Az RTL Group az első félévben 88 millió eurós (mintegy 27,6 milliárd forintos) értékhelyesbítést könyvelt el magyarországi érdekeltsége után, a magyarországi reklámadó következtében. A cég eredményeit ismertető csütörtöki sajtótájékoztatón a Dow Jones szerint két csúcsvezető, Anke Schäferkordt és Guillaume de Posch azt mondta, a reklámadó intő jel minden Magyarországon levő külföldi befektető számára. Ennek ellenére az RTL Klub nem akar kivonulni Magyarországról, ahol már mélyen gyökereket eresztett – tették hozzá.
Feltehetően erre reagálva adott ki az NGM durván indulatos közleményt péntek délután. Ebben több ponton is adócsalással és fiktív veszteségek kimutatásával vádolja meg az RTL-csoportot, anélkül, hogy erről jogerős bírósági határozatot mutatna fel. Véleménye szerint a reklámadóra azért volt szükség, hogy kiskapukat csukjanak be és „senki ne tudja elkerülni az adófizetést Magyarországon”.
Mint ismeretes, az RTL Klubra egyedüliként a maximális, 40 százalékos adómérték hárulna, de nem a nyereségből, mint a vállalkozások általános 16 (vagy 10) százalékos nyereségadójánál, hanem az árbevételből (reklámbevételből). A bevétel azonban távolról sem nyereség, abból még költségek is lejönnek, különböző cégeknél és iparágaknál nagyon különböző mértékben.
Egy ekkora mértékű árbevétel-arányos adóba mindenesetre a hazai vállalkozások túlnyomó többsége azonnal tönkremenne, vagy súlyosan veszteségessé válna, hiszen sok iparágban 10-20 százalékos árbevétel-arányos nyereség már nagyon is jónak számít. Az eddigi információk szerint az RTL Klubot is veszteségbe fogja taszítani.
A reklámadó és a média tönkretétele ellen a Privátbankár is tiltakozik. Az átpolitizált ügyben a továbbiakban közöljük az NGM közleményét szó szerint, azzal, hogy annak tartalmával nem feltétlenül értünk egyet.
Az NGM közleménye „Az RTL Csoport megalapozatlan, a valóságtól messze elrugaszkodott kijelentésekre ragadtatta magát, hogy rossz színben tüntesse fel a magyar kormányt, és elriassza a magyarországi befektetőket. Megdöbbenve tapasztaljuk, hogy egy nemzetközi vállalat, amely a magyar reklámpiac negyven százalékát birtokolja, fiktív veszteségekre hivatkozva éveken keresztül messze a törvényes mérték alatt fizet adót, megengedi magának, hogy megkérdőjelezze a magyar kormány jóhiszeműségét. Minden választott kormány feladata, hogy a becsületes adófizetők érdekében valamennyi szereplőre, még a legnagyobbakra is kiterjessze a közteherviselést és betartassa a Parlament által szentesített adótörvényekben foglaltakat. Javasoljuk az RTL Csoport vezetőinek, vizsgálják meg, hogy a magyar gazdaság egyik legfontosabb és legprofitábilisabb szereplőjeként – a tisztességgel adózó gazdasági szereplők többségével ellentétben - miért nem járulnak hozzá profitjukkal arányosan az ország működéséhez? Milyen jogon gondolja normálisnak egy nemzetközi társaság, hogy miközben a világ más országaiban „good corporate citizen-ként”, felelős vállalati magatartást képvisel, addig ugyanezt nem kívánja Magyarországon gyakorolni? Mindez egy olyan közép-európai országban történik, amely máig nem heverte ki azt a gazdasági hátrányt, amit idegen megszállók által évtizedekre rákényszerített diktatúra okozott. Elfogadhatatlan egy gazdasági felzárkózásáért emberfeletti erőfeszítéseket tevő ország kormánya számára, hogy miután szabaddá tette médiapiacát a külföldi befektetők előtt, egy társaság holmi könnyen kifosztható gyarmatként tekintsen rá. Az RTL Csoportnak nincs erkölcsi alapja politikai szempontokra hivatkozva, valójában önző profitérdeket szolgálva a magyar kormányt támadnia és Magyarországnak ártania. A kormány kitart amellett, hogy minden gazdasági szereplőnek ki kell vennie a részét a kölcsönös közteherviselésből. Az ország működtetéséhez minden gazdasági szereplő kölcsönös tehervállalására szükség van. A reklámtörvényre pontosan azért van szükség, hogy senki ne tudja elkerülni az adófizetést Magyarországon. A törvénynek köszönhetően bezárul minden kiskapu az adóelkerülők előtt, megakadályozva, hogy nyereséges médiacégek fiktív veszteségekre hivatkozva kibújjanak az adózás alól.” |