Ahogy a biztosításkötések terepe az elmúlt években egyre inkább átvándorolt az internetre, úgy sokasodik az ügyfelek aktivitásáról is az információ az alkuszok adatbázisaiban. A statisztikák elemzése önmagában még csak utólagos következtetésekre ad lehetőséget, ám a stabil ügyfélkapcsolatok révén költséghatékonyan végezhetők piackutatások, kérdőívezések, akár tömegesen, akár célzottan is.
Dr. Vass Gábor, a PBA ügyvezetője szerint a legjobb információforrás a biztosítási piacon leginkább az, hogy egyes termékeket és újításokat hogyan fogadnak az ügyfelek, hogyan teljesít, és kategóriájában miként szerepel a vele versenyző termékekhez képest. A PBA.hu a következő évekre öt fontos trendet jósolt a biztosítások piacán.
Dobozosok és sok kis olcsó biztosítás
Az ügyfelek egyre kevésbé viselik el, ha sok időt kell eltölteni egy biztosítás megkötésével, paramétereinek beállításaival, és az összes lehetséges kiegészítő opció végigikszelgetésével. Ugyanakkor elfogadják, hogy a biztosítótársaságok megfelelő kategóriákat képesek kialakítani, előre csomagolt, úgy nevezett „dobozos” termékeket létrehozva. Ezekbe a leggyakoribb ügyfélprofilokra jól kialakított szolgáltatáscsomagokat építik, kölcsönösen kedvező árazás mellett. Vass Gábor hozzátette, hogy ez nem jelenti azt, hogy tömegtermelésre állt volna be a biztosítási szektor, hiszen ezzel párhuzamosan a speciális, kiegészítő biztosítások köre is bővült, így aki különleges igényeket akar érvényesíteni biztosításában, az ezt is könnyen megteheti.
Sok kis olcsó biztosítással bővül a paletta
Nemcsak dobozos biztosítások kiegészítéseként, hanem önállóan, speciális területekre, speciális élethelyzetekre is születnek biztosítási termékek. Ilyenek a különböző felelősség-átvállalási, a figyelmetlenségünkből, elfoglaltságunkból, leterheltségünkből adódó kockázatokat elhárító, vagy a korábban még nem racionalizált költségek fedezetére szolgáló termékek. Vannak olyanok is, amelyeket társadalmi trendek hívnak életre. Így jelent meg a sérülékeny mobiltelefonokra köthető kiegészítő. „Azok, amelyeket sokan választanak, elérik a kritikus tömeget, idővel polgárjogot nyernek, és beépülnek a báziscsomagokba” – összegez a szakértő.
Felértékelődő kényelem
Elsősorban a kiegészítő szolgáltatások területén figyelhető meg, hogy egy biztosítást olyan kényelmi elemekkel is felruháznak, amelyek valós értéküket tekintve nem igényelnek különleges ráfordítást, ugyanakkor az idő, az energia, vagy éppen a speciális szakértelem hiányát pótolja az ügyfél megelégedettségére. Ilyen „asszisztencia” jellegű szolgáltatás már lakás- és gépjármű-biztosítások mellé is választható, és egyre jobban nyílik a kínálat szélesebb ügyfélkörök felé is, versenyképes árazással.
Környezeti károk és saját márkás termékek felértékelődése
Noha az elmúlt 1-2 év hektikus időjárásából még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, az azonban bizonyos, hogy az emberi tevékenység nyomán több veszély is leselkedik ingó és ingatlan vagyonunkra. Nem csak heves viharok, vízkárok, hanem környezetszennyezés, a növekvő népsűrűség, a gépjárműforgalom, vagy éppen a bűnelkövetési módszerekben beállt változások miatt reagálhat újabb és újabb termékekkel – vagy a meglévők újragondolásával – a biztosítási szféra. Vass Gábor véleménye szerint egyelőre nem igényel azonnali változtatást a lakásbiztosítási fronton kiáramló kártérítések mértéke, de lehet, hogy a román piacon bevezetett kötelező felelősségbiztosítási, és gépjárművekéhez hasonló vagyoni bonus-malus rendszer idővel a magyar lakásbiztosítások körében is megjelenik majd.
Jönnek a saját márkás termékek
Az ügyfélkör igényeinek ismeretében egyre nő a versenyelőnye az értékesítés frontvonalában szolgáló alkuszoknak. Ezt felismerve egyedi és csak náluk hozzáférhető, csak rájuk jellemző terméket fejlesztenek az alkuszok a biztosítók bevonásával. Ily módon terjednek majd el saját márkaneves termékeik, és közvetítői szerepből feljebb lépnek, meghatározó szereplővé válva a lojális ügyfélkör révén.
Privátbankár