Nem, hogy prototípus nem volt, még az ötlet sem volt kristálytiszta - gyakran éri ilyen, vagy ehhez hasonló vád azokat a vállalkozókat vagy projektgazdákat, akik idő előtt akarnak pénzt szerezni álmaik megvalósítására.
Azért, hogy ne hebegjünk össze-vissza a tárgyaláson, az M27 Absolvo összeszedett öt lépést, amit feltétlen meg át kell gondolnunk – és adott esetben meglépnünk-, mielőtt a befektetőket felkeresnénk.
1. A célcsoport pontos meghatározása
Meg tudnánk mondani, hogy ki fogja használni a termékünket? Mekkora a célcsoport és milyen csatornákon lehet elérni őket? Ne lőjünk ágyúval galambra: más felületen érhetők el a Z-generáció tagjai és megint más módszerekkel az idősebbek. Ismerjük meg, kinek mit nyújthatunk és keressük a potenciális végfelhasználókat!
2. Piacelemzés, a versenytársak felmérése
A legszerencsésebb eset, ha mi magunk teremtünk piacot – persze nem lehet mindenki az Apple vagy a Facebook. Vegyük inkább szemügyre, hogy milyen kilátásokra számíthatunk a piacunkon az elkövetkezendő 5 évben? Növekszik az iparág vagy nehezen belátható a jövő? Kerüljük a zsugorodó piacokat!
Vizsgáljuk meg a riválisokat: miben jobb a mi termékünk? Hogyan segíthetünk jobban a végfelhasználóinkon? Elemezzük ki a három legerősebb versenytársunk és tanuljunk tőlük!
3. Egyedi és értékes
Legyen tisztában a saját előnyeivel és különböztesse meg magát a versenytársaktól! 3-5 egyedi jellemzőt és értékajánlatot az ágyból kiugrasztva is ismernünk kell. Hangsúlyozzuk az értékünket és fogalmazzuk meg azt egyszerűen, hogy minden laikus befektetőnk értse, miért vagyunk mi a legjobbak. Ha azt tapasztaljuk, hogy nagy a hasonlóság köztünk és a konkurencia között, mindenképpen át kell terveznünk a terméket.
4. Tervezzük meg a lépéseinket
Egy jó üzleti terv majdnem mindennek az alapja: a befektetőnek látnia kell, honnan lesz bevétel, mennyi idő alatt, kitől és milyen forrásból. Ehhez a Bottom-up felépítés lehet a leghasznosabb, így elemenként építhetjük fel, miből mennyi pénzt várunk.
Fel kell készülnünk a nemzetközi piac érdeklődésére is: melyek a célországok, mennyire kell lokális igényekhez igazítani a terméket, Miért választunk ki bizonyos célországokat és mekkorára nőhetünk ott?
Megvannak-e a kulcsembereink, akikkel megvalósíthatjuk az elképzeléseinket? Sikerült-e kompetens szakértőket elcsábítanunk? Ha nem, legyenek jelöltjeink és állítsuk össze, mivel szerezhetnénk meg őket!
Tegyük fel, hogy dől a pénz a cégbe: mihez kezdünk vele? Mivel telik az első hat hónap – egy év a befektetés után?
5. Növekedés és megtérülés
A befektetők nem a két szép szemünkért adnak pénzt. Ki kell termelnünk a hozamot. Osztalékot adunk vagy exitálunk? Tudnunk kell azt is, mi az iparági jellemző akkor, ha ki akar szállni a befektetőnk. Vizsgálja meg a terület felvásárlásait, összeolvadásait.
+1 Tanuljunk meg előadni
Legyünk képesek eljuttatni az üzenetet mások felé is. Minden rossz előadás egy kihagyott lehetőség a fejlődésre. Tanuljunk meg pitchelni, tartsuk az időt, hagyjunk nyomot és semmi baj nem történhet.