10p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Rengeteg vallási helyszín, múzeum semmisült meg az ukrajnai háborúban, emellett tízezres nagyságrendben mérhető az oroszok által eltulajdonított műtárgyak száma. Van, amit sikerült kimenteni az országból és máshol kiállítani - ehhez adott esetben az kell, hogy egy múzeumigazgató 66 napig a pincében élve őrizze a műkincseket.

Az egyik neten keringő videón az odesszai Szépművészeti Múzeum előtt kígyózó sor látható. 2022. február 20. volt, vasárnap, és az emberek, akik ott sorba álltak, nem sejtették, hogy talán utoljára tudják megnézni a páratlan műtárgyakat. Tízezer műalkotás volt itt megtekinthető, a 16. századtól kezdve, köztük korai festmények a városról, de olyan modern  nagyságok is, mint Vaszilij Kandinszkij – amint arról a theeastafrican.co.ke weboldal beszámol.

Mindössze négy nappal később az oroszok megszállták Ukrajnát.

Nem a pénzszerzés az elsődleges cél

A háború emberáldozatai szörnyűek, különösen egy olyan háborúé, amit Oroszországban csak különleges hadműveletnek lehet nevezni. Arról bizonyára az átlag orosz emberek nem tudnak, hogy milyen elképesztő mértéket öltött a műkincsrablás - vagy ha igen, elhiszik, hogy ezek Oroszország jogos tulajdonai.

 A  kulturális létesítmények bombázásáról, felégetéséről nincsenek felvételek az orosz tévé híradóiban. Az orosz napilapok – mint a tekintélyes Kommerszant – szinte alig írnak valamit a háborúról,  minderről tehát alig tájékozódik az orosz közvélemény..

Sok mértékadó külföldi lap szerint a náci fosztogatások óta nem volt példa annyi műkincs elrablására, mint amennyit az oroszok elvittek el Ukrajnából tavaly február óta. A Euronews idézi ukrajnai kormánykörök véleményét, miszerint az eltulajdonításnak nem igazán a profitszerzés volt a célja, hanem inkább Ukrajna nemzeti örökségének, történelmének megsemmisítése.

A herszoni fosztogatás

Egy késő októberi reggelen orosz katonák blokkolták Herszon egyik utcáját, majd megszállták az ott található Regionális Művészeti Múzeumot – emlékszik vissza a New York Times.cikkírója. Alaposan megtervezett, katonai precizitással és gyorsasággal végrehajtott, magas szinten szervezett rajtaütés volt ez - egy múzeum ellen. Szemtanúk szerint „az oroszok hangyaként nyüzsögve, ezerszámra szállították el egymás után a festményeket, amiket a katonák sietősen csomagoltak be”.

Öt óriási kamiont töltöttek meg. mindent bepakoltattak, ami mozdítható volt. "Olyan mesterműveket tulajdonítottak el, amelyekből nincs több a világon, ők meg úgy bántak velük, mint a szeméttel" - mondta a múzeum igazgatója. Alina Docsenko, amikor november elején tért vissza a városba.  "Majdnem eszemet vesztettem, amikor ezt megláttam" - tette hozzá.

A herszoni Regionális Művészeti Múzeum - bő egy évvel azelőtt, hogy kifosztották volna az orosz megszállók. Fotó: Depositphotos
A herszoni Regionális Művészeti Múzeum - bő egy évvel azelőtt, hogy kifosztották volna az orosz megszállók. Fotó: Depositphotos

Herszon több millió dollárt érő műgyűjteményének nagy része a közeli Krím-félszigetre került, amelyet Oroszország 2014-ben annektált Ukrajnától. Ott egy helyi galéria igazgatója a Szabad Európa Rádió ukrán adásának megerősítette, hogy egy bizonyos ellopott műalkotás az ő raktárában van. 

Menni vagy maradni?

Az ukrán szaknyomozók, művészettörténészek, muzeológusok, ahol engedik a körülmények, folyamatosan katalogizálják a hiányzó műtárgyakat, köztük ősi sztéléket, bronzkori edényeket, érméket, nyakláncokat, mellszobrokat. De azokban a múzeumokban, amelyek az oroszok által megszállt területen vannak, lehetetlen egyelőre felmérni a károkat. 

Elképzelhető, mekkora embert próbáló döntés egy múzeumigazgatónak, hogy elmeneküljön, hátrahagyva mindent, vagy maradjon. Az egyik odesszai múzeum igazgatója, Olekszandra Kovalcsuk, egyéves kisfia miatt Bulgáriába menekült. A kijevi Misztetszkij Arzenál igazgatója, Olesia Osztrovska-Liuta viszont úgy döntött, a helyén marad, bár tudta, hogy hónapokig ágyúzni fognak, de úgy vélte, az ő küldetése, hogy megvédje az ottani alkotásokat. 

Svájcba is menekítettek festményeket

Egyes múzeumokból már az első napokban megkezdték titkos helyekre szállítani a műtárgyakat. Közben igyekeztek megszervezni a külföldre evakuálást is, bár erre nem mindenütt volt mód. No meg, eleinte nem tudta senki, meddig tart a háború, érdemes-e a sok milliót érő festményeket megmozgatni, feltépett síneken, szétvert utakon, égő városokon keresztül szállítani, amikor szünetel a polgári légiforgalom.

A támadás után néhány hónappal sikerült svájci múzeumokba menekíteni a Kijevi Nemzeti Művészeti Galéria festményeit – amint arról Jurij Vakulenko igazgató beszámolt a Reutersnek. Vakulenko azt is elmondta, hogy az invázió kezdetekor leköltözött a múzeum pincéjébe, hogy vigyázzon a műkincsekre, ahol hatvanhat napot töltött el. 

Ezalatt tervezte meg a képek külföldre szállítását, figyelve arra is, hogy azok ne raktárakba, hanem olyan helyre kerüljenek, ahol ki is állítják őket.  Körbe kérdezve az európai múzeumokat, két intézményt talált, amely hajlandó volt a befogadásra, a genfi művészeti és történeti múzeumot (Musée d’Art et d’Histoire), valamint a bázeli művészeti múzeumot (Kunstmuseum Basel). A spanyol polgárháború idején a madridi Prado képeit is befogadó genfi múzeum csomagolóanyagokat is küldött Kijevbe a biztonságos szállítás érdekében.

Sötétedéstől pirkadatig

A festményeket végül a Musée Rathban állították ki, a kiállítás címe: Sötétedéstől pirkadatig. A cím több millió ember óhajára is utal. De nem csak festmények láthatók itt, hanem azok a faládák is, amelyekben a képeket Kijevtől Genfig szállították.

Jellemző, hogy nem akadt biztosítótársaság, amelyik vállalta volna a szállítmány biztosítását, amíg az kiér Ukrajna területéről. Ezért külön személyzetet kellett megbízni azzal, hogy elkísérjék a teherautókat a lengyel határig tartó kétnapos úton, természetesen szigorúan titokban tartva a szállítmány mozgását.

A bázeli tárlaton 49 mű szerepel, olyan, XVIII–XX. századi, ukrajnai születésű festőktől is, mint például Ilja Rjepin vagy Volodimir Borovjovszkij. Tény, hogy a festőművészek közül sok annak idején Oroszországban tanult, élt. Ezért az Orosz Birodalom, majd a Szovjetunió - illetve az elmúlt egy év történései szerint a mai Oroszország is - sajátjaként tekint e művekre, jóllehet, azok már évtizedek, századok óta ukrajnai múzeumok birtokában vannak.

Védelem, furcsán értelmezve

De nemcsak a múzeumok és a műtárgyak pusztultak el, vagy mentek tönkre, hanem a világ kulturális örökségének ottani részei is. Az UNESCO szerint Ukrajna-szerte már legalább 235 kulturális objektum: 104 vallási helyszín, 18 múzeum, 83 történelmi vagy művészeti szempontból jelentős épület, 19 műemlék és 11 könyvtár sérült meg, vagy tették a földdel egyenlővé.

Egy ukrajnai ikonmúzeum - ez is veszélyben van, ha katonák vannak a közelben. Fotó: Depositphotos
Egy ukrajnai ikonmúzeum - ez is veszélyben van, ha katonák vannak a közelben. Fotó: Depositphotos

 Az elmúlt egy évben legalább 15 000 műtárgyat loptak el - ez több hónappal ezelőtti adat -, melyek egy részét a Krímbe vitték, de olvastam olyat is, hogy szibériai földalatti raktárakban tárolják azokat. A fosztogatás azért is felháborító, mert Oroszország is aláírta az 1954-es hágai egyezményt, amelyet azért hoztak létre, hogy fegyveres konfliktusok esetén védelmet biztosítsanak a kulturális javak számára.

A segítségnyújtás száz arca

De mit tud elérni a nemzetközi összefogás, anélkül, hogy beavatkoznának aktívan a helyszínen az eseményekbe? A háború kezdete óta az UNESCO egy sor rendkívüli intézkedést hajtott végre a károk enyhítése érdekében, például műszaki tanácsokat adott az épületek védelmével és a tűzoltási teendőkkel kapcsolatban, és segített a műtárgyak biztonságos helyre menekítésében. Részt vett az ukrajnai múzeumokból, vallási épületekből és régészeti lelőhelyekről eltűnt tárgyak listájának összeállításában is.

Szakmai tanfolyamokat is szerveznek az erre specializált nyomozóknak. Tekintettel arra, hogy az ellopott műalkotások könnyen feltűnhetnek a feketepiacon. Lengyelországban az azonosításukat segítő képzést szerveztek az Ukrajnával határos országok bűnüldöző szerveinek – írja az AP. 

Belép a legmodernebb technika

Az UNOSAT, az ENSZ szatellitközpontja műholdképek segítségével méri fel a kulturális helyszínek állapotát. Az ellenőrzés olyan területekre is kiterjed, amelyek a frontvonalban helyezkednek el. A Backup Ukraine kezdeményezés lehetővé teszi, hogy bárki archiválhasson műemlékeket. A Polycam alkalmazás révén, akár egy telefonnal. 3D-s felvételek készíthetők a támadások által fenyegetett épületekről, emlékművekről, mielőtt megsérülnek vagy megsemmisülnek. A szkennelt képek digitális archívumba kerülnek fel.

Fellép az UNESCO is

A Skeiron 3D-szakértőkből álló csapata speciális berendezéseivel nagy méretű épületeket, például templomokat szkennel. Munkájuk révén, a #SaveUkrainianHeritage kampány részeként már több mint száz fontos örökségi helyszínt mértek fel. Az ukrán művészekből és kurátorokból álló Culture Against Aggression csoport pedig szeretné elérni, hogy a kulturális szférában a sportéhoz hasonló szankciókat vezessenek be Oroszországgal szemben.

Az UNESCO az ukrán művészeti szcénával közös kísérleti programjával alkotókat és kulturális szakembereket támogat. Hét projektet választottak ki nyílt pályázaton, amelyek Ivano-Frankivszkban, Herszonban, Harkivban és Kijevben valósulnak meg, százezer dollár kezdeti támogatással. A kiválasztás során előnyt élveztek azok a művészeti kezdeményezések, amelyek hozzájárulnak a háborús traumák feldolgozásához.

Digitális fotók eladásából szereznek támogatást

Az artnews.com szerint, tekintettel arra, hogy a kifosztott műalkotások feltűnhetnek a feketepiacon, az UNESCO segít listákat össze állítani az eltűnt tárgyakról. Az elmúlt egy évben számtalan intézményi és magánkezdeményezés indult a múzeumok és műemlékek támogatására.

A Metahistory Museum például naponta egy-egy olyan műalkotást tesz közzé, amely különböző művészek szemszögéből dokumentálja a konfliktus előrehaladását. Ezeket a digitális képeket eladják, így gyűjtenek pénzt a kulturális intézmények számára. Eddig több  millió dollár folyt be ily módon.

Háborús dokumentumok és művészi projektek

Hogy mi is az a Metahistory Museum of War? Nos, itt az Oroszország és Ukrajna között zajló háborúval kapcsolatos dokumentumok láthatók. Célja, hogy ellenőrzött információkat terjesszenek a világ számára, nemcsak művészeti kontextusban. Olyan projektek is társultak a kezdeményezéshez, mint a CryptoArt Ukraine, a Prjctr.com, az AVANTGARDEN és mások. 

Hagyományos módszerekkel is gyűjtenek pénzt, és nemcsak Ukrajnában. Januárban a londoni Királyi Művészeti Akadémia szervezett aukciót az Ukrán Nemzeti Művészeti Akadémia támogatására. A Los Angeles-i Century Cityben egyhetes pop-up kiállítást rendeztek ukrán művészek alkotásaiból.

A Sunflower Network nonprofit szervezet kezdeményezéséből származó bevételt szintén a támogatásukra fordítják, a helsinki székhelyű Nordic Culture Point pedig abban segít, hogy a művészek külföldön folytathassák a munkájukat.

Segítenek-e a kulturális szankciók?

Az ukrán kulturális intézmények, a különféle külföldi felajánlások ellenére, rendkívül nehéz helyzetben vannak, hiszen minden pénz a katonai kiadásokra, a védekezésre kell. Miközben nem lehet tudni, hogy a következő napon vagy héten melyik objektumot ér támadás.

Annak idején a cbc.news adta hírül, miszerint az ukránok mozgósításba fogtak, hogy „visszaszerezzék művészetüket” A Lvivben élő szakemberek arra hívták fel a nemzetközi művészvilágot, hogy vezessenek be kulturális szankciókat Oroszországgal szemben. De akármilyen hatása is lesz ez Oroszországra nézve, csupán jelképes marad a jelenlegi helyzetben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Önnek mennyit ér a kultúra? És fizetne is érte?
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 08:55
Egyre több kulturális szolgáltató dönt úgy, hogy közösségi finanszírozás keretében próbálja megvalósítani egy-egy projektjét. Laptársunk, az Mfor azt nézte meg három példán keresztül, hogy ez a gyakorlat milyen formákban működik itthon. 
Kultúra Miben tér el egy kísérleti jelleggel létrehozott oktatási intézmény az államiaktól?
Privátbankár.hu | 2024. április 11. 06:51
Interjú Halácsy Péterrel, a Budapest School egyik alapítójával.
Kultúra Hihetetlen áron kelt el egy festmény a Sotheby’s árverésén
Kenessei András | 2024. március 10. 14:38
A világ két legnagyobb árverőháza közül a Sotheby’s (a másik a Christie’s) március 6-án tartotta az évad elejének egyik legfontosabb árverését, mint hangsúlyos évnyitót.
Kultúra Párhuzamok a Kádár-kori második nyilvánosság és a mai független média között - Klasszis podcast Haraszti Miklóssal és Danyi Gáborral
Szarvas György | 2024. január 20. 18:07
A napokban jelent meg Danyi Gábor Az írógép és az utazótáska című monográfiája a magyarországi szamizdat irodalom történetéről. Bár az 1980-as években, és annak főleg a második felében már gyakorlatilag nagyüzemi módszerekkel, gyakran állami nyomdákban, feketén folyt a hazai illegális  könyvek és folyóiratok nyomtatása, a szamizdatok kiadása és annak gyökerei az 1950-es évekre nyúlnak vissza. Ennek szerteágazó történetét, illetve a nagyon is sokszínű résztvevői kört idézi meg Danyi Gábor most megjelent munkájában. A Klasszis podcast adásában vele és a szamizdat Beszélő korabeli szerkesztőjével, Haraszti Miklóssal közösen azt kutattuk, miféle hasonlóságot lehet felfedezni a kádári és a mai Magyarország nyilvánosságában.
Kultúra A nap képe: újabb elképesztő tiltás a magyar könyvesboltokban
Kormos Olga | 2024. január 17. 10:03
Az Alexandra egyik könyvesboltjában olyan tájékoztató táblát tettek ki, amely már a fóliázáson is túlmutat. 
Kultúra Matrózpulcsi 500 dollárért - itt az új, nemzeti orosz divat
Elek Lenke | 2024. január 1. 18:15
Nem járja, hogy az oroszok a hanyatló Nyugat termékeiben parádézzanak. Ezen változtatna többek közt a Nina Donis divatház is - a cári és a nyugati kulturális panelek kevergetésével.
Kultúra Willy Wonka – a nagy csokiüzlet és filmbiznisz
Elek Lenke | 2023. december 17. 18:41
Mese és csokoládé – gyerekeknek biztos recept, de már évtizedek óta tudjuk, hogy nemcsak nekik. Mintha a XXI. században menekülnének a valóság elől a felnőttek, lásd a Harry Potter őrületet, meg a különféle fantasy-k és animációk sikerét.
Kultúra A legnagyobb karácsonyi sikerre Gyurcsány Ferenc is táncolt
Elek Lenke | 2023. december 16. 18:23
Mi a töretlen siker titka, és hányféle módon hoz pénzt máig is a karácsonyi romkomok koronázatlan királya?
Kultúra A botránymúzeum: miért áll a bál a világ egyik leghíresebb intézménye körül?
Kollár Dóra | 2023. december 10. 15:08
A British Museum jelentősége nem kérdéses, ám az intézmény így is problematikus több szempontból is.  
Kultúra A kölni nemcsak szagos víz, hanem színes árverés is
Kenessei András | 2023. november 19. 18:31
A november elején, Kölnben tartott árverésen Közép- és Kelet-Európa számos országából érkezett művek vártak a licitálókra. Megnéztük, hogyan szerepeltek a magyar művészek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG