Mindenki új díjat hirdetett, így tovább versenyez a piac az évfordulós váltókért a kgfb-piacon. A verseny iránya ugyanakkor ellentétes a korábbi évekével – ezúttal az esetek döntő részében azzal nyerhet új ügyfelet egy-egy biztosító, hogy a versenytársaknál kisebb mértékben emeli díjait. Az autósok zöme így akkor is díjemelkedésre számíthat, ha épp kármentessége okán magasabb bónusz-fokozatban kerül.
10-15 százalékos díjemelés
Az ügyben leggyorsabban véleményt formáló on-line biztosítási alkuszcégek közül a biztositas.hu átlagosan 10-15, de bizonyos szegmensekben akár 20 százalékos díjemelkedést is prognosztizál. A piacvezető Netrisk.hu szerint ugyanakkor a nála kötött új szerződések átlagdíja 12.500 forintra fog emelkedni a „kampányban”, szemben a tavalyi 11.300 forintos mértékkel.
Azt, hogy a 2,691 millió személyautó közül a 1,433 millió január 1-jei évfordulós autós speciális szegmenst képvisel, mindennél jobban jelzi, hogy az érintettek Netrisk által prognosztizált jövő évi átlagdíja közel 40 százalékkal marad el az évközi piac 19.887 forintos átlagdíjától, ami annak köszönhető, hogy az érintett autósok körében a piaci átlag 38,7 százalékánál magasabb a legkedvezőbb, B10-es kategóriában lévő autós, akik amúgy a meghirdetett átlagdíjnál 50 százalékkal kedvezőbb díjon szerződhetnek új biztosítóhoz.
A fentiek nyomán tehát az év végi váltókat önmagában nem nyomná „agyon” a százalékokat forintra átszűmítva 1-2 ezer forintos díjemelés, hiszen a korábbi évek drasztikus díjcsökkenése után az elmúlt 1-2 kampány adatai azt mutatják, hogy a váltók toleranciaszintje valahol 2 és 3 ezer forint között mozog, ennél kisebb nyereségért nem lépnek.
Átalakuló kedvezményrendszer
Épp ezért fontosabb áttekinteni, hogy a biztosítók tarifáiban milyen olyan újdonságok találhatóak, amelyek hosszú távra szólnak – ez pedig a kedvezményrendszer átalakítása.
Az egyik sarkallatos pont, hogy a korábbi – sokak szerint a jogszabály félreértelmezésén alapuló - felügyeleti tiltás elmúltával (törvénymódosítás történt) a biztosítók ismét szabadabban bánhetnek a bónusz/malusz rendszerrel: többletkedvezményt adhatnak a B10 kategóriát elért ügyfeleknek, illetve az általános szinttől jelentősebb (károkozói) pótdíjat szabhatnak ki a vétő autósoknak. Az idei kampány során több biztosító is megemelte a kárt okozóautósok díjszorzóját, amely révén a biztositas.hu szerint az autósoknak dupla, esetleg tripla díjat is fizetniük kell. A portál gyorsmérlege szerint komoly díj átrendeződést jelenthet az, hogy több biztosító is kivezeti az eddigi legnépszerűbb kedvezményt, a gyermekes autósok kedvezményét, ez pedig az esetek döntő részében 10 százalékos kedvezmény elvesztését jelenti. (A lépés annak fényében érdekes, hogy a biztosítók eddig egyöntetűen arra hivatkoztak, hogy ez a kedvezmény áll a legbiztosabb statisztikai lábakon.) A kedvezmények kivezetése aligha köthető csak a kampányhoz, így komoly mértékben befolyásolja a következő időszak díjait is.
A díjemelkedést döntően a casco- vagy lakásbiztosítás egyidejű megkötésével, az úgynevezett együttkötési kedvezménnyel lehet csökkenteni, illetve az elektronikus ügyintézésre adott díjkedvezmény is megmaradt a társaságok döntő többségénél. A Netrisk.hu adatai szerint ugyanakkor a szerezhető kedvezmények maximális mértékét a biztosítók 25-50 százalékban maximálták.
Van miért emelni
Azt, hogy díjemelés szükséges szinte mindenki tudja, érti: a kgfb. Átlagdíja Magyarországon 64 euró (19 887 forintos), míg Olaszországban 436, Belgiumban 306, Németországban 228, Görögországban 267 eurót fizetnek évente a kgfb-biztosításért az autósok, de Romániában is 115, Lengyelországban pedig 103 euró az éves kötelező biztosítás átlagdíja. Ehhez járul hozzá a növekvő kárhányad, amely a gazdaság fejlődési pályára állásával, a családok kissé jobb anyagi helyzetével s eképp magasabb autóhasználattal hozható összefüggésbe. A statisztikák szerint 2011. óta folyamatosan nő hazánkban az üzemanyag-fogyasztás, ami az autóhasználat egyik fő indikátora. Mindeközben a személyi sérüléses károk esetében a megítélt kártérítések összege (köszönhetően az amerikai mintára erre szakosodó ügyvédeknek) komoly mértékben nő, s a szerviz alkatrész-költségek valamint óradíjak is emelkedtek. A biztositas.hu szerint a biztosítók a 2013-as üzleti évben 6 milliárd forintot buktak a kötelező biztosításon, az üzletág veszteségeit már a felügyelet is a rendszerkockázatok között tartja nyilván. Ami jól látható, hogy a prognosztizált díjemelkedéssel sem tud majd számottevő nyereséget felmutatni majd az üzletág, sőt, a vélekedések szerint csak a veszteség mértéke csökken majd némileg.
Az igazi nyertes a büdzsé
Aki ugyanakkor egyértelműen kedvezően kerül ki az idei díjemelkedésből az a költségvetés. Ha a biztosítási szektor 2013-as 82,041 milliárd forintos díjbevételével számolunk és 15 százalékos díjemelkedéssel kalkulálunk (bár 2014-ben is kismértékben nőttek a díjak), akkor a költségvetés biztosítási adóbevétele csak a kgfb-szegmensből 24,6 milliárd forintról 28,3 milliárdra nő.