Hosszú Katinka rajtol a 100 méteres hátúszás döntőjében. MTI Fotó: Illyés Tibor |
Azt már a száz hát elődöntőjében is látni lehetett, hogy Hosszú Katinkát nem nagyon lehet megverni, és ez estére sem változott, a többszörös világbajnok, olimpiai bajnok, világcsúcstartó magyar úszónő 58.45-ös idővel magabiztosan tudott nyerni a nagy vetélytárs Kathleen Baker ellen.
Ezután sem pihenhetett sokat, alig egy órával már a kétszáz méteres vegyes úszás elődöntőjében kellett úsznia, itt majd holnap hajnalban úszhatja a döntőt az ötös pályáról, miután a brit O’Connor szerezte meg a legjobb sávot. Katinka egyébként ma kora este sem fog unatkozni, kezdődnek ugyanis a kétszáz méteres pillangó előfutamai, ahol ő és Szilágyi Liliána állnak rajthoz.
Cseh László és Kenderesi Tamás a kétszázas férfi pillangó előfutamaiban és elődöntőjében ugrottak a vízbe, a 19 éves Kenderesi mindkétszer példaképe, Michael Phelps mellett úszott, az utolsó ötven méteren rendre meglepve a világklasszis amerikait. Cseh László a harmadik, míg Kenderesi Tamás a legjobb idővel jutott döntőbe.
A fiatal magyar egyébként higgadtan vette tudomásul, hogy legyőzte a tizenkilencszeres olimpiai bajnok Phelpst és a címvédő Chad le Clost is, reakciójából kisebb internetes szenzáció is lett.
Tamas Kenderesi with the most understated celebration of #Rio2016 so far after beating Le Clos & Phelps... pic.twitter.com/qh127W5CXl
— BBC Sport (@BBCSport) 2016. augusztus 9.
Azért az olimpia még mindig üzlet
Sokan persze a helyszínen szurkolnak, de akik nem tudtak kiutazni, azok a közösségi médián keresztül üzennek a sportolóknak. Azt persze nyilván tudjuk, hogy a magyar #veletekvagyunk szurkolói hashtag mögött is komoly marketing munka bújik meg, de még így is meglepő az Amerikai Olimpiai Bizottság döntése arról, hogy nem lehet csakúgy szurkolni a sportolóknak cégként, hanem a hivatalosak hashtagek használatához súlyos pénzeket kell kicsengetni.
Ezért az Amerikai Olimpiai Bizottság legújabb közleménye miatt érdemes újragondolniuk a marketing stratégiájukat azoknak a cégeknek, akik reklámtevékenységükben az olimpiai játékokra is számítottak.
Ki nem használhatja?
Az Amerikai Olimpiai Bizottság nyilatkozata értelmében azok a vállalkozások, amelyek nem hivatalos támogatói az Olimpiának, nem tehetnek közzé bejegyzéseket a neves eseménnyel kapcsolatban; a Bizottság ugyanis így kívánja biztosítani a szellemi tulajdonjogok védelmét. A vállalkozások nem oszthatnak meg semmit az Olimpiai Játékokkal kapcsolatban a közösségi média oldalaikon, és ez a korlátozás kiterjed a Bizottság védjegyeinek hashtag-ként való használatára is, például #Rio2016 vagy #TeamUSA.
Az Egyesült Államokban elterjedt jelenség manapság, hogy a vállalkozások védjegyként bejegyeztetnek különböző hashtageket, így azok védett tulajdonukká válnak az amerikai jogszabályok értelmében. Ez azt jelenti, hogy ha más e bejegyzett védjegyeket a jogosult engedélye nélkül használja, jogsértő tevékenysége miatt pereskedésre számíthat – mondta el Hennelné dr. Komor Ildikó, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda védjegyjogi szakértője.
A hashtag az védjegy?
Ahhoz, hogy különbséget tegyünk a védjegy és a hashtag között, meg kell tudnunk határozni a védjegy fogalmát. A BuzzFeed szerint azt, hogy egy megjelölés védjegy-e, az dönti el, hogy a fogyasztó védjegyként tekint-e rá, vagy sem. A hírportál cikke szerint a védjegy információt szolgáltat az adott termék előállítójáról, illetve segíti egy adott termék megkülönböztetését a versenytárs hasonló termékétől.
Egyre többen használnak ezzel szemben ún. hashtageket, annak érdekében, hogy megjelöljék a bejegyzésük témáját, hogy kapcsolódjanak egy beszélgetéshez, fórumhoz, adott esetben kifejezetten gazdasági célból.