Bár az igaz, hogy a vállalkozások könnyedén létrehozhatnak egy ingyenes Facebook oldalt, ez önmagában nem elegendő ahhoz, hogy a platform valódi forgalmat hozzon a cégek számára, ehhez szinte folyamatosan hirdetni kell.
Az nyilvánvaló, hogy van lehetőség Facebook-hirdetések megvásárlására is, amelyek segítségével könnyebben szerezhetők új követők az oldalakon, csakhogy ez nem jelenti azt, hogy a lájkolók valóban látni is fogják a cég posztjait. Egyes adatok szerint az oldalak posztjai hirdetés nélkül nagyjából a követők 1-5 százalékánál jelennek meg a hírfolyamban – a nagyobb elérésért komoly összegeket, akár 300 dollárt is kell fizetni (ebben az esetben a poszt nagyjából 50 ezer, nemcsak az oldalt már követő embert ér el). Ráadásul az elérés önmagában még nem jelent interakciót, ez csupán arra elegendő, hogy a bejegyzés biztosan feltűnjön ennyi ember oldalán. Az mindenesetre kétségtelen tény, hogy az eredményes Facebook kommunikáció koránt sincs ingyen, a hirdetések ára egyre magasabb.
A közösségi oldal másik nagy gyengeségét az állandóság hiánya adja, az elmúlt években szinte teljesen átalakult mind a platform megjelenése, mind hirdetési szabályai. A Facebook az utóbbi időszakban hangsúlyozottan a felhasználói visszajelzések alapján fejleszt, így a változás mindig a kanyarban van, ilyen ingatag talajra pedig nehéz közösségi média stratégiát építeni.
A legnagyobb közösségi média platform végül pedig a kormányzatok folyamatos kritikái mellett azzal a problémával is küzd, hogy egyes régiókban csökkent felhasználóinak száma, ráadásul az aktív facebookozók sem használják ki teljesen a site nyújtotta lehetőségeket: a rendszeresen belépők közel fele egyáltalán nem posztol, döntő többségük pedig azt vallja, hogy szinte sosem kattint hirdetésekre.
Mi a helyzet más közösségi oldalakkal?
Az tehát egyértelmű, hogy Facebook évről-évre veszít korábbi vonzerejéből az internetes jelenlétüket fejleszteni kívánó kkv-k számára, de mire számíthatnak azok, akik más oldalakon próbálnak előre törni?
Legnagyobb hátránya egyértelműen az, hogy továbbra is rendkívül népszerűtlen a magyar felhasználók körében – a platform igazán sikeres mindig csak az angolszász nyelvterületen tudott lenni. Ha azonban egy cég mégis a Twitteren hirdetés mellett döntene, fel kell készülnie arra, hogy egy fiók és egy követőtábor felállítása hosszú hónapokon át tarthat, ráadásul a felhasználók szinte szabályozás nélkül kritizálhatják a promotált terméket. Emellett a rossz vélemények az oldal felépítésének köszönhetően sokkal gyorsabban terjednek, azaz hogyha cégünk a kritikusok kereszttüzébe kerül, a Twitter gyorsan hatalmas károkat okozhat.
A fiatalabb korosztály körében továbbra is kifejezetten népszerű az Instagram, így jó ötletnek tűnhet itt hirdetni a cégek számára, csakhogy ennek a közösségi oldalnak is jelentős hátrányai vannak. Az Instagram Business például nem ad lehetőséget a privát üzenetek korlátozására és szűrésére, amelyek megválaszolása egy nagyobb követésű profilnál komoly emberi erőforrást vesz igénybe, ráadásul több olyan alternatív oldal is létezik, amely elemzéseket készít egyes Instagram-oldalak követésének és elérésének alakulásáról, így a konkurens cégek nagyon könnyen képesek lehetnek lekövetni a social media stratégiát.
Mindemellett az Instagramon jelenlévő cégek évek óta gyanakodnak arra, hogy a közösségi oldal szándékosan korlátozza elérésüket azért, hogy hirdetéseket vásároljanak, ám ezt a teóriát sem beigazolni, sem megcáfolni nem sikerült igazán.
Hova forduljanak a közösségi oldalakon szenvedő cégek?
A cikkben már említett hátrányok miatt a kkv-kban felmerülhet az igény arra, hogy alternatívákat keressenek. Az elmúlt években egy számottevő vállalati kör jutott el a tudatos márkaépítés azon fokára, ahol a napi szintű konverziós célokon túl egyre komolyabb hangsúlyt kap a márkaismertség. Amellett, hogy mára szélesedett ki és erősödött meg ez a vállalati szegmens, egyre nő azoknak a száma, akik nem tudnak tovább növekedni az eddigi eszközeikkel. A DisplayNOW.net olyan cégeknek kínál megoldást, amelyek hirdetései túlságosan megdrágultak, vagy jelenlegi módszereikkel nem tudnak tovább terjeszkedni.
Ráadásul azokon a közösségi oldalakon, amelyek Donald Trump amerikai elnök fiókjait is zárolni tudták, sok hirdető kiszolgáltatottnak érzi magát, és nem akarja, hogy egy kontrollálhatatlan platformtól függjön a bevétele. A cégek hirdetési szempontból is több lábra akarnak állni, a DisplayNOW használatával ez megvalósulhat, hiszen a platform teljes kontrollt helyez a kkv-k kezébe. A hirdető megszabhatja, hogy melyik médiumban, hol, és mikor jelenjen meg cége, ráadásul a webshop pontos analitikát is készít a kampányról, így adva még teljesebb képet arról, hogy hogyan optimalizálhatók a hirdetés megjelenése és elhelyezése.
Csasztvan Nóra médiaértékesítési szakértő, az újonnan indult, magyar fejlesztésű hirdetési webshop vezetője szerint, most érkezett el a webshop ideje, hiszen megerősödött és kiszélesedett a kkv-szegmens, amely a DisplayNOW-ból leginkább profitálhat. Mint mondta, a dráguló hirdetések és a romló hatékonyság világában a kisebb reklámzaj és a minőségi hirdetési környezet versenyelőnyt jelent.