A kormány kiemelt projektnek minősítette a budai Vár és környékének közlekedésfejlesztését, és csaknem duplájára - 6,416 milliárd forintra - emelte a korábban tervezett támogatási összeget. A komplex beruházás első üteme többek között a Várbazárhoz kapcsolódó gyalogos közlekedés fejlesztését és a behajtási rendszer korszerűsítését tartalmazza.
Wágner Ágnes, a Wágner és Társa Ingatlaniroda vezetője a Napi Gazdaságnak elmondta: minden fejlesztés növeli a terület presztízsét, de jelentősebb ingatlanpiaci áremelkedésre nem kell számítani, az érdeklődés pedig eddig is élénk volt.
Négyzetméterenként 100-150 ezret estek az árak
A válság a szakértő szerint a Vár ingatlanpiacát sem hagyta érintetlenül, de a kínálat 80 százalékát kitevő önkormányzati tulajdonú bérleti jogok cseréjének volumenére kevésbé hatott, mint az öröklakások forgalmára, az árak azonban mindkét szegmensben 20-30 százalékkal csökkentek az elmúlt években.
Kilátás egy I. kerületi ingatlanból - örökpanoráma. (Fotó: Zsiborás Gergő) |
A várfalon belüli örökölhető bérleti jogok csereellenértéke nagyjából a felét teszi ki az öröklakások árának, négyzetméterenként 200 ezer forinttól már nagyon jó adottságú lakások bérleti joga is megszerezhető, az öröklakások négyzetmétere pedig 400-500 ezer forinttól indul.
A várfalon kívüli utcákban a keresleten és az árakon is nyomot hagyott a válság. Míg például a Szabó Ilonka utcában korábban 400 ezer forint alatti négyzetméter-árral nemigen lehetett találkozni, most 300 ezer forintért nívós kínálatból lehet válogatni. Az egyedülálló adottságú Lovas úton az 500 ezer forintos átlagár 350-400 ezer forintra csökkent.