<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=947887489402025&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">
7p

Nyerhet-e az ellenzék a 2022-es választáson, kaphat-e újabb kétharmadot a Fidesz? Ki lehet Orbán Viktor utóda?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Giró-Szász András volt kormányszóvivővel, politikai elemzővel - vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2021. október 28. 16:00

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A pandémia alatt sokkal nagyobb szakítópróbának van kitéve az idegrendszerünk, mint amihez a normális körülmények között hozzászoktunk. Egyre többször akadunk ki, aminek nemcsak mi isszuk meg a levét a forró fejjel hozott döntéseink miatt, de akár szeretteink is, hiszen sokszor rajtuk csattan az ostor. Lehet azonban az összeomlást úgy is csinálni, hogy ne fájjon annyira, sőt, még épülni is tudjunk belőle.

A pandémia-teremtette új élethelyzet egyik leghétköznapibb, alighanem mindenki által tapasztalt vonása az, hogy elkezdtünk a korábban megszokottnál jóval gyakrabban összeomlani. Szerencsére ez nem azt jelenti, hogy megszaporodtak volna az olyan, fegyveres ámokfutások, amelyeket például a klasszikus, Michael Douglas-féle filmből ismerünk, egyszerűen arról van szó, hogy az új helyzetben a normálishoz képest több feszültséggel kell megbirkóznunk, és időről-időre a szervezetünk úgy dönt, hogy muszáj kiengednünk a gőzt. A korlátozások szempontjából a mostani életünk a tavaszihoz képest még áldásos, legtöbbünknek jobbára a home office-szal kell megküzdenünk, míg pár hónappal ezelőtt valóban a négy fal közé voltunk zárva szeretteinkkel, akik - az ingerszegény környezet és a saját, privát szféra hiánya miatt - rendre átsodródtak a nem-annyira-szeretett kategóriába. Ahogy mi is, az ő szemükben - írta laptársunk, az Mfor.hu.

A koronavírus-járvány első hullámakor bevezetett korlátozások visszahozataláról egyelőre nincs szó az országban, hiába romlanak egyre gyorsabb ütemben a fertőzöttségi és a halálozási számok is. Ha innen nézzük, akkor a józan elmeállapotunk egyelőre inkább biztonságban van, de könnyen elképzelhető, hogy a második hullám tetőzése környékén - ami a miniszterelnök előrejelzése szerint elég hamar, akár már novemberben eljöhet - a kormány mégis inkább hátrébb tolja a gazdaság mozgásban tartásának szempontját, és előrébb veszi az emberéletek megvédését. Akkor ismét jöhet a bezártság, megint mellettünk ricsajozhat a gyerek a Zoom-os tanórán, miközben épp dolgozni próbálunk, és megint az erkélyen cigizés válhat a legközelebbi rokonává annak, amit a régi világban még szabadidős tevékenységnek hívtunk. És megint nőhet a feszültség, megint egyre többször jöhet el az a pont, amikor - látszólag minden előjel nélkül - robbanunk.

Forrás: DepositphotosForrás: Depositphotos

Tehetünk azonban azért, hogy ezek a kiborulások ne legyenek annyira rosszak a környezetünknek - és saját magunknak se. Az összeomlást is lehet ugyanis - hangozzon ez bármilyen hülyén - jól csinálni. A Wall Street Journal több pszichológus segítségül hívásával össze is gyűjtött nyolc iránymutatást, melyeket követve, amennyire ez lehetséges, jól jöhetünk ki a mentális krachokból, sőt, még a környezetünk is fejlődhet tőlük, ahelyett, hogy csak rombolódna. Következzen hát a megoldókulcs.

Hogyan omoljunk össze konstruktívan?

Fogadjuk el

Ne ostorozzuk magunkat, és főképp ne gondoljuk magunkat gyengének. Az összeomlások ugyanannyira természetes részei az életünknek, mint a gravitáció, véli a WSJ által megszólaltatott Tal Ben-Shahar. Egy összeomlás segít abban, hogy leadjuk a bennünk felgyülemlett feszültséget, és felszabadítaj azokat az energiákat, melyeket az érzéseink elfojtására fordítottunk.

Tervezzünk előre, ha lehetséges

Sokkal jobb kiakadni a szobánk magányában, mint mások társaságában - de ne felejtsük el, hogy napjaink kényszerű korona-körülményei miatt ez a kettő összecsúszhat, például egy Zoom-meeting képében. Ha azt érezzük, hogy elkezdenek összecsapni a fejünk fölött a hullámok, beszéljünk róla valakivel, legyen az a partnerünk, egy családtag vagy terapeuta. Aztán keressünk egy privát helyet, és engedjük szabadjára az érzéseinket. Magyarul: sírjunk, ordibáljunk, akár ordibáljunk sírva - kinek mire van épp szüksége a megnyugváshoz.

Mondjuk el másoknak, hogy mire van szükségünk

Egyedüllétre vagy társaságra. Emberfüggő, ki hogyan tud eredményesebben megbirkózni a saját összeomlásával: van, akinek tényleg az használ, ha leüvöltheti a könyveket a polcról, mások viszont egy öleléstől és néhány bátorító szótól érzik jobban magukat. A lényeg, hogy amint érezzük, hogy ébredőben van bennünk a vihar, mondjuk el a környezetünkben élőknek, hogy melyikre van szükségünk. Összeomolni nem szégyen, de ne azzal akarjuk önmagunkat újra felépíteni, hogy másokon verjük le a stresszt.

Mutassunk példát másoknak a "jó összeomlásból"

Rosszul összeomlani a legkönnyebb dolog a világon: mások társaságában üvöltözünk, a falba bokszolunk, felrúgjuk a kutyát, akár mindezt gyerekek előtt, jól rájuk ijesztve. Próbáljunk meg erőt venni magunkon, és az előbbi megoldások helyett példát mutatni a környezetünkben lévőknek a "jó összeomlásra". A fenti tanácsokat összegyúrva ez nagyjából úgy néz ki, hogy amikor feltörne belőlünk a pusztíthatnék, legalább annyi időre még kordában tartjuk az érzelmeinket, míg elmondjuk a környezetünkben lévőknek - és különösen a gyerekeknek - , hogy most épp nagyon rosszul érezzük magunkat, és elvonulunk, hogy kiadjuk a feszültséget. Vagy ha nem egyedül dühöngenénk, hanem más vállán sírnánk, akkor megkérjük a célszemélyt, hogy tartson velünk, mert szükségünk van a segítségére. Aztán amint megteremtettük magunknak a saját kis safe space-ünket, jöhet, aminek jönnie kell. Ha így járunk el, megmutathatjuk a többieknek - és, ismét: legfőképp a gyerekeknek - hogy teljesen természetes dolog, ha valakit néha maguk alá gyűrnek az érzelmei, hogy ezekről szabad nyíltan beszélni, hogy nem kell őket elfojtani, és hogy fel lehet szabadulni alóluk destruktív helyett produktív módon, másokat nem bántva.

Kipróbálhatunk egy "alternatív lázadást"

Amikor kiakadunk, lázadunk, lázadni pedig automatikusan a felettesünk ellen szoktunk. Aki igazán drasztikusan jár el, az akár fel is mondhat indulatból, de ennél azért gyakoribbak azok az esetek, amikor feszültségünkben ellövünk egy faragatlan e-mailt a főnökünk felé. Ehelyett próbáljunk meg másként lázadni, mondjuk úgy, hogy értesítjük a munkatársainkat, vagy bárkit, aki épp el akar minket érni akkor, amikor a saját érdekében nagyon nem kéne, hogy néhány óráig nem leszünk gépnél/telefonnál. És akkor néhány óráig tényleg ne legyünk, helyette csináljunk valamit, amit élvezünk, és mondjuk tekerjünk fel hozzá valami zenét - nyilván itt se olyat, amit utálunk.

Nyugtassuk le a testünket, és a lélek követni fogja

Bár az összeomlás pszichés dolog, valójában sokat tehetünk a katyvaszból való kimászásért pusztán a testünkkel is. Így: merítsük az arcunkat nagyon hideg vízbe. Ez merülési reakcióra utasítja a testünket, vagyis az elkezdi lejjebb skálázni az érzelmi reflexeket. Ezután jöhet valami intenzív edzésforma - elmehetünk futni vagy nyomhatjuk a fekvőtámaszokat a szobánkban kifulladásig, mindegy, hogyan mozgunk, a lényeg, hogy tényleg keményen odategyük magunkat, és adjunk le egy jó adag energiát. Aztán lélegezzünk számolásra: hatig tartson a belégzés, nyolcig a kilégzés. Végül jöjjön egy kis Jacobson-féle progresszív izomlazítás: belégzésre feszítsük meg egyes izmainkat, aztán néhány másodperc múlva kilégzéssel engedjük ki őket. Mozgassuk így át a teljes testünket.

Ássunk az összeomlásunk mélyére

Miután elült a vihar, ne hagyjuk reflexió nélkül. Vizsgáljuk meg, hogy pontosan miért és mitől telt be a pohár - így állíthatjuk a negatív eseményt a személyes fejlődésünk szolgálatába.

Engedjük el

Kérjünk bocsánatot, ha minden elővigyázatosságunk ellenére mégis megbántottunk másokat. Aztán bocsássunk meg magunknak: az összeomlás emberi dolog, ráadásul utána tiszta lappal kezdhetünk újra. Kutatások szerint az újrakezdésben segíthet az is, ha kiválasztunk rá egy konkrét dátumot. Érdemes lehet tehát megpróbálni a következőt: válasszuk a ma éjfélt fordulópontnak, és határozzuk el, hogy a holnap már jobb lesz.

(WSJ)

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz májusban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Erste Banknál 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 556 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Karrier A fiatalok harmada veszítette el az állását a pandémia miatt
Privátbankár.hu | 2021. szeptember 16. 09:58
Szerencsére sokan már új munkát találtak. 
Karrier A Takarék Jelzálogbanktól igazolt új üzletfejlesztési vezetőt a Diófa Alapkezelő
Privátbankár.hu | 2021. szeptember 1. 14:47
A Diófa Alapkezelő Incze Zsombort nevezte ki a vállalat új üzletfejlesztési vezetőjének. A szakember munkájának kiemelt fókuszában az üzleti folyamatok hatékonyságnövelése, a meglévő befektetési termékek fejlesztése, valamint új befektetési konstrukciók kialakítása lesz.
Karrier A magyar sportolók már a laborban elkezdték a felkészülést az olimpiára
Privátbankár.hu | 2021. augusztus 10. 13:11
A Synlab labordiagnosztikai cég sportdiagnosztikai üzletága több mint 70, a tokiói olimpián szereplő sportoló felkészülését segítette többek között tűpontosan beállított étrenddel, valamint ötezer paraméterből kiválasztott vitamin- és ásványianyagszint-méréssel.
Karrier Nincsenek elragadtatva az oktatás színvonalától a diákok, de a munkanélküliségtől kevesen félnek
Privátbankár.hu | 2021. július 24. 16:26
Sok diák derűlátó: az iskola befejezése után 50 százalékuk arra számít, hogy könnyen munkába tud majd állni – derül ki a K&H ifjúsági indexéből. Ettől magasabb eredmény a kutatás elmúlt kilenc éve alatt csak 2017-2018-ban fordult elő. Ettől függetlenül akadnak pesszimisták is, a diákok 17 százaléka attól tart, hogy nehezen talál majd munkát, 5 százalékuk szerint pedig nagyon nehéz lesz.
Karrier Lemondott a Miniszterelnökség egyik helyettes államtitkára
Privátbankár.hu | 2021. július 24. 09:43
Távozik a Miniszterelnökség európai uniós fejlesztések koordinációjáért felelős helyettes államtitkára, már meg is van az utódja.
Karrier Munkatársakat keresünk!
- | 2021. július 12. 13:50
Online lapcsaládunk bővítéséhez újságírókat, szerkesztőket keresünk!
Karrier Saját miniszteri biztost kapott a magyar történelem egyik legnagyobb veresége
Privátbankár.hu | 2021. július 9. 07:38
Semjén Zsolt, a miniszterelnök általános helyettese a csütörtök este megjelent Hivatalos Értesítőben olvasható utasítás szerint új miniszterelnöki biztost nevezett ki. Dr. Hargitai János július 5. óta a  mohácsi csata 500. évfordulójáról történő méltó megemlékezéssel összefüggő feladatok ellátásáért felel. 
Karrier Elveszik a munkát a robotok – a járvány után nem lesz szükség több emberi munkakörre?
Kollár Dóra | 2021. június 12. 12:07
A járvány alatt több területen a robotoké lett a munka, és hogyha a kutatóknak lesz igaza, nem is fogják visszaadni azt. Bajban vannak a könnyen helyettesíthető munkavállalók?
Karrier Megszületett a budapesti bérmegállapodás
Privátbankár.hu / MTI | 2021. június 3. 17:48
A szakszervezetek és Karácsony Gergely együtt jelentette be a megállapodást.
Karrier Mit tehetnek a vezetők azért, hogy a dolgozók igazán hatékonnyá váljanak?
Kollár Dóra | 2021. május 24. 18:04
Ugyan már lecsengőben van a harmadik hullám Magyarországon, a járvány rányomta a bélyegét a mindennapjainkra, így a munkahelyi hatékonyságra is. A Harvard üzleti szaklapja egy egyetemi kórház példáján keresztül mutatta be, mennyit számíthatnak a menedzsment döntései a hatékonyság növelésében.
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Munkatársakat keresünk!

Online lapcsaládunk bővítéséhez újságírókat, szerkesztőket keresünk.

Részletek

hírlevél
depositphotos