A kormány nem tudja nélkülözni a reklámadóból származó bevételt - szögezte le tegnap Orbán Viktor. A kormányfő a közrádióban technikai jellegű kérdésnek nevezte az adókulcs mértékét és azt is, "milyen szélességben szétterítve" van szükség az adónemre. Hozzátette, "több tárgyalás is zajlik" e kérdésben. Orbán Viktor szerint a két nagy kereskedelmi televíziót súlyosabban érinti jelenleg a reklámadó, mint bárki mást, az érintett csatornák pedig "meg is támadták" az országot az Európai Uniónál, és eljárást indítottak, "amit jó volna elkerülni".
Ugyanakkor a Magyar Nemzet a Bisnode nemzetközi hitelminősítőt idézi, aki szerint a reklámadó kiterjesztésével nehéz helyzetbe kerülnének a jelenleg még adómentes sávba eső kisebb vállalkozások. Az adómentesség eltörlése hasonlóan nehéz helyzetbe hozhatja azokat a kereskedelmi és szolgáltatócégeket is, amelyek reklámok megrendelőiként vagy akár saját felületükön hirdetve a jelenlegi szabályozás szerint még adómentességet élveznek a reklámköltségeik után. A Bisnode közölte, a médiapiac kisebb cégeinek csaknem fele már most is veszteségesen működik, így számukra egy újabb adóteher a véget jelentheti. Számításaik szerint a magyar médiapiacon működő 1400 műsorszórással, illetőleg lapkiadással foglalkozó vállalkozás 96 százalékát a kisebb, 500 millió forint árbevétel alatti cégek teszik ki, ám így is mindössze nyolc százalékát adják a teljes piac árbevételének.
A piac 20 százaléka eltűnt A Magyar Reklámszövetség főtitkára, Fülöp Szilvia arra emlékeztetett, hogy a 2014-ben, az OECD által készített tanulmány kimutatta, hogy Ausztriában a médiapiaci szereplők száma – a saonlóan 5 százalékos - reklámadó bevezetését követően 17,5 százalékkal csökkent. |
A Bisnode a Lázár János által említett öt százalékos mértéket alapul véve hozzávetőleges számítást végzett, amely szerint a legnagyobb vesztesek egyértelműen a kisebb, 500 millió forint árbevétel alatti cégek lesznek, számukra az adóterhek növelése komoly megterhelést jelent. Ugyancsak növekvő adóteher várható a 0,5-5 milliárd forint árbevételű cégek esetében.
A Nemzet által közölt Bisnode tanulmány szerint a piac elbocsátásokkal, költségcsökkentéssel és áremeléssel reagál majd, ám a legnagyobb problémát a kisebb, tartalékokkal nem rendelkező cégek megszűnése jelentheti majd.