Áprilisban fogadta el a Fővárosi Közgyűlés az októbertől életbe lépő taxirendeletet. Ahogy a Privátbankár korábban többször is beszámolt róla, nemcsak a tarifák változnak ősztől, hanem az autókat is egységesítik.
Az új szabályok szerint csak olyan autóval lehet majd taxizni, amelyiknek legalább 430 literes csomagtere van, a motorja minimum 80 lóerős és a környezetvédelmi besorolás alapján Euro IV-es, 2018-tól pedig Euro V-ös normákat teljesíti. Taxizni pedig legfeljebb 10 éves autóval lehet.
Azonban bizonyos paraméterek még változhatnak. Azt egyelőre nem tudni, hogy mikor, mert a főpolgármester szerdán visszavonta a taxirendelet módosítására vonatkozó javaslatát, mert még egyeztetnek az érintettekkel. A most visszavont javaslat egyébként engedte volna, hogy bizonyos feltételekkel csak 2015 júliusától lenne maximálva 10 évben az autó kora. Addig maximum 15 éves autóval is lehet utasokat szállítani. A fővárosban jelenleg működő, több mint 3700 taxisának azonban egyvalami - legalábbis a jelenlegi állás szerint - nem változna. Minden autót sárgára kell festeni.
Festeni? Azt is lehet
A taxisok, ha folytatni akarják, két megoldás közül választhatnak. Az egyik, hogy átfényeztetik az egész autót. Ez ugyan radikális választásnak tűnik, de vannak előnyei. Például az, hogy normál esetben csak olyan karosszéria-elemet lehet fényezni, ami megfelelően lett előkészítve, vagyis az elemek sérüléseit, korrodálódását is kijavítják. Így mire elkészül az autó, újabb éveket nyerhet a tulajdonos, hiszen a karosszéria - legalábbis kívülről - teljesen megújul. Ez pedig ránézésre is feltűnő lesz - bár természetesen ennek ára van.
Halló! Mennyiért fényeznének le egy Borát?
Több cégnél is érdeklődtünk, hogy mennyibe fájna egy komplett fényezés. Mi egy Volkswagen Bora 1.6-os személyautóra kértünk ajánlatot a méretek miatt - a képen látható autó ugyanis megfelel a már említett paramétereknek, legalábbis a karosszéria szempontjából. A motor környezetvédelmi besorolása meg most úgyis lényegtelen. A Bora egy olyan "sem nem nagy, sem nem kicsi" autó ebben a kategóriában.
Feltételezve, hogy egy 6-8, esetleg 10 éves autónál nem múltak el nyomtalanul az évek, számolni kell a különböző sérülésekkel. Ezek lehetnek kőfelverődések, sárvédő-horpadások, esetleg egy-egy elem karcolódása, vagy a festék lepattogzása. Ezeket a fényezés előtt természetesen javítani kell. A már említett Borára így több mint 375 ezer forint plusz áfás ajánlatot kaptunk, ami akár csaknem a duplája is lehet, ha olyan elemeket is lefényeztetünk, amiket eleve gyárilag sem fényeztek le, de nekünk tetszene. Az ár akril festékre és normál lakkozásra vonatkozik, egy évre szóló garanciával.
Az elejét biztosan javítani kell
Egy sokat használt autónál, mint egy taxi, vannak sérülések - mondta a Privátbankárnak Kárpáti Gábor, a Dukko 205 Kft. ügyvezetője. A leggyakrabban ugyanis a két első sárvédőt, a lökhárítót és a motorháztetőt kell javítani. Kárpáti Gábor, anélkül, hogy látta volna a már említett autót, azt mondta, hogy 3-400 ezer forint plusz áfába kerülne a fényezés - ebben már említett javítások is benne vannak. Viszont 3-4 nap múlva újszerű autóval távozhatunk a műhelyből.
Van más út is
A taxisok azonban nemcsak a fényezőműhelyekbe indulhatnak el: akár sárgára is matricázhatják az autójukat. Sőt, már most is van olyan cég, ami kifejezetten a taxisoknak kínál különböző fólia-csomagokat. Egy olcsóbb csomag akár már 150 ezer forint plusz áfáért elérhető, amiben garantálják, hogy két nap alatt új köntöst kap az autó. Ráadásul 3 éves garanciát is adnak, ami azt jelenti, hogy három év múlva, ha leveszik a fóliát, akkor nem sérül az eredeti fényezés. Persze ettől van drágább csomag is, amire már hosszabb garancia jár.
Az autót ugyanis teljesen át lehet színezni karosszéria-fóliával is. Ezt ugyanúgy ragasztják, mint az üvegre való fóliát. Ez az eljárás egyébként a tuningőrültek körében is egyre népszerűbb - nem csak olcsóbb, hanem ha megunják a színt, csak le kell szedni a fóliát. Persze ennek az eljárásnak is ára van.
100-200 ezer forint - nagyjából ennyiért lehetne a Borát lefóliázni. Matus Gergely, a kocsiszin.hu munkatársa elmondta, hogy ez csak egy becsült összeg, ami nem veszi figyelembe a karosszéria állapotát, az esetleges javítások ugyanis ezesetben is növelhetik az árat. Kisebb hibákat, például karcolásokat viszont el lehet takarni a matricával. Ha viszont jó minőségű fóliát rakatunk az autóra, akkor az korlátlan ideig maradhat fenn, az eredeti fényezést nem roncsolja, állítja Matus Gergely. Hozzáteszi, hogy az árak akár csökkenhetnek is, hiszen, ha nagy tételben vásárolnak fóliát, akkor ők is olcsóbban kapják meg. Azzal kell számolni, hogy egy autót 2-3 nap alatt tudnak lefóliázni.
Sárga, de milyen?
A fényezők könnyű helyzetben vannak, mert bármilyen sárgát ki tudnak keverni. A fóliás cégeknek azonban nem mindegy, milyen sárgát rendelnek. Egyelőre ugyanis nincsenek meg az adott színsémák. Sok taxis is csak erre vár - név nélkül többen is elmondták, mitől sárgulnak őszre. Egyikük már az "új" autót is megvette, ami egyelőre áll a garázsban, hiszen nem tudja megcsináltatni a szükséges módosításokat. Az viszont biztos, hogy fóliáztatni fogja az autót, mert olcsóbb. Addig meg használja a mostani autóját.
Forrás: kocsiszin.hu |
Egy másik taxis most még azt sem tudja, hogy milyen autóra cserélje a mostanit, merthogy azzal már nem dolgozhat tovább, hiába van jó állapotban. Az viszont biztos, hogy szintén a fóliát választja majd. Több társa is ezt nyilatkozta. A nem reprezentatív felmérés szerint a taxisok szinte kivétel nélkül a fóliát választják majd. Még akkor is, ha ugyanannyiba kerülne, mint a fényezés. A magyarázat pedig nagyon egyszerű.
A fólia előnye, legalábbis a taxisok szerint, pont az, hogy relatív könnyen és olcsón - körülbelül 40-60 ezer forintért - leszedhető. Ennek igazából akkor van jelentősége, ha mondjuk új autóval akar taxizni a régit pedig eladná. Gyaníthatóan egy "taxisárga" autóért, amiről lerí, hogy mire használták, nem tolonganak majd a vevők. Az újrafényezés pedig semmivel sem kerülne kevesebbe, mint most.