Az OECD tagállamok úgynevezett BEPS akcióterve a nemzeti adóalapok védelmét célozza azáltal, hogy a multinacionális vállalkozásokat teljes szervezetükben vizsgálja, és konkrét lépéseket követel meg az egyes tagvállalatok adóalapjának csökkenését eredményező, túlárazott csoporton belüli szolgáltatások azonosítására.
Mire készülnek?
A most megjelent vitaanyag célja, hogy a csoporton belüli szolgáltatásokhoz kapcsolódó árazási kérdésekben iránymutatást adjon az adózó kötelezettségeire, illetve az adóhatósági ellenőrzések kiterjeszthetőségére. Az anyag tárgyalja a csoporton belüli szolgáltatások árképzését, és az ezen ügyletekhez kapcsolódó alátámasztó dokumentáció szükséges formáját és terjedelmét.
Gémesi Péter, a Deloitte transzferár üzletágának vezetője elmondta, a tervezet jelentőségét az adja, hogy a nemzetközi cégcsoportok tagjai ma szinte kivétel nélkül számláznak egymásnak – gyakran igen jelentős összegben – szolgáltatásokat, amelynek adózási szempontból történő igazolása, megvédése eddig is sokszor kihívást jelentett. A nemzeti adóhatóságok most ezen a területen is további nemzetközi iránymutatást remélhetnek az ellenőrzésekhez
Az adózóknak kedvezőtlen fejlemény, hogy a nemzeti adóhatóságok a jövőben a korábbiaknál részletesebb alátámasztó dokumentációt várhatnak majd el tőlük bizonyos esetekben. Az OECD ezzel a lépéssel igyekszik nehezíteni az olyan helyzetek kialakulását, amikor a vállalatcsoporton belül meg nem történt, vagy valós gazdasági tartalommal nem bíró szolgáltatásért számláznak, vagy pedig jelentősen magasabb díjat számláznak annál, mint amennyit az adott szolgáltatás piaci körülmények között érne.
A kiadott anyag konkrét árképzési javaslatot tesz, valamint dokumentációs és ellenőrzési irányelveket is rögzít az úgynevezett alacsony hozzáadott értékű csoporton belüli szolgáltatásokra vonatkozóan. A szervezet ezzel igyekszik megakadályozni az érintett szolgáltatások számlázásával történő visszaélést. A javaslat ugyanakkor piaci körülmények fennállása esetén meg is könnyítheti a társaságok dolgát, hiszen világos iránymutatásokat tartalmaz.
Még jobban rászáll a NAV
„Az ilyen típusú szolgáltatást a legtöbb hazai vállalat is igénybe vesz vagy nyújt, érdemes nyomon követni a fejleményeket, illetve mielőbb elemezni a kapcsolódó kockázatokat és lehetőségeket. A NAV az ellenőrzéseknél jelenleg is kiemelten vizsgálja a központi, különösen a menedzsment szolgáltatások volumenét, illetve árképzését, és ennek intenzitása csak növekedhet az OECD törekvéseinek tükrében”- tette hozzá Gémesi Péter.