A biztosítók elkötelezettek abban, hogy a biztosítási termékek kiválasztása és megvásárlása során a fogyasztók hozzájussanak azokhoz az információkhoz, amelyek lehetővé teszik a megalapozott fogyasztói döntések meghozatalát. Az egységes ügyfél-tájékoztatás érdekében a Mabisz elkészítette a Lakásbiztosítási Standard Termékvázlat (LST) alkalmazásának szabályzatát, melyhez minden biztosító önkéntesen csatlakozhat. Ezek alapján összehasonlíthatóvá válnak a lakásbiztosítások. Azért van szükség termékvázlatra, mert a piacon rengeteg fajta lakásbiztosítás van jelent, ezeket ezért is nehéz összehasonlítani, nem olyan standardizált termékek, mint például a kgfb, ahol a tarifák összehasonlítása éppen ezért jóval egyszerűbb.
8 biztosító csatlakozott
- Magyar Posta Biztosító - Signal - Allianz Hungária - Uniqa - QBE Insurrance Magyarországi Fióktelepe - K&H Biztosító - Genertel - KÖBE Díjbevételben a lakosságnak szánt nem-életbiztosítási piac kevesebb mint harmadát teszik ki a termékvázlathoz eddig csatlakozott biztosítók. |
A PSZÁF a biztosítási szakma jelentős fogyasztóvédelmi lépésének tartja és üdvözli a Lakásbiztosítási Standard Termékvázlat bevezetését. Fontos fejlemény, hogy máris számos biztosító kötelezte el magát annak alkalmazása mellett - tudatta szerkesztőségünkkel a Mabisz. Jelenleg a nem-életbiztosítási piacon a lakossági szegmensben aktív 15 társaságból nyolcan vállalták a részvételt.
A PSZÁF szerint a jövőben egyéb biztosítások esetében is célszerű lenne hasonló termékvázlatokat, illetve akár minimum és standard termék(csomagokat) is kialakítani. Ehhez a pontos leírást, a teljes körűséget és a betartásra vonatkozó átláthatóságot tekintve például szolgálhat a Lakásbiztosítási Standard Termékvázlat, illetve a MABISZ korábbi TKM Chartája is” – jelentette ki Szász Károly, a felügyelet elnöke.
A Standard Lakásbiztosítási Termékvázlat egységes szerkezetbe foglalja az új, piacra bevezetendő lakásbiztosítási termékek elemeit. A termékvázlat alkalmazása azt jelenti, hogy az új lakásbiztosítási termék szerkezete megfelel a standard termékvázlatnak, vagyis az abban foglalt elemeket tartalmazza és azok sorrendje is azonos.
Miért lesz ez nekünk jó?
Ugyanakkor a biztosítók a termékek feltételeit saját hatáskörben alakítják ki. Az egységes szerkezet nem versenykorlátozó hatású, nem jár negatív következményekkel a termékminőségre, a termékválasztékra vagy a biztosítói innovációra. A lakásbiztosítási terméket kereső ügyfél a termékvázlat segítségével jobban eligazodik a termékfeltételekben, hiszen például az egyes biztosítási események meghatározását ugyanabban a szerkezetben és helyen találja meg.
A Lakásbiztosítási Standard Termékvázlat alkalmazásával az új lakásbiztosítási termékek átláthatóbbá tételét, a lakásbiztosítási termékek könnyebb összehasonlíthatóságát, az információk hozzáférésének megkönnyítését, a fogyasztói döntések támogatását tűzték ki célul a biztosítók. A szabályzathoz csatlakozó társaságok kiemelt célja az ügyfélközpontú működés további erősítése – jelentette ki Molnos Dániel, a Mabisz főtitkára.
A lakásbiztosítás egyike a legszélesebb körben kötött lakossági biztosításoknak: több mint 3 millió szerződés alkotja a piacot. A KSH adatai szerint 4,3 millió lakóingatlan található Magyarországon, így a penetráció (a biztosítással történő lefedettség) meghaladja a 70 %-ot.