Az elmúlt években egymást érik a képzőművészet legnagyobbjait bemutató, és nem mellesleg újabb és újabb látogatási rekordokat megdöntő kiállítások. Ám amíg a múzeumok előtt kígyóznak a sorok, korszerű galériák nyitottak és az aukciók is komoly tömegeket vonzanak, a biztosítótársaságok mintha elmaradtak volna a műtárgyak egyébként jól jövedelmező biztosításával...
Pontosan így van. Az utóbbi időben engem is intenzíven foglalkoztatni kezdett a kérdés, amióta egy galériás beszélgetésen felmerült, hogy miért csak egy biztosító foglalkozik műkincs biztosítással? Nem hagyott nyugodni a téma, egészen addig, amíg meg nem találtuk az Allianz-ot, és szoros együttműködésben életre hívtunk egy teljesen új, mindenre kiterjedő, úgynevezett "all risk's" műkincs-biztosítási feltételt, a hozzá tartozó díjtételekkel, értékbecslői és kárrendezési háttérrel együtt. Úgy gondolom, e lépésünkkel jelentősen megkönnyítettük a nagyszabású kiállítások átgondolt kockázatkezelését. Sőt ezen az úton tovább lépve ma képesek vagyunk olyan nagy referenciával rendelkező biztosítók műkincs-biztosítási fedezeteit elérhetővé tenni Magyarországon mint a Hiscox, vagy a Lloyd's.
Említette, hogy galériákba jár. Komolyabban érdeklődik a művészetek iránt? Honnan a vonzalom?
Gyermekkorom óta a művészetek bűvkörében élem az életem. A kortárs művészet világához ugyanakkor az utóbbi időben sikerült csak gondolatébresztő eszmecserékben is megnyilvánuló kapcsolódási pontokat találnom. Rettentően érdekel, a művészek miként élik meg a mai világot, és az is izgat, hogy mást mi érdekel. A magas művészet semmihez nem hasonlítható közege, a művészekkel való beszélgetések valósággal kiszakítanak a mindennapokból. Korábban ismeretlen élményt nyújtanak, amelynek rövid idő alatt a rabja lettem. Az üzleti tárgyalások száraz, lényegre törő hangvételével szemben az önkifejezés mindig új útjait kereső alkotókkal folytatott párbeszédek jelentősen kitágítják a gondolkodásmódomat, aminek komoly hasznát veszem az üzleti tevékenységem során is.
Lát üzleti lehetőséget is a képzőművészetben? Esetleg Ön is elgondolkozott saját kiállítás szervezésén, vagy úgy gondolja, jobb ha mindez megmarad hobbinak?
A művészetben rengeteg fantáziát látok, és az alkotókkal, galériatulajdonosokkal való megbeszélések során az üzleti szempontokat is nehéz megkerülni. Szeretek utazni, művészeti vásárokra járni. Nemrég Isztambulban az Istambul Contamporary kiállítását látogattam meg. Magyar vonatkozása is van: kiállított a Molnár Ani Galéria is. Ez a kiállítás is megerősített abban, hogy művészetekkel foglalkozni csak abban az esetben érdemes, ha valóban szereti csinálni az ember. És ehhez még párosítani kell a professzionális tudást a művészetekkel kapcsolatban. A kérdésre visszatérve: ilyen messzire egyelőre nem merészkednék, megelégszem annyival, hogy a számomra valamilyen okból fontos művészeti rendezvények események létrejöttét valamilyen módon támogatjuk. A legutóbbi ilyen esemény a debreceni MODEM Alkony című kiállítása volt, és meg kell mondjam, a tárlat minden előzetes várakozásomat felülmúlóan csodálatos lett.
A képzőművészet mellett mi áll mostanában az érdeklődése fókuszában?
Az online Biztosítási Tőzsde a legújabb üzleti húzásunk. Valódi, árlejtéses versenyre szólítjuk a biztosítókat, ahol a befutó ajánlat a legolcsóbb, és legteljesebb körű védelmet nyújtja a megrendelő számára. A lépésünkkel a biztosítási szakmát is sikerült meglepnünk, és jó érzéssel tölt el, hogy a legnagyobb biztosítók is pozitívan állnak az új platformhoz. Az ötlet egyébként az aukciók világából jött, de jelentős különbség, hogy ott fölfelé licitálnak. A névválasztáshoz a holland virágtőzsdét vettük alapul, ugyanis az is hasonló elképzelések szerint, árlejtéses licit rendszerében működik.
Milyen eredményeket tud felmutatni az új rendszer?
A Biztosítási Tőzsde szeptember közepén indult és azon túl, hogy Kieselbach Tamás rögtön észre vette a párhuzamot az aukciózás és az árlejtéses licit között és elismerően nyilatkozott biztosítások újszerű módon történő megközelítése kapcsán, megtörtént a Biztosítási Tőzsde életében az első stratégiai együttműködésre vonatkozó szándék éppen Isztambulban: a Török-Magyar Üzletemberek Egyesületének elnökével Osman Sahbaz úrral megegyezés született, így a Biztosítási Tőzsdén az árlejtéses licit és a biztosítási klaszter megoldások szinergiájaként a magyarországi török érdekeltségek rendkívül kedvező módon kerülhetnek biztosításra. Ezen túlmenően nyitottak vagyunk más egyedi igény kiszolgálására is, nem véletlen, hogy már regisztrált egy magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező délvidéki cég biztosításainak optimalizálására, sőt egy alakulóban lévő lízingtársaság is bejelentkezett, hogy a Biztosítási Tőzsdével együttműködve kívánja kialakítani biztosítási portfólióját.
Művészetek és tőzsde. Nehéz egymástól ennyire különböző területeket elképzelni. A kreativitást nem vágják agyon a száraz adatok?
Egy biztosítás megkötése valóban nem tartozik a legizgalmasabb dolgok közé. Bárki, aki próbált már eligazodni a biztosítótársaságok különböző, az átlagember számára nehezen átlátható kategóriái és feltételei között, az érti, mire gondolok. Éppen ezért dolgoztuk ki a Biztosítási Tőzsde online rendszerét, ami az egyedi igényekhez igazított biztosítási szerződések létrehozásához átláthatóbb versenyfolyamatot, egyszerűbb, biztonságos adminisztrációt és világos, egyértelmű tájékoztatást kínál minden cégnek, vállalkozásnak, önkormányzatnak és állami intézménynek. Ezen túlmenően a rendszer sajátja az a páratlan transzparencia, amely bármely más biztosítási folyamatban csak verejtékezve közeleíthető meg.
Mit tanácsol a gyűjtőknek? Miért érdemes ellátogatniuk a Biztosítási Tőzsdére?
A gyűjtőknek ugyanazt tanácsolom mint a többi vállalkozás tulajdonosának: a Biztosítási Tőzsde az a hely, ahol cége értékeire, tevékenységére, alkalmazottaira az elérhető legkedvezőbb fedezetet kapja meg a biztosítóktól egy árlejtéses licitfolyamat eredményeképp úgy, hogy a transzparencia mindvégig teljes körűen biztosított. A műkincsek biztosítására vonatkozóan pedig javaslatom hasonló, mint a galériáknak és a múzeumoknak: körülnézve a világban, könnyen megállapítható, hogy nem érdemes kiállítást szervezni kiterjedt műkincsbiztosítás nélkül, ill. egy komoly gyűjteménynél egyáltalán fel sem merülhet, hogy ne az optimális biztosítási fedezet mellett legyen biztosítva. A műkincsek biztosítása Európában tekintélyes múltra nyúlik vissza, elég, ha megemlítem: a lányom egy londoni ösztöndíj keretében éppen Londonban tanul biztosítási jogot, amely történetesen egy 1792-ben elfogadott biztosítási törvény alapjain nyugszik a szigetországban. A műkincsbiztosítás az egyetlen biztosítási termék amit nem licitáltatunk a Biztosítási Tőzsdén. Ennek oka, hogy a műkincsek vagy a muzeális gépjárművek, borok, értékes hangszerek biztosításakor, olyan fedezetekre vonatkozó igények is felmerülnek, amik zavarba hozzák a magyarországi biztosítókat, ezért ezekkel az igényekkel ki kell lépni a nemzetközi biztosítási piacra is. A másik fontos ok, hogy a műkincsek és azok biztosítására egy professzionális hobbiként tekintek és egy hobbinak jót tesz, ha hivatásként élhetem meg.