4p
A katalán klub összekapcsolja a sportot a tudománnyal, és futurisztikus fejlesztésekkel készül a jövőre. A Financial Times nemrég beleshetett a kulisszák mögé, és beszélhetett a főszereplőkkel. A riport harmadik, utolsó részéből kiderül, hogy miként globalizálódik a Barca, hogyan lesznek a nézőkből fogyasztók, és miért jönnek tömegesen a turisták.
A megújuló Camp Nou látványterve. Forrás: FC Barcelona

(Első rész: A futball forradalma. Második rész: Transzferek, sérülések és csodaitalok)

A STADION

Bár a klub képviselői soha sem mondanának ilyesmit, néha mégis úgy tűnik, hogy a Barca egy katalán, nacionalista klubból globális szórakoztatóipari vállalattá válik. A megújuló óriásstadion nagy részében például turisták ülhetnek majd, bevásárlószatyorral a kezükben.

Espai Barca

A szerényen a világ legjobb sportkomplexumaként emlegetett Espai Barca (Barca Övezet) 630 millió euróba (197 milliárd forintba) kerül, és 2023-ra készül el. A létesítmény egy hatalmas pláza lesz, szívében  Európa legnagyobb futballstadionjával, a felújított és 105 ezer férőhelyesre bővített Camp Nouval. Gyakorlatilag egy nyitott kampusz jön létre, stadionnal, Barca-irodákkal, éttermekkel, múzeummal és egy óriási, modernizált Barca-bolttal.

A klubvezetés reményei szerint a csúcsmodern sportkomplexum nagy hatással lesz a sportvilágra. A stadion már ma is 5G-s hálózattal rendelkezik, az Espai Barca pedig valószínűleg a virtuális valóság felé is nyit majd.

A Barca-bolt, amely az egy négyzetméterre jutó árbevételt tekintve már most megelőzi a világ összes Nike boltját, egy Apple Store-szerű üzletté alakul át, és elsősorban nem termékeket, hanem élményeket kínál majd. A Barca-múzeum, amely a klubvezetők szerint Spanyolország harmadik leglátogatottabb múzeuma a Prado és a Reina Sofia után, pedig „alibiként” szolgálhat majd a stadiontúrához. A fejlesztések célja, hogy a látogatók minél tovább maradjanak a helyszínen.

Globalizált közönség

Az elmúlt napokban Simon Kuper brit szakíró angol nyelvű riportjának rövidített változatát közöltük három részben. A cikk eredetileg a Financial Timesban jelent meg.

Mindez persze összefügg azzal, hogy a Barca közönsége "globalizálódott". Bő tíz évvel ezelőtt szinte csak a helyiek jártak a Camp Nouba, a klubtagok („socios”) pedig barátoknak, szomszédoknak adták át a helyüket, ha épp nem tudtak kijönni egy meccsre. Ma már azonban a Barca honlapján árulják a jegyeiket, amiket többnyire turisták vesznek meg.  A meccseket átlagban 78 ezren nézik a helyszínen, ezen belül a külföldiek száma elérheti a 30 ezret.

Sok turista élete meccsére érkezik, és szeretné kiélvezni annak minden pillanatát. Eddig kevés olyan hely volt a stadionon belül, ahol elkölthette a pénzét, és inkább a környező tapasbárokban múlatta az időt. Az Espai Barcában viszont naphosszat időzhetnek majd, ráadásul nem csak meccsnapokon. A klub szenzorokkal fogja követni a mozgásukat, hogy felmérje az igényeiket, és ezek alapján fejleszti tovább a komplexumot. A know-how-t pedig eladhatja ingatlanfejlesztőknek szerte a világban.

Életük meccse: La Liga mérkőzés a Camp Nouban. Forrás: The National

TÁRSADALMI HATÁS

Egy 13 éves, vékony kisfiú ül mosolyogva kórházi ágyán. Polnak hívják. Arról álmodik, hogy egyszer eljut a Camp Nouba. Bár ez az álma nem válhat valóra, virtuálisan mégis ott lehet a stadionban: az ágyáról irányít egy robotot, amely végigkalauzolja a szentélyben. Egyszer csak feltűnik a képernyőn Eric Abidal, a klub korábbi játékosa és jelenlegi sportigazgatója, aki már túlélt egy májrákot. A pályán áll, és megszólítja Polt. A videó végén pedig besétál a kórházi szobába, és átöleli a kisfiút. Édesanyja az ágy szélén ül, és dermedten figyel. A felvétel után néhány héttel Pol meghalt.

A robot – aki a kisfiú után a Robot Pol nevet kapta – azokat a beteg gyermekeket és más Barca-szurkolók millióit szolgálja, akik soha nem juthatnak el a Camp Nouba. Egyben szimbolizálja a társadalmi felelősségvállalást, ami része a Barca missziójának. Van egy jótékonysági alapítványuk is (FC Barcelona Foundation), és remélik, hogy kutatásaik eredményei a közjót is szolgálják, nem csak Messiéket. Persze ha a projektek beindulnak, a klubnak is jut majd némi jogdíj.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Másolni szabad, de a méretet tilos ugyanakkorára venni
Kenessei András | 2025. június 21. 14:27
Az utóbbi hetekben-hónapokban többször is ellátogattunk távoli országok érdekes árveréseire, ahol aukciós világcégek adtak többnyire jó példát arról, hogy miképp is kell bánni egy művészeti értékkel. Most azonban nem megyünk más kontinensekre, csak ide, a szomszédba. Mert érdekesség itt is van.
Kultúra Amikor egy félig érett banán többet ér, mint egy luxuslakás
László Éva Lilla | 2025. június 14. 14:09
Ki fizet egy gyereknagyságú műanyag figuráért 52 millió forintnak megfelelő összeget? Vagy egy hajtincsért közel 5,5 millió forintot? A kérdés prózai, természetesen vannak, akik kimondottan ezekre vágynak és meg is engedhetik maguknak. 
Kultúra Érdekes fejlemény: megfestették a születési és pénzarisztokráciát
Kenessei András | 2025. június 7. 18:22
A Sotheby’s New Yorkban rendezett árverést festményekből és kisplasztikákból, Mesterművek 1300-1900 címmel és ezen az aukción 138 tételt vitt kalapács alá, köztük négy (pontosabban 3+1) magyar művész egy-egy alkotását. Nézzük meg közelebbről, milyen üzleti sikert értek el nem is akármilyen magyar festők művei egy távoli ország jelentős városában.
Kultúra Időutazás – ahol Puskás Öcsi ma is labdába rúghat
Kenessei András | 2025. május 17. 10:44
Ha május, akkor indulnak a fagyosszentek és a tavaszi aukciók, ez a menetrendje az árverési naptárnak itthon már évtizedek óta. Összesen több mint kétezer tétel a felhozatal, amely kilenc árverési napon kerül kalapács alá. Összegyűjtöttük a legfontosabbakat és a legérdekesebbeket.
Kultúra Egy vázáért 148 ezret is adtak – kalapács alá kerültek az üvegkincsek
Kenessei András | 2025. május 10. 17:06
Egyedülálló díszüveg-gyűjtemény került kalapács alá az antikvarium.hu online árverésén – a szecesszió és az art deco jegyében.
Kultúra Gazdaggá tenné Jennifer Lopez Kazahsztánt?
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 06:27
Asztanában lép fel a sztár, a helyi vezetés szerint jókora hasznot hozhat az esemény.
Kultúra Megtalált képek – mesterművek a magyar festészetben
Kenessei András | 2025. március 3. 14:29
Egy elveszettnek hitt festészeti korszak tárul fel a Megtalált képek kiállításon. Molnos Péter kutatásai új fényt vetnek a 20. századi magyar művészetre.
Kultúra Meglepően népszerű a háborús szabotázskézikönyv
Bózsó Péter | 2025. február 15. 09:47
Amerikában a jelenleg legnépszerűbb ingyenesen letölthető könyv a Szabotázsok praktikus kézikönyve, amelyet 1944-ben írt a CIA elődje. Ez a siker nem lepi meg a hírszerzéstörténészeket, hiszen Donald Trump és Elon Musk első intézkedései ellen egyfajta ellenállás kezd formálódni.
Kultúra A legjobb befektetések nyomában
László Éva Lilla | 2025. február 6. 15:03
Elstartolt az idei Art and Antique Budapest kiállítás, amire több mint negyven klasszikus és kortárs galéria válogatta össze műalkotásainak legjavát. A rendezvény főszervezője, Tausz Ádám a megnyitó előtt a helyszínen néhány műhelytitkot is elárult.   
Kultúra A fontos épület, amelyet Szijjártó Péter is felkeresett Prágában
Privátbankár.hu | 2025. február 6. 14:34
A magyar külügyminiszter a helyi magyar közösség életében is jelentős Szent Henrik templomban járt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG