Őrségváltás volt tavaly év végén az európai outlet centerek népszerűségében és gazdaságosságában. Az első helyet egy Liverpoolhoz közeli bevásárlóközpont, a „Chesire Oaks” szerezte meg, miután megelőzte az eddig vezető és Oxfordtól nem messze lévő „Bicester Village” nevű komplexumot. Harmadiknak óriási meglepetésként a lengyel főváros szomszédságában található „Designer Outlet Warsaw” futott be, egyedüliként a közép-kelet-európai térségből. Érdemeiből nem von le semmit, hogy a bronzérmet megosztva szerezte meg a Genova melletti „Designer Outlet Serravalle” központtal.
A biatorbágyi „Premier outlet Budapest” nem fért be a top 20-ba, a magyar vásárlók által is sokszor látogatott parndorfi is csupán a 14. helyen végezett. Az összesítést a német ecostra gazdaságkutató és a francia magdus intézet végezte az outlet centerekben összesen 1383 üzletet bérlő 91 világmárka megkérdezésével. Ez már a 15. év, hogy elkészül ez a felmérés, amit a kiskereskedelmi és az ingatlanos szakma is a legfontosabb mércének tekint ebben az értékesítési formában.
Az idei első helyezett, a „Cheshire Oaks” 1995 óta működik és nagynak számít a maga 38 ezer négyzetméteres bérterületével, amin 150 üzlet látogatható, előttük 3300 autó parkolhat egyidejűleg. Tavaly 8,4 millióan keresték fel. 2021 végén a LaSalle Investment Management megvásárolta a Nuveen Real Estate cégtől egy csomag-ügylet részeként. Egy másik outlet centerrel együtt összesen 720 millió eurót kellett fizetnie, ami igen magas ár az ecostra ügyvezetője szerint. A győztes központ üzemeltetője az évek óta piacvezető McArthurGlen, ez a társaság sok outlet centert visz, közülük 8 is bekerült a top 20-ba.
A Varsóhoz közeli bevásárlóközpont még sohasem került az elit klubba. Egy régi ipari ingatlan átalakítása után adták át évekkel ezelőtt. Tulajdonosa a Deutshce Bank egyik befektetési alapja, üzemeltetője ugyanaz az osztrák cég, a ROS Retail Outlet Shopping, amelyik a biatorbágyit is kezeli. A megosztott harmadik, az olasz központ a legjobbak csoportjának a vége felé szerepelt az elmúlt években, de most az élbolyba küzdötte magát, mert így látták a bérlő vállalatok. Érdekesség, hogy az üzemeltető McArthurGlen Olaszországban is tarolt, a három ottani legjobb központot viszi már évek óta.
A felmérés készítői nem hallgatták el, hogy egy egyébként nagy potenciállal bíró német körzetben, a Ruhr-vidéken működő “Fashion Outlet Marl” lett a 111-es lista legutolsója. Egy korábbi központ újragondolásával valójában egy hibrid központot nyitottak 2020-ban, amiben keverték a plázát és az outlet centert, mint formátumot, de az időzítés szerencsétlen lett, pont a Covid kezdetére esett. Az elmúlt másfél-két évben igen gyakran cserélődtek a bérlők, s ez nem tett jót. Előtte végzett az „Amsterdam The Style Outlets", az üzemeltető Neinver már vizsgálja, hogy miként tudná kimozdítani erről a szégyenteljes helyről.
A lengyel egységen kívül az is meglepetést okozott, hogy egyetlen németországi sem tudott beférkőzni a top 20-ba. Az elmúlt években szinte bérelt helye volt a legnépszerűbbek között a Metzingenben, az Ingolstadtban, a Wertheimben és a Zweibrückenben található központoknak, de most kiestek és csak a középmezőnyben vannak. Helyükre olasz és spanyol outlet centerek kerültek. A német-francia határhoz közeli francia központokban gyakoriak a határ menti német körzetekben lakók, vélhetően a kicsit alacsonyabb árak miatt.
A felmérés készítői rákérdeztek a világmárkák bővülési terveire is. Azok közül sokan mondták, hogy elég telített már a piac és kevés az alkalmas terep erre, viszont csak kevesen állították, hogy azért nem akarnak az outlet centerekben is nyitni, mert az adott város belső részein lévő üzleteiknek nem akarnak konkurenciát. Az outlet centerek bérlőit sokkal inkább aggasztja a munkaerőhiány és a nagyon megnőtt energiaszámla. Előbbi miatt a megkérdezett cégek kétharmada tervezi, hogy csökkenti a nyitvatartási idejét.