Azért nehéz megállapítani, hogy mikortól beszélhetünk a kezdetekről, mert egyszerűen nem azzal volt elfoglalva senki, hogy eredettörténetet kutasson. Mégis 1991 és környéke szokott kezdő dátumként szerepelni, innentől mondhatjuk el, hogy a Google algoritmusai nagyon sok változáson mentek keresztül napjainkig.
A mai keresőmotorok
A keresőmotorok alapja egy 1945-ben született adattárolási archívum. Ekkor olyan adatokat és megfigyeléseket gyűjtöttek, amelyek párhuzamosan nem lelhetőek fel más dokumentumokban. Ez egy olyan adattár volt, mint manapság a Google.
Az első, kezdetleges keresőmotorokat üzleti célokra használták fel, amelyek kategóriákba rendezték az egyes információkat, amire a felhasználók rákerestek. 1994-től jegyzik az Alta Vista, Infoseek, a Lycos és a Yahoo keresőmotorokat, 1997-től pedig a Google.com domain nevet. Itt tennénk említést arról, hogy 2009-ben jelent meg a Bing, amelynek korábbi nevei: MSN Search, Windows Live és a Live Search voltak.
Ahogy nőtt a népszerűségük a keresőmotoroknak, annál nagyobb szükség volt a keresőoptimalizálásra, mert a honlaptulajdonosok észrevették a keresőmotorokban rejlő lehetőségeket. Ahhoz, hogy egységes szabályok szerint működjön a dolog elviekben mindenki számára, megindult a keresőoptimalizálás.
Az 1990-es évek
Az internet elterjedése és a keresőmotorok használata miatt megindult az információszerzés. Ez azonban nem vezetett mindig minőségi eredményre, mert a kereső azokat az oldalakat listázta ki, ahol a legtöbb keresett szót, kifejezést találta meg. Így a honlaptulajdonosok telezsúfolták az oldalaikat kulcsszavakkal. Az úgynevezett kulcsszó halmozás miatt fejlesztették ki a hatékonyabb algoritmusokat, amiben 1998-tól a Google élen jár!
A Google a találati rangsoroláshoz a PageRank technológiát használja, hogy minőségi alapon rangsoroljon.
2000-es évek
A Google lett az abszolút hatalom a keresőmotorok között. Azért is lett sikeresebb, mert a világhálót egészében tekinti át, elsősorban a felhasználók számára kívánta élménnyé tenni a böngészést. Fokozatosan szűnik meg a kulcsszó halmozás, a spamszerű linkek szűrése fejlődik. Folyamatosan bővül a Google szolgáltatása: személyre szabott keresési eredmények szűrte releváns találatok, a hirdetőknek is kedvező feltételek a forgalom növekedésére, folyamatos algoritmus fejlesztések a rangsorolások frissen tartásához.
2010-es években tovább fejlődött a Google a mobiltelefonok keresőoptimalizálása terén, a továbbiakban a mobil böngészésre is gondosan ügyeltek, hogy ne legyenek zavaró elemek, amik az élményt rontják.
A keresőoptimalizálás történetét még lehetne folytatni, hiszen napjainkban is folyamatos fejlesztések és változások zajlanak a Google berkein belül.