez kezelhetetlen, kigazdálkodhatatlan költségnövekedés. Rendkívül súlyos feszültség forrása, hogy az adómentesség tervezett 100 millió forintos új határa egyidejűleg az adó kiterjesztését is jelenti újabb adóalanyokra, a kis- és középvállalkozói körben (akik esetében 100-500 millió forint közé esik jelenleg az adóalap). Ez az adófizetésre kötelezettek körének drasztikus szélesítésével jár együtt. A kereskedelem számára az előbbieket is figyelembe véve különösen éles probléma a saját célú reklám adóztatása.
Az önreklám is reklám, tehát fizess!
Ez az a fajta reklám, amikor a kereskedő a saját termékét saját maga reklámozza (pl. szórólapokon, üzletben elhelyezett feliratokon). A kereskedelmi kis- és középvállalkozások nagyobbrészt ezt a reklámlehetőséget használják, ahol a reklámadó alapja a reklám előállítási költsége. A reklámtevékenység elválaszthatatlan bármely gazdálkodó szervezet tevékenységétől, és elengedhetetlen a magyar vállalkozások piaci helyzetének megtartásához, erősítéséhez. A kis- és középvállalkozások számára a túlélés egyik eszköze a saját célú reklám.
A reklámadóról szóló törvény hatályos szövege az 500 millió forint összegben meghatározott adómentes határral a gyakorlatban biztosította, hogy elsősorban a kis- és közepes termelők, szolgáltatók, kereskedők saját célú reklámköltsége után ne keletkezzen adóteher, e költség ugyanis csak kivételes esetben haladja meg az 500 millió forintot - áll a közleményben.
Az OKSZ kezdeményezte a saját célú reklám adóztatásának megszüntetését, mivel az elsősorban a kereskedelmi és a beszállító gyártó kis- és középvállalkozásoknak jelentős teher, ugyanakkor költségvetési hatása ezzel nincs arányban. Az OKSZ javasolja az 500 milliós adómentes sáv megtartását is. A kis- és középvállalkozások számára óriási teher az adómentes határ ötszörös emelése, az újonnan adóalanyokká válók is ebből a vállalkozói körből kerülnek ki.
A kormány itt nem áll meg
Nem csak a vállalkozások, a reklámügynökségek életét is fenekestül forgatná fel a kormány. Egy tervezet szerint nem csak bónuszt nem kaphatnának a reklámügynökségek, de szerződést sem köthetnének a médiumokkal.