Sokan már jó időben elkezdik szervezni a nyaralást és valamelyik utazási irodától kérnek ajánlatot, illetve társasutazásokat foglalnak le.
Az előre leszervezett utazások kapcsán megemlíthetjük, hogy sokan azért választják az ilyen utakat, mert kevesebb teendőjük akad az utazás megszervezésével, mindent elintéznek helyettük, és még esetleg különböző fakultatív programokon is részt vehetnek. Különösen kedveltek e tekintetben a „last minute” utazások.
Azonban könnyen olyan helyzetben találhatjuk magunkat, hogy nem azt kaptuk a pénzünkért, amit vártunk, illetve amiben megállapodtunk: a lefoglalt szálloda nem olyan, mint ahogy a katalógusban szerepel, két egyágyas szobát kapunk egy kétágyas helyett, a zuhanyzó a tájékoztató ellenére a folyosón található a szoba helyett, és még sorolhatnánk. Gyakran előfordul az is, hogy az utazási iroda különböző címeken még további összeg megfizetését kéri tőlünk.
Jó, ha tudjuk, ilyen esetekben mit tehetünk:
- Az utazási szerződést írásban kell megkötni és a módosítás is csak ilyen formában érvényes.
- Ha az utazásszervező vagy utazásközvetítő segítségével baleset-, betegség-, ill. poggyászbiztosítást is kötöttünk, meg kell kapnunk tőle a kötvényt, a termék szabályzatát (általános szerződési feltételek) és az igénybevételre jogosító bizonylatot.
- Az utazási szerződés megkötésekor előleg címén a szolgáltatási (részvételi) díj 40 százalékának megfelelő összeg befizetése követelhető, a teljes díj megfizetése legkorábban az utazás megkezdése előtt 30 nappal követelhető, kivéve ha a külföldi közreműködővel kötött szerződés alapján ennél korábbi teljesítésre van szükség.
- A teljes díj nem emelhető, kivéve ha erre a szerződés lehetőséget ad és kizárólag akkor, ha a szállítási költségek (üzemanyagár), az utazási szerződésben vállalt szolgáltatásokkal kapcsolatos adó, illeték és egyéb kötelező terhek (pl.: reptéri illeték, idegenforgalmi adó), vagy a deviza forintárfolyamának változása esetén kerülhet sor, és ebben az esetben is arányosnak kell lennie a költségemelkedés mértékével és a szerződésben pontosan meg kell határozni a számítás módját.
Az utazás megkezdése előtt 20 nappal azonban már ezen indokok alapján sem emelhető a szolgáltatás díja. - Ha az utazásszervező a szerződés lényeges feltételét kívánja megváltoztatni (pl.: szállás minősége, helye, a részvételi díj 8 százalékot meghaladó mértékű emelése), köteles erről haladéktalanul tájékoztatni az utast.
Ekkor az utas elállhat a szerződéstől, vagy módosíthatják a szerződést az új feltételeknek megfelelően. Ha az utas a díjemelés miatt áll el a szerződéstől, azonos vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatásra tarthat igényt. Ha ezt az utazásszervező nem tudja biztosítani vagy az utas arra nem tart igényt, az utazásszervező köteles a teljes befizetett díjat kamatostul visszafizetni.
Mi van akkor, ha utazás alatt merülnek fel gondok (apartman elhelyezése, tisztasága, all inclusive ellátás helyett félpanzió), és csak ott szembesülünk problémákkal?
Az utazási szerződésben vállalt feltételek teljesítéséért az utazásszervező felel. Ha nem a szerződésnek megfelelően teljesít, köteles a részvételi díjat ennek megfelelően leszállítani. Erre csak akkor nem kötelezhető, ha az utas a szolgáltatást vagy részszolgáltatást saját elhatározásából vagy az ő érdekkörében felmerült okból nem veszi igénybe
Ha az utazás megkezdését követően a szervező a szerződésben rögzített szolgáltatások jelentős részét nem tudja teljesíteni, köteles azokat más megfelelő, hasonló részszolgáltatásokkal pótolni. Ha a két szolgáltatás értéke mégis eltér egymástól, a különbözet nem hárítható át az utasra. Ha az utazásszervező ilyen helyettesítő szolgáltatást nem tud nyújtani, vagy az utas alapos okkal, jogszerűen megtagadja a helyettesítő szolgáltatás igénybevételét, köteles a részvételi díjat ennek megfelelően csökkenteni.
Hibás teljesítés esetén fontos, hogy kifogásunkat nyomban közöljük az utaskísérővel vagy a helyszíni szolgáltatóval, aki ezt köteles jegyzőkönyvbe foglalni. Ebből egy példányt aláírva, lepecsételve az utas rendelkezésére kell bocsátani. Az utaskísérőnek haladéktalanul tájékoztatni kell az utazásszervezőt és a szükséges egyeztetéseket megtenni.
Jótanácsok
Szemmel látható hibák (szoba állapota, konyha tisztasága, esetleg rovarok, szállás és a sípálya távolsága, felvonók állapota, szemetes partszakasz) esetén tanácsos fényképfelvételeket készíteni, hogy vita esetén a bizonyítékok rendelkezésre álljanak, és ne ezen múljon az igényérvényesítés sikere.
Fontos hogy ismerjük az utazásközvetítő vagy utazásszervező elérhetőségeit, hogy panaszunkat rövid határidővel jelezni tudjuk.
A készülődés hevében nem szabad megfeledkezni az utasbiztosításról sem. Külföldön, főleg sportolás (például síelés, búvárkodás, hegymászás) közben akár vétlenül is baleset részesei lehetünk, súlyos sérüléseket szenvedhetünk, ami nem olcsó mulatság, figyelembe véve a kórházi kezelés vagy egy esetleges műtét költségeit.
Egy jó biztosítással a gondok elkerülhetők. Nem érdemes ezen spórolni, hiszen már napi pár száz forint ellenében biztonságban érezhetjük magunkat.
Találja meg az Önnek legmegfelelőbb biztosítást, számítsa ki a díját és kösse meg gyorsan, egyszerűen az UNIQA Biztosító honlapján!