Egy piac, ahol több mint 3 milliárd ember érsz el
A napokban felvetődött, hogy az Európai Bizottság tovább folytatná "rezsiharcát" a roaming-díjak ellen. Beck György ennek kapcsán azt mondta, hogy Brüsszelben is elindult a kampány, hiszen jövő tavasszal EP-választások (is) lesznek. A javaslat értelmében mindenki az "otthoni" tarifáját tudná használni függetlenül attól, éppen melyik tagállamban tartózkodik. A Vodafone elnöke szerint azonban akkorák a tarifakülönbségek, hogy ennek más hatása nem lenne, mint hogy "minden brit ügyfél Romániában venne telefont, hiszen ott lényegesen olcsóbbak a percdíjak". |
A globális mobilpiac méreteit jól jellemzi, hogy ma már minden második földlakó előfizető, vagyis 3,4 milliárd ember zsebében lapul ott a "maroktelefon" - próbálta érzékeltetni Beck György, a Vodafone elnöke, hogy mit is jelent valójában az, hogy a mobilpiac - a szolgáltatók és a gyártók együttesen - a globális GDP 2,2 százalékát adják. Ez csaknem 1500 milliárd dollárt jelent az AT Kearney-GSMA-Deloitte adatai szerint. "Ha valaki Ferrarit gyárt, több tízezer ember a célcsoportja, ha mobil appot, akkor több mint 3 milliárd" - mondta Beck.
A mobiliparnak közvetlen hatása is van a GDP-re, azon túlmenően, hogy 2012-ben 8,8 millió főt foglalkoztatott. A fejlődés üteme most elsősorban a fejlődő piacokon várható. Hogy miért? A 2G-ről 3G-re való áttérés felmérések szerint 0,15 százalékkal növeli az egy főre eső GDP-t, míg a mobil adatforgalom 10%-os növekedése az egy főre jutó nemzeti összterméket fél százalékkal toldja meg, nem beszélve arról, hogy a mobilpenetráció 10 százalékos növekedése már önmagában 4% felett képes emelni a produktivitást - így Beck.
A fejlődő piacokban rejlő potenciál kapcsán egy történetet osztott meg a Vodafone elnöke egy indiai menedzserről, aki amiatt kesergett korábban, hogy "csak" 2 millió új ügyfelet tudott hozni...
De mi újság itthon?
A válság és különadók tépázta piacot egyértelműen a táblagépek és az okostelefonok húzzák. Van-e még olyan szektor, ahol egy termék vagy szolgáltatás 40 százalékos növekedést tud felmutatni? A mobil adatforgalom 2011 után 2012-ben 40 százalékkal nőtt, hasonló mértékben, mint a mobilnetet aktívan használók száma. Az okostelefonok pedig itthon is átvették az uralmat a készülékpiacon, az újonnan értékesített modellek 60-70 százaléka már ilyen. Idén ráadásul 400 ezer táblagépet adhatnak el, ez kétszer annyi, mint tavaly.
Hatalmas potenciál, és a gátló tényezők
Magyarországon a hangpiac telítődött (110 százalékos penetrációról 120%-ra mehet még fel), a nagy növekedési potenciál a mobilnet-piacban van. Az adatforgalommal együtt a frekvenciaigény is folyamatosan nő. A mobilnet-penetráció 32 százalék, innen bőven van még tér nőni.
Az e-útdíj és az elektronikus pénztárgépek bevezetésének örül a Vodafone, hiszen ezeknek az állami szolgáltatásoknak is a mobiltechnológia az alapja. A digitális átállással felszabadul a 800 Mhz-es frekvencia és sikerült meghosszabbítani a frekvencia-engedélyeket is. "A piac fejlett, de robbanás előtt áll" - mondta Beck.
Beck szerint Magyarországon a növekedést gátló tényező a kiszámíthatatlanság és a különadók.