Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas szerint az új javaslatok mérföldkövet jelentenek az uniós közutak biztonsága szempontjából. Tavaly 28 ezren haltak meg, és 1,5 millióan sérültek meg az európai utakon. Kallas szerint balesetkor minden perc számít a sérültek mentése szempontjából, mert életek múlhatnak azon, hogy a sürgősségi segélyszolgálatok mennyi idő alatt érnek a helyszínre és tudják ellátni a sérülteket. Ezt az időt csökkentené az Európai Bizottság két új javaslata.
A testület a súlyos közúti balesetek következményeit enyhítené azzal, hogy 2015. októbertől a személygépkocsikban kötelező lenne az úgynevezett e-segélyhívó rendszer. A berendezés súlyos balesetkor automatikusan hívja a sürgősségi segélyszolgálatokat.
A hívások a 112-es közös európai segélyhívószámra futnak be. A rendszer közli a sürgősségi segélyszolgálattal a jármű helyzetét, még akkor is, ha a vezető eszméletlen, vagy nem tud telefonálni.
A legfontosabb adatokat közli
Az e-segélyhívó automatikusan aktiválódik, amint a járműbe épített érzékelők súlyos balesetet észlelnek. Aktiválódás után a rendszer tárcsázza a 112-es európai segélyhívó számot, telefonos kapcsolatot létesít a megfelelő segélyhívó központtal, és elküldi a baleset adatait a mentőszolgálatoknak, beleértve a baleset időpontját és a balesetet szenvedett jármű pontos helyét a menetiránnyal együtt (ez különösen autópályák és alagutak esetében fontos).
Az e-segélyhívó manuálisan is működésbe hozható például egy súlyos baleset szemtanúja is bekapcsolhatja egy, a járműben található gomb megnyomásával.
A jogszabálytervezet nemcsak azt biztosítaná, hogy felszereljék az autókat a berendezéssel, hanem rendelkezne arról is, hogy ki legyen építve a szükséges infrastruktúra. Így a segélyhívó központok megfelelően tudnák fogadni és kezelni az e-segélyhívásokat, ami biztosítja az EU egészére kiterjedő e-segélyhívó szolgáltatás kompatibilitását, átjárhatóságát és folyamatosságát.
Akár 2500 ember élete is múlhat a rendszeren
Becslések szerint az e-segélyhívó városi területeken 40%-kal, vidéki területeken pedig akár 50 %-kal is lerövidítheti a sürgősségi segélyszolgálatok válaszidejét, és évente mintegy 2500 ember életét mentheti meg.
A közúti közlekedés biztonsága szempontjából érvényesülő előnyök mellett az e-segélyhívó rendszer a közlekedési balesetek nyomán kialakuló torlódásokat is nagyban enyhíteni fogja, és a még nem biztosított baleseti helyszíneken bekövetkező másodlagos balesetek számát is csökkenti majd.
A gazdaságok is profitálhatnak
Az e-segélyhívó rendszer az ipar számára is előnyös, hiszen számos vállalat foglalkozik a rendszer különféle vonatkozásaival, többek között a fedélzeti rendszerekhez, a vezeték nélküli adatátvitelhez, illetve a közbiztonsági válaszpontok rendszereihez felhasznált technológiákkal, alkatrészekkel és szolgáltatásokkal.
Az Európai Bizottság szerint várható továbbá, hogy az e-segélyhívó rendszer fedélzeti berendezését további, többletértéket képviselő szolgáltatásokhoz (például a lopott autók nyomon követéséhez) is fel lehet majd használni.
A javaslatot még jóvá kell hagynia a Tanácsnak és a Parlamentnek is. A Bizottság célja, hogy 2015-re teljesen működőképes legyen az e-segélyhívó rendszer az egész Európai Unióban, valamint Izlandon, Norvégiában és Svájcban is.