Völner Pál közlése szerint ez az új cég zöldmezős beruházásként jöhet létre, a Malévet várhatóan felszámolják.
Az Európai Bizottság elmarasztaló határozata nyomán 100 milliárdot kellett volna visszafizetnie a társaságnak, a cég jelenlegi adóssága mellett erre nem lett volna képes, és a hitelezők türelme is elfogyott - mondta az államtitkár. A leállás melletti döntés a cég menedzsmentjének felelős magatartása volt - tette hozzá Völner Pál.
Az államtitkár által is említett, az Európai Unió által előírt visszafizetési kötelezettség a Malév leállásával valóban megszűnhet egy szakértői vélemény szerint.
Kiss Dávid, a Bán, S. Szabó & Partners ügyvédi iroda szakértője az MTI kérdésére pénteken azt mondta, hogy az Európai Bizottság gyakorlata alapján nagy valószínűséggel a bizottság elfogadja a Malév jelenlegi helyzetét, és eltekint attól, hogy a magyar állam visszafizettesse a légitársasággal, illetve a légitársaság visszafizesse a tiltott állami támogatást. A korábbi tájékoztatás szerint ennek összege 70-100 milliárd forint körül lenne.
A szakértő véleményét arra alapozza, hogy a tevékenység beszüntetésével a tiltott állami támogatásban részesített piaci szereplő kikerült a piacról, így a bizottság úgy ítélheti meg, hogy helyreállt a piaci verseny.
Kiss Dávid arról is beszélt, hogy egy állami tulajdonú új légitársaság létrehozása, különösen ha vállalkozóval együtt alakulna, nem ellentétes az EU szabályaival, de a tevékenységét már nem lehetne állami pénzből finanszírozni. Arra külön felhívta a figyelmet, hogy a csődbe ment társaság vagyonelemei csak piaci áron kerülhetnek, ha kerülnek az új légitársasághoz, mert különben a tiltott állami támogatás visszafizetési kötelezettségét kiterjesztik az új légitársaságra, mint az előző jogutódjára.
Sok ideje mindenesetre nincs az államnak az új légitársaság megalapítására, ha versenyben akarnak maradni: alig néhány órával a Malév leállása után a versenytársak máris megindultak letarolni a felszabadult piacrészt - részletek >>