Nem telik el hónap új logisztikai bázis építésének indításáról vagy átadásáról szóló hír nélkül. A január sem kivétel. Az Európában egyre nagyobb tempóban bővülő GLP Szigetszentmiklóson, kőhajításnyira az M0 autóúttól vágott bele első magyarországi beruházásba a már meglévő Sziget Logisztikai Központ mellett. A cég most bejelentette: már a második csarnokot építi, a projekt két üteme összesen 150 ezer négyzetméternyi első osztályú raktárterületet foglal majd magában.
Nem kis tervekkel lépett az üzleti ingatlanok, főleg irodaházak és ipari ingatlanok piacára pár éve a magyar családi tulajdonban álló Defaktoring Zrt. Néhány hete azt közölte, hogy Biatorbágyon fog építeni egy logisztikai parkot és a hozzá tartozó irodaterületet. A LogiCube Park névre keresztelt komplexum első, 21 ezer négyzetméteres ütemére egymilliárd forintot költ, az átadás 2022 utolsó negyedévében várható. A többi épületet a következő években akarják felhúzni, a beruházás teljes értéke 8,5 milliárd forint, az építkezést várhatóan 2028-ban fejezik be.
Eddig tehát saját erős beruházásokról volt szó. Kivétel - néhány más céggel együtt - az Infogroup cégcsoport tagja, a Polgár-Invest Kft., amelyik az 58 ezer négyzetméteres Polgári Ipari Park fejlesztéséhez a Széchenyi 2020 pályázat keretében 315 millió forintos támogatást kapott. A beruházó egyébként az elmúlt egy éven belül két logisztikai csarnokot is átadott összesen mintegy 10 ezer négyzetméteres területtel. Mindkét csarnok spekulatív fejlesztés és további hasonló ipari-logisztikai ingatlanok építésére készül.
„Polgáron további csarnok építése van kilátásban, a Karcagi Ipari Parkban két csarnok - egy ipari és egy logisztikai - fejlesztés átadását tervezzük, Miskolcon pedig végső fázisába lépett egy újabb fejlesztési terület megvásárlása és a fejlesztés megindítása. Kecskemét déli szektorában, a Daimler gyár mellett indítunk egy többlépcsős, 50 000 négyzetméteres logisztikai csarnokberuházást” - mondta Czifra Balázs, az Infogroup értékesítési igazgatója.
Mi a helyzet Európában a logisztikai piacon? Rekord év volt a tavalyi, a beruházási volumen már 2021 első félévében meghaladta az ötéves átlagot. Nem véletlen, hiszen Európa lakossága egyre gyakrabban vásárol az interneten, a klasszikus kiskereskedelmi területekről folyamatosan megy a váltás a raktárakra. Az előrejelzések szerint 2025-re az európai e-kereskedelmi szegmens eléri majd a 600 milliárd eurós értéket, ami a raktározási kereslet jelentős részét mozgatja.
Az e-kereskedelem térnyerése miatt megnövekedett kereslet várható a 3PL (Third-Party-Logistics) és 4PL (Fourth-Party-Logistics) szolgáltatások iránt. A 3PL globális piaca a következő hat évben várhatóan eléri az 1,1 billió dollárt. A 3PL és a 4PL számos előnnyel jár, költséghatékony és gyorsabb munkafolyamatokat kínál, azonban van néhány hátránya is, mint például a közvetlen irányítás hiánya és a gyártó folyamatos függése a logisztikai szolgáltatótól. 2022-ben a több helyen raktárt biztosító 3PL cégek iránt hatékonyságuk révén még nagyobb lesz a kereslet.
Raktár tehát lesz, viszont a felvevő logisztikai szolgáltatóknak ahhoz, hogy versenyképesek és hatékonyak maradjanak, folyamatosan frissíteniük kell a munkafolyamatokat és naprakészeknek kell lenniük a fejlődő technológia terén is. Még mindig az a fontos így 2022-ben is, hogy túléljék a világjárványt és annak hatásait, valamint felvegyék a versenyt a változó működésű piaccal. Ennek következtében újfajta trendek kerültek és kerülnek előtérbe, amelyek segítségül lehetnek a logisztikai cégek működésében külföldön és hazánkban egyaránt.
A vállalkozások legnagyobb problémái közé sorolható a nyersanyag-hátralék, a munkaerőhiány és a kapacitás korlát. A fogyasztói igények kielégítése több helyen, többféle szállítási móddal, különböző időpontokban rugalmas ellátási láncot igényel, amely könnyen alkalmazkodik a váratlan változásokhoz és körülményekhez. Az előre nem látható körülmények rugalmas megközelítése magában foglalja a logisztikai berendezések bérlését is. Ez különösen igaz a rövid távú projektekre vagy egy konkrét megrendelés végrehajtására.
„A targonca beszerzésben jelentős a növekedés, ami elsősorban a logisztikai fejlesztéseknek köszönhető. Ez az ellátási láncok problémájára vezethető vissza, valamint a jelentős fogyasztás ösztönzésre és a gazdaságélénkítő intézkedésekre. Ezen belül az új gépek bérlete kevésbé növekedett, mert a támogatások vásárlásra irányulnak. A használt gépek bérletének piaca jelentősen megemelkedett, aminek az az oka, hogy az új gépek szállítási ideje jelentősen növekedett. A használt gépek vásárlása, bérlete gyorsabb és olcsóbb megoldás, mint az új gépeké, de ehhez támogatás nem vehető igénybe” - mondta Bérces Pál, a QLM cégcsoport tulajdonosa.
Az ellátási lánc, mint szolgáltatás lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy a befektetések négy-ötszörös megtérülését érjék el azáltal, hogy egyetlen szolgáltató partnerrel együttműködve támogatják ellátási láncaik teljes vagy egy részét, beleértve a beszerzést, a gyártásellenőrzést, a gyártás minőségét és a raktározást.
Egyre népszerűbb az ellátási láncok automatizálása is. Az automatizált tároló- és visszakereső rendszerek (ASRS) piacának bővülését a javuló tárolókapacitás, a megnövekedett raktári hatékonyság, az alacsonyabb energiafogyasztás, a kevesebb hulladék és az alacsonyabb karbantartási költségek is elősegítik. Az ASRS-ipar 2027-re várhatóan 12,9 millióra nő, ami 7,2 százalékos növekedést jelent.
Nem kérdés, hogy a digitalizáció számos logisztikai folyamatot automatizál majd, ugyanakkor enyhíti a – különösen a járványok és az azokhoz kapcsolódó megszorítások miatti – növekvő munkaerőhiányt, miközben elősegíti a teljesítmény növelését és a meglévő dolgozók biztonságát. A technológia segíthet a személyes távolságtartás bevezetésében a raktárakban, az összekapcsolt IoT-megoldásoktól, amelyek nyomon követik az alkalmazottakat egy létesítményen belül, a G2P-rendszerekig és a robotokig, amelyek kevésbé invazívak a személyes adatok védelmét illetően, de mégis megőrzik az emberek biztonságát.