Már a Magyar Közlönyben is megjelent, hogy a kormány további 7,2 milliárd forintot hagyott jóvá a Kossuth tér átépítésére. A korábbi kormányrendelet szerint 20 milliárd forintból szépült volna meg a Parlament melletti terület.
Az új Kossuth tér látványterve |
A nagyberuházások pénzcsapjait elzárja a kormány, ha máshogy nem teljesíthető a hiánycél. Vagy állami vagyon értékesítéséből fogják ezeket finanszírozni - vagy sehogy. Ez csak akkor lesz így, ha a most bejelentett, közel 93 milliárdos kiigazítás nem hozza meg a várt eredményt. Részletek >>> |
Cserébe - ahogy azt a Privátbankár is megírta - lesz egy parlamenti látogatóközpont, egy akkora mélygarázs, amelybe csaknem 600 autó parkolhat be. A tervek szerint, mire jövőre befejezik a munkákat, már az autók sem hajthatnak be a térre, csak a 2-es villamos marad. Körülötte pedig a gyalogosoké és a bicikliseké lesz a többhektáros terület.
A felsorolást folytatva - a teljesség igénye nélkül - a tervek szerint több zöldterületet alakítanak ki és nyaranta, a nagy melegben párásítók is üzemelnek majd. Bár több új funkciót adnak a területnek, az országzászló és a "dísztér" funkciója megmarad, vagyis az állami ünnepeket továbbra is megtartják.
A tervek szerint továbbá a tér túloldalán már az elektromos autókat is fel lehet majd tölteni, mert az Elmű egy töltőállomást épít a közelben, egészen pontosan a Vidékfejlesztési Minisztérium épülete elé.
A tér felújítását végül az egyedül pályázó KÉSZ Zrt. végzi, most már több, mint 27 milliárd forintért.
Mennyi is az a 27 milliárd?
Ebből az összegből például megint fel lehetne újítani a Margit hidat. A Fővárosi Önkormányzat kezdetben azzal számolt, hogy valamivel tízmilliárd forint feletti összegből meg lehet oldani a rekonstrukciót. Azonban a legolcsóbb ajánlat is ennek több mint a duplájáról szólt. Mire átadták a hidat a forgalomnak, a számláló 30 milliárd forintig pörgött. Természetesen most nem számoltunk az inflációval, így a Kossuth térre szánt és a híd felújítására költött összeg különbsége valamivel nagyobb.
A Kossuth tér felújítása feleannyiba kerül, mint a Megyeri-híd. Forrás: wikipedia.hu |
Van más is. Az ára miatt többször is bírált Megyeri híd 63 milliárd forintba került - az ország új "főtere" jelenlegi állás szerint ennek felébe fog. A 2008-ban átadott szerkezet az ország második leghosszabb hídja amúgy, csak a Kőröshegyi völgyhíd előzi meg hosszban.