A Magyar Credit Management Szövetség a gazdaság állapotának mérésére, a kockázati környezet előrejelzésére dolgozta ki a Credit Manager Indexet. A CMI aktuális, 2011. 4. negyedév végi értéke 49,1 lett, amely a gazdaság stagnálását, enyhe lassulását, és a kockázatok növekedését jelzi előre. Az index a megelőző negyedévhez képest negatív irányba változott, akkor ugyanis 53,5 volt a CMI értéke.
Amennyiben a CMI értéke 50 feletti szám, úgy az gazdasági expanziót, bővülést jelez előre, míg 50 alatti érték a gazdaság lassulását, szűkülését jelenti. Az index tíz faktor alapján kerül meghatározásra. Ilyen például az értékesítés volumene, az új vevői hitellimit igények alakulása, a fizetési késedelmek alakulása, a lejárt követelések aránya, vagy a fizetésképtelen vevők száma. |
Az elemzés szerint a mutatószám-csökkenése mögött állhat, hogy a vállalatok a korábbinál kisebb forgalombővülést, a vállalatvezetők pedig vevőkockázatok növekedését tapasztalták. Mindezek mellett egyértelműen romló képet mutat a vevőállomány forgási ideje (33,9) és lejárt követelésállomány aránya (35,7) is. Mindezt minimálisan ellensúlyozza, hogy kevesebb felszámolásban voltak érintettek a szállítók, illetve javuló képet mutat a vitatott követelések aránya is. A késve fizető vevők finanszírozása pedig rontja a szállítók cash-flow pozícióját, ez pedig rontja a gazdasági kilátásaikat.
Szentirmay Péter, a Magyar Credit Management Szövetség elnöke az adatokhoz hozzáfűzte, hogy a gazdaság fejlődési lehetőségeit alapvetően befolyásolja a rendelkezésre álló hitelek nagyságrendje és feltételrendszere. Hiteleken azonban nem csak a bankok által nyújtott hiteleket kell érteni, hanem a szállítók által a vevőknek nyújtott hiteleket és azok feltételeit is. A credit managerek, pénzügyi vezetők tapasztalatai, várakozásai, attitűdjei befolyásolják leginkább ezeknek a hiteleknek az alakulását, ezért az ő véleményük alkalmas arra, hogy a jövőbeli gazdasági trendeket, irányokat előre lehessen jelezni.
A szakértő hozzátette, hogy a CMI lényegét a credit management jövőorientált szemlélete adja. A credit managereket jobban érdekli, hogy milyen lesz vevőik helyzete a jövőben, mint az, hogy milyen ma. A kulcskérdés ugyanis mindig az, hogy az adott vevő milyen helyzetben lesz 30, 60, 90 vagy akár 120 nap múlva, amikor a most kiállított számlát ki kell fizetnie.