Az elmúlt félévben Magyarországon is emelkedett a tranzakciók száma, 14 százalékkal. A régiós tranzakciós piac becsült mérete 23,1 milliárd dollár, a magyar piac 850 millió dolláros volt – ez ugyan jelentős növekedés az előző időszak 243 milliárdos értékéhez képest, de ez egy nagyobb tranzakció eredménye. Magyarországon az IT és technológia szektor valamint a telekommunikáció és média szektorok voltak a legnépszerűbbek. A téma rendkívül aktuális – mondta bevezetőjében Dezse Margaret, az EY partnere a Privátbankár.hu Cégértékesítés, tőkebevonás, akvizíció konferenciáján.
Dezse Margaret |
Siklósi Zoltán, az Invescom Tőkebefektetési Tanácsadó Kft. ügyvezetője arról beszélt, hogyan lehet felkészíteni egy céget az eladásra.
Felkészülés a cég eladására
Siklósi Zoltán |
A cégértékesítésre való felkészülésnél a cél mindig a tulajdonosi érték maximalizálása a szervezet felkészítésén, a transzparencia növelésén, a megfelelő pozicionáláson és a hatékony értékrealizáláson keresztül.
A szervezet felkészítése során jellemzően a menedzsment és a tulajdonosi kör szétválasztását javasolják – egyébként még akkor is, ha épp nem készül eladni a céget a tulajdonos. Ez ugyanis egy megfelelő távolságtartást tesz lehetővé, a tulajdonos hatékonyabban kérheti számon a menedzsmentet, ha nem tagja annak.
A transzparencia növelése a nem alaptevékenységek leválasztásával kezdődik, és fontos a konszolidált múltbeli pénzügyi kimutatások elkészítése is – ez megkönnyíti a cég értékelését és ezáltal az értékesítését is. Az eredménykimutatásokat is mindig a valós helyzethez kell igazítani -ez egyrészt fehérítést, másrészt az egyszeri tételek leválasztását jelenti, így átláthatóbb lesz a vállalat, felmérhető a tényleges eredménytermelő képessége.
A jól meghatározott növekedési stratégia, a jól kidolgozott üzleti terv is sokat adhat a cég értékéhez, ahogy a megfelelően optimalizált, a stratégiának megfelelő finanszírozási struktúra megléte is sokat számít – sorolta Siklósi Zoltán.
Esettanulmány: ennyit is kereshet, aki jól felkészül
Siklósi Zoltán több esettanulmányt is ismertetett, amelyet az Invescom az elmúlt időszakban bonyolított le. A Salgglas például tudatosan készült az exitre, így a fent leírtakat kivétel nélkül, viszonylag rövid idő alatt „kipipálhatta” a cég (felkészült a menedzsment, leválasztották a nem központi üzletágakat, a kimutatásokat rendezték, erős üzleti tervvel és növekedési stratégiával rendelkeztek, stb.)
Az Invescom ezek után több mint 100 lehetséges befektetőt keresett meg, közülük 19 érdeklődő volt. 10 befektető üzemlátogatásra is bejelentkezett, végül 5 ajánlatot kapott a cég. Ezek közül egy kivételével mind meghaladta a tulajdonosi elvárásokat - a végén az elvárásokat 85 százalékkal meghaladó árat kínáló befektető lett a befutó – ez pedig jelentős eredmény, ami persze nem ígérhető minden vállalatnak, de megmutatja, milyen fontos a megfelelő előkészítés, majd ezután a lehetséges befektetők közötti versenyhelyzet kialakítása és menedzselése – mondta Siklósi Zoltán.
Adózási alapkérdések
Gerendy Zoltán |
Gerendy Zoltán, a BDO Magyarország ügyvezetője az adóügyek szempontjából mutatta be, hogyan maximalizálható a tulajdonosi érték. Ami biztos: Magyarországon rendkívül bonyolult az adórendszer, 52 adónem van érvényben, amire egy tranzakciónál szóba jöhet.
A cégértékesítés gyakorlati kérdései között Gerendy Zoltán szerint meg kell határozni, mit is értékesítünk (csak eszközöket, egy önálló üzletágat vagy komplett üzletrészeket), ki az értékesítő (jogi személy vagy magánszemély), illetve mi az ellenérték - ez lehet pénz, de nem szükségszerűen (egyebek mellett lehet például részvény is).
Milyen adónemet érint a tranzakció?
Jellemzően szerencsére nem mind az 52-t – mondta el Gerendy Zoltán. A jövedelemadó és a forgalmi adó kérdése az, amit biztosan minden esetben meg kell vizsgálni.
Adómentes esetek
A bejelentett, jogdíjbevételre jogosító szellemi termék, vagyoni jog értékesítési nyeresége adómentes – ha a bejelentés a szerzést, aktiválást követő 60 napon belül megtörténik. A bejelentett részesedés érékesítési nyeresége adómentes .Ezt azt jelenti, ha egy legalább 10 százalékot elérő üzletrészt legalább egy évig megtartottunk, és a szerzést követő 75 napon belül bejelentettük, akkor érékesítéskor nem kell adót fizetni a vételi és az eladási összeg közötti különbség (azaz a nyereség) után. A kedvezmény viszont nem vonatkozik ellenőrzött külföldi társaságokra – figyelmeztetett Gerendy Zoltán.
Aki időben tervez, sokat spórolhat
A sikeres adótervezés eredménye a teljes adómentesség a cég eladásakor – mondta Gerendy Zoltán. Sikertelen az tervezés, optimalizálás esetén jövedelemadók és egyéb adók is felmerülnek a cég értékesítésénél. Az időben megkezdett tervezés azért nagyon fontos, mert lezárt tranzakció esetében már nincs lehetőség a tervezésre, legfeljebb némi optimalizálásra – fontos tehát időben gondolkodni, megfelelően tervezni.
Az igazi megoldások a szakmai viták során alakulnak ki, ezek nem kerülhetőek meg. A nemzetközi megoldások pedig nemzetközi készségeket igényelnek: ez nem csak nyelvtudásra, hanem az összes érintett ország cégkultúrájának, adórendszerének, cégvilágának ismeretére is szükség van- mondta Gerendy Zoltán.
Checklist: amin érdemes végigfutni Aki értékesíteni kívánja cégét, annak érdemes végiggondolnia az alábbi szempontokat Dezse Margaret szerint:
|