Látványsportnak számít a labdarúgás, a kézilabda, a kosárlabda, a vízilabda és a jégkorong. |
Évközi a változás a csapatsport támogatási rendszerben, de Fajcsák Gábor, az RSM DTM adómenedzsere szerint vannak pontatlanságok a szabályozásban, ami miatt néhány vállalkozás kevésbé jár rosszul a többinél. A 2013. május 19-én hatályba lépett módosítás kiegészítő sportfejlesztési támogatás befizetésének kötelezettségét írja elő azon vállalkozások számára, amelyek élni kívánnak a sporttámogatások TAO-kedvezményével (Tao: társasági adóról és osztalékadóról szóló törvény). Az új szabály hatására a TAO-kedvezmény mértéke a korábbi érték negyedére csökken, ami hatással lehet az eddig sporttámogatásban gondolkodó társaságok támogatási kedvére.
Fajcsák Gábor szerint figyelembe véve, hogy 2012-ben a sporttámogatások a társasági adóból származó bevételt mintegy 10 százalékkal csökkenthették, a jogszabály változtatásának a célja feltehetőleg a költségvetés egyenlegének a javítása.
Visszaeshetnek a támogatások?
Ahogy a Privátbankár korábban megírta, a kormány éppen azért dolgozta ki ezt az adókedvezményt, hogy segítse a sportágakat. Részletek >> |
A adómenedzser szerint a módosítás hatásait pontosan nem lehet megbecsülni, de felmerül a kérdés, vajon nem éppen az ellenkező hatást, vagyis a sporttámogatások radikális csökkenését érik-e el ezzel a módosítással a jogalkotók. Fajcsák szerint elképzelhető, hogy egyszerűbb lett volna felmérni a költségvetés teherbíró képességét, és húzni egy vonalat az egy évben maximálisan kiadható adókedvezményre jogosító sporttámogatási igazolások tekintetében. A színháztámogatások esetén is sikerült ezt megtenni – utal az intézkedés lehetséges hatásaira Fajcsák Gábor.
A módosítás komoly hátrányt jelenthet az új programokat benyújtók számára, hiszen a támogatók valószínűleg a régi programokat fogják keresni. Tekintettel arra, hogy a még nem lezárult sportprogramok meghosszabbíthatóak, ez az átmeneti rendelkezés akár évekre is bebetonozhatja a támogatást szerezni képes szervezetek körét - véli Fajcsák Gábor. Más szemszögből ez a helyzet akár meg is könnyítheti a korábbi programokkal rendelkezők támogatásszerzését, hiszen az ő támogatásukért verseny indulhat az adókedvezményt megszerezni kívánó cégek között.
A módosítás hatásait ellensúlyozni hivatott ugyanakkor a szabály azon része, amely szerint a kiegészítő támogatást szponzori szerződés keretében lehet megfizetni. Eszerint a „sima” támogatással ellentétben a kiegészítő támogatás összegéért cserébe ellenszolgáltatásra jogosult a támogató – teszi hozzá Fajcsák Gábor.
Lesznek, akik jobban járnak?
Az adómenedzser szerint a szabály jelenlegi szövegezése néhány vállalkozás számára kevésbé hátrányos, szélsőséges esetben előfordulhat, hogy a 75 százalékos kiegészítő támogatás mindössze a korábbi kedvezmény 40 százalékának elvesztését jelenti. Azon vállalkozások, melyek adóalapja a támogatás figyelembe vétele nélkül 500 és 535 millió forint közé esik, amennyiben akkora összegű támogatást nyújtanak, amivel adóalapjuk 500 millió forint alá csökken, a kiegészítő támogatás kalkulációjakor a 10 százalékos adókulccsal számolhatnak.
Tekintettel arra, hogy a támogatás egy részével a 19 százalékos adóból spórolnak, miközben a kiegészítő támogatás összegének kalkulációjakor csak a 10 százalékos adókulccsal megállapított kedvezmény után kell a 75 százalékot számolni, előnyük keletkezik azon vállalkozásokkal szemben, amelyek árbevétele nem ebbe a sávba esik. Ennek hatásait néhány példán keresztül a táblázatban láthatóak.
A társaság adóalapja |
500 000 |
510 000 |
520 000 |
535 000 |
535 000 |
Alapesetben fizetendő társasági adó |
50 000 |
51 900 |
53 800 |
56 650 |
56 650 |
Maximális támogatás |
32 710 |
33 364 |
34 018 |
35 000 |
35 000 |
Új adóalap |
467 290 |
476 636 |
485 982 |
500 000 |
500 001 |
Új adó |
14 019 |
14 300 |
14 580 |
15 000 |
15 000 |
Kiegészítő támogatás |
2 453,25 |
2 502,3 |
2 551,35 |
2 625 |
4 987,5 |
Megtakarítás |
817,75 |
1 733,7 |
2 650,65 |
4 025 |
1 662,5 |
Megtakarítás mértéke a támogatáshoz képest a kiegészítő támogatás nélkül |
10,00% |
12,70% |
15,29% |
19,00% |
19,00% |
Megtakarítás mértéke a támogatáshoz képest a kiegészítő támogatással |
2,50% |
5,20% |
7,79% |
11,50% |
4,75% |
Megtakarítás csökkenésének a mértéke |
75,00% |
59,07% |
49,05% |
39,47% |
75,00% |
Adatok ezer forintban. Forrás: RSM DTM |