Sok pénzt ér a szép foci
Megkezdődött a foci-világbajnokság főpróbája, a Konföderációs Kupa a stadionépítéssel igencsak hadilábon álló Brazíliában. A nyolc csapatos tornán 20 millió dollárt (nagyjából 15 millió euró) osztanak szét a válogatottak között, ami 14%-kal több mint az előző, dél-afrikai kiírásban. A győztes 3 millió euróval szambázhat majd haza a kupa átvétele után.
Ez utóbbi összeg amúgy most nagyon hiányzik a világ- és Európa-bajnok spanyol nemzeti tizenegynek, a válogatott az elmúlt években mindent megnyert, amit csak lehetett, a Konföderációs Kupa azonban még hiányzik a vitrinből. De nem csak ezért hajtanak majd a spanyolok, épp a torna előtt vesztették el legfőbb szponzorukat, a Banesto pénzintézetet, a szövetség kasszájából így 3 millió euró hiányzik a jövő évi világbajnokságig. A spanyol pénzügyi szektor szereplői ma már nem olyan bőkezűek, még akkor sem ha fociról van szó (bezzeg az önkormányzatok és az állam).
A felújított Maracana stadion Rióban. |
A második helyezett sem jár olyan rosszul, 2,7 millió eurót vihet haza az ezüstérmes, a harmadik 2,2 milliót, a negyedik 1,9 milliót, az összes többi résztvevő csapat pedig 1,3 millió eurót keres majd a tornával. A kupa meghívásos, általában a kontinensek legjobbjai, a világbajnok (Spanyolország) és a házigazda (Brazília) vesz részt rajta.
Precíz szervezés helyett szappanopera
A korrupció sokat árthat egy világeseménynek. Kétségtelen, hogy egy foci Eb vagy vb nagy lendületet adhat egy gazdaságnak, hatása a GDP-ben is évekig meglátszódhat, de mindennek lehet árnyoldal is. A stadionépítéseket a lengyel építőipar a tavalyi foci Eb után inkább megszenvedte, sem mint profitált belőle. A pályázatokon a cégek egymás alá ajánlottak az árakban, az alvállalkozóknak nem fizettek a nagy nyertesek. A torna után a legnagyobb lengyel építőipari cég le is húzta a rolót. |
A tegnap nyitó Konföderációs Kupa a futball szerelmeseinek dobott csont a világ- és Európa-bajnokság nélküli években, de az újraélesztett tornát a résztvevők egyre komolyabban veszik. Pénzügyileg még így sem mérhető a világbajnoksághoz. 2010-ben Dél-Afrikában a FIFA a részt vevő csapatok között 318 millió eurót osztott szét, vagyis 21-szer annyit, amennyit most Brazíliában fog a tagszövetségeknek fizetni. Spanyolország 22 millió eurót nyert azzal, hogy világbajnok lett 2010-ben.
Az esemény főnyeremény lehet a házigazdának is. Brazília a világ egyik leggyorsabban fejlődő országa, jövőre foci vébét, 2016-ben Rio pedig olimpiát rendez, mindez hatalmas lendületet ad a gazdaságnak. A beruházások előkészítése ugyanakkor sokszor fordul át szappanoperába, a stadionépítésekkel a szervezők sokat késtek, az ütemtervtől Brazília annyira el volt maradva, hogy komolyan felmerült, a FIFA elveszi a rendezési jogot az országtól.
Tolonganak a szponzorok
Mindez azonban most háttérbe szorult, hiszen a rendező gárda marketing csapata alaposan kitett magáért. A jegyek 75 százaléka már egy hónappal a torna előtt elkelt, köztük a különleges VIP-jegyek is. A legdrágább csomag 21 ezer euró, a legolcsóbb VIP-hely egy meccsre 560 euróba kerül, hiába a borsos ár, ezek mind elkeltek.
A szponzorok lelkesedése is háttérbe szorítja a rendezők ügyetlenkedéseit, a Konföderációs Kupához 8 támogató cég csatlakozott (Budweiser, Castrol, Continental, Johnson & Johnson, McDonalds, Oi, Seara és a Yingli Solar), ezenkívül 6 brazil óriás is szerződött a szervezőkkel és a FIFA-val (Apex Brasil, Centauro, Garoto, Itaú, Liberty Seguros és a Wise Up). És mindehhez hozzá kell adni a FIFA kiemelt szponzorait, akiknek kizárólagos joguk van arra, hogy logójuk bármelyik nagy futballeseményen ott legyen (Adidas, Coca-Cola, Hyundai-Kia, Emirates, Sony és a Visa).
Brazília a mostani tornától 600 ezer külföldi turistát és 3 millió belföldi turistát vár. Jövőre pedig robbanhat a bomba, jön az igazi őrület, és arról kaphatunk majd halovány képet, hogy milyen lesz majd a következő olimpia Rio de Janeiroban.