Nem várt helykről kerülhetnek elő sokat érő kincsek - hozza a példákat a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó laptársunk az Mfor. Néha nem árt benézni az ajtó mögé, mert sokszor a tulajdonosok sem sejtik, hogy vagyont érő festményritkaság van a birtokukban.
Az elmúlt években számos elveszettnek hitt, rég feledésbe merült vagy korábban ismeretlen festmény bukkant fel a legváratlanabb helyeken. 2019-ben például egy eredeti Cimabue-kép került elő. Nem is akárhonnan: egy idős francia nő konyhájából. A 13. századi firenzei festő Krisztus kigúnyolása (Christ Mocked) című alkotása évtizedekig a főzőlap felett kapott helyet. Tulajdonosa nem emlékezett rá, hogyan tett szert rá, görög ikonnak gondolta. A kép akkor került a nemzetközi érdeklődés középpontjába, amikor az idős nő költözés előtt ki akarta dobni, ám családja tanácsára előbb értékbecslőhöz fordult.
Hasonlóan nagy port kavart, amikor kiderült, hogy ritka Brueghel-festményt fedeztek fel egy francia család otthonában, az ajtó mögött. A 17. században készült, szakértők szerint kivételes mű – ifjabb Pieter Brueghel alkotása – értékét 2023-ban 800 ezer euróra becsülték. Sorsa egészen 1900-ig rejtély, ekkor került az Észak-Franciaországban élő család birtokába. Hogy milyen úton-módon, arról nem maradtak feljegyzések, sem emlékek.
Egy dél-olaszországi család otthonából került elő 2023-ban az a Sandro Botticelli-festmény, amit 1980 óta eltűntként tartottak nyilván. A 15. században élt reneszánsz festő 50x80 centiméteres, fára festett műve Szűz Máriát és a csecsemő Krisztust ábrázolja, és ismereteink szerint a római katolikus egyház számára rendelésre készült, 1470 körül. Értékét a szakemberek körülbelül 100 millió euróra (nagyjából 39 milliárd forintra) becsülik. Az 1900-as évek eleje óta egy nápolyi templomban függött, ám amikor 1982-ben földrengés rázta meg a környéket, a templom is megrongálódott. Hogy a festmény ne kallódjon el és ne sérüljön, egy nápolyi családhoz került, “megőrzésre”.
Senki sem gondolta volna, hogy az 1999-ben bemutatott Stuart Little, kisegér című élőszereplős és animációs amerikai filmben egy rég elveszett magyar remekmű bukkan fel, ráadásul kellékként. Berény Róbert Alvó nő fekete vázával című képét egy éles szemű művészettörténész szúrta ki családi mozizás közben. Barki Gergely, aki a budapesti Magyar Nemzeti Galéria kutatójaként tevékenykedett, azonnal felismerte a festményt annak ellenére, hogy korábban csak fekete-fehér fotót látott róla. Egyből felvette a kapcsolatot a film készítőivel, így derült ki, hogy a díszlettervező egy kaliforniai régiségboltban bukkant rá. A filmforgatás után magángyűjtő vette meg, aki végül Budapestre hozta a Virág Judit Galéria és Aukciósház árverésére: kikiáltási árát 110 ezer euróban állapították meg.