5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A világ első számú operaházában a világ legjobb karmestere a legkiválóbb művészekkel viszi színpadra a lélegzetelállító eposzt - ennyiből már tudhatjuk, hogy valami egészen rendkívüli dolog vár ránk január 22-én, amiből persze jó eséllyel szinte mind kimaradunk. Csakhogy ez utóbbi most nem igaz: a Bayerische Staatsoper A walkürjét most az is élőben láthatja, akinek éppen nincs 842 eurós belépőjegye.

Január 22-én a müncheni Bayerische Staatsoper színpadán Kirill Petrenko vezénylésével, Andreas Kriegenburg rendezésében, Simon O’Neill, Nina Stemme és Wolfgang Koch főszereplésével lesz látható A Nibelung gyűrűjének második epizódja, A walkür. S mindezt az operaház saját oldalán, ingyen élőben közvetíti.

Miután mindenki kiőrjöngte magát a hirtelen jött örömteli sokkhatástól, vegyük sorra, miért is örülünk ennek ennyire.

A világ első számú operaháza

A Bayerische Staatsoper a világ első számú operaháza. Lehet nagy neve a Scalának, lehet nagyon trendi a Covent Garden, csodálhatjuk a Metropolitant, mégis még ezek közül a vezető, hibátlan munkát folytató házak közül is képes kiemelkedni a müncheni intézmény. A Bayerische sikere összetett. Egyrészt ők dolgoznak a legnagyobb költségvetésből – a magas jegyárak mellett az állami támogatásuk sem elhanyagolható, de a privát mecenatúra is biztosítja az eurómilliókat a produkciók létrehozására.

Ugyanakkor a Nikolaus Bachler vezette intézmény nem retten meg a hatalmas összegektől és komoly felelősségtől. Nem a biztosra megy, nem fixen sikeres kész előadásokat vásárol meg, hanem felkutatja a legjobb rendezőket a világ minden tájáról, a legjobb alkotókat szerződteti és a színvonalat kegyetlenül magasan tartja. Bachler egy élő, lüktető színházat tart a kezében, ami mind művészi és anyagi szempontból is a vezető operaház a világon. Ehhez az is hozzá tartozik, hogy az intendáns aktívan és állandóan részt vesz a színháza életében - a közönség pedig igyekszik mindezzel tartani a lépést. Ez nem az a hely, ahol a jegyeladás felpörgetése érdekében csökkentenének a színvonalon, hogy a nézőnek is könnyen fogyasztható legyen a végeredmény. Nem, itt a lehető legjobb a néző-alapanyag, akiknek már-már küzdeniük kell a jegyekért.

Különösen fontos volt a ház számára egy olyan A Nibelung gyűrűjét színpadra tenni, ami mind zeneileg, mind tartalmilag felülmúlja a bayreuthi előadásokat - de legalábbis egy színvonalon van azokkal. (Bayreuthban szintén Kirill Petrenko vezényli az operaciklust.) Az előadást Andreas Kriegenburg progresszív-konzervatív, a vizualitásra komolyan építő német rendező jegyzi, aki egyébként a Bayerische állandó, visszatérő rendezője. Egy zseni.

A walkürt nagyon pontosan értelmezte és egészen észveszejtően mozgatja a teljes masinériát - A Gyűrűk Ura-rajongókban is meg-megáll az ütő előadás alatt. Valóban sikerült megugrania a szintet, és bár szentségtörés volna azt mondani, hogy a bayeruthi előadások fölé került, azt mindenképp kimondhatjuk, hogy nem árnyékolja be Bayreuth a müncheni előadásokat.

Honnan vette remek ötleteit J. R. R. Tolkien...?

A Rajna kincse, A walkür, a Siegfried és Az istenek alkonya külön-külön is műsorra tűzhetők, ám Wagner álma az volt, hogy egymást követő napokon játsszák a műveket - júniusban a Bayerische így tűzi majd műsorára a műveket. A Nibelung gyűrűje talán az egyik legtöbbet emlegetett operamű, ahogy Wagner neve is közkincs lett. Akiket érdekel az opera és tudják is, hogy miről beszélnek, vagy rettegnek tőle vagy imádják. A Ring (mert így szoktunk rá hivatkozni leginkább) elképesztően bonyolult és lírai, egy lélegzetelállító eposz a világunk keletkezéséről és létezéséről, leginkább germán és skandináv mítoszok alapján.

A zene és a librettó is tökéletes, ugyanakkor borzasztóan bonyolult és színpadra állítani igen költséges. Csak a legjobb énekesek, karmesterek, zenekarok és rendezők tudnak megbirkózni vele.

Mit lehet elérni csillagászati költségvetéssel?

Kirill Petrenko napjaink legfontosabb, legjobb karmestere. Zsenialitása megkérdőjelezhetetlen. Az omszki fiatalember bécsi tanulmányai után minden olyan helyen vezényelt, ami fontosnak számít, majd 2002 és 2007 között a Komische Oper főzeneigazgatója volt. 2013-tól a Bayeruthi Wagner Fesztivál karmestere, szintén 2013-tól a Bayerische Oper főzeneigazgatója. A szerződése eredetileg 2018-ig szólt, de 2015-ben meghosszabbították azt 2021-ig, amikor azonban mindenképpen távoznia kell a frissesség fenntartása érdekében, de vendégkarmesterként egészen 2025-ig van produkciós szerződése az operaházzal - és valószínűleg később is vissza fog járni vezényelni.

Ezek után nem meglepő, hogy az énekesek terén sem fukarkodik a pénzzel és energiával az operaház. Az adott szerepekre a legjobb művészeket szerződtetik, nem számít a név, a karrier - semmi, csak az, hogy az adott karaktert színészileg, külsőre és hangban egyaránt tökéletesen tudja produkálni. Az operaházban még a legnagyobb neveknek is presztízs fellépni - ha valaki a Bayerischében énekel, akkor el van intézve az élete.

A közvetítés január 22-én délután öt órakor kezdődik, és tartja a wagneri tradíciókat, így a szünetek megfelelően hosszúak lesznek. 18:05 és 18:40 között lesz az első szünet majd 20:10 és 20:55 között a második. Az előadás 22:05-kor fejeződik be - és ezt percre pontosan be fogják tartani. A vendégek egy része a magángépet ehhez szervezte - hogy még elérjen egy pár órával későbbi tárgyalást valahol a világban...

Nagyon jó lesz.

Az előadás honlapja itt található, a jegyek természetesen már évekkel ezelőtt elfogytak, amíg még kaphatóak voltak, addig 57 és 842 euró közötti áron kínálták őket. A közvetítés Facebook-eseménye itt található, maga a közvetítés ezen a linken lesz elérhető.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Jön a digitális Auschwitz – kik szabadították fel valójában a haláltábort?
Elek Lenke | 2025. október 12. 14:38
Ki szabadította fel Auschwitzot? Mi történt ott egyáltalán? Bár fotók és filmek fennmaradtak erről a szörnyű népirtásról, a túlélők száma egyre kevesebb. Hogy lehet minden tényt megőrizni az utókornak, és az őrzés mikéntje mennyiben tükrözi egy adott korszak álláspontját?
Kultúra Először üzent a friss irodalmi Nobel-díjas Krasznahorkai László
Imre Lőrinc | 2025. október 11. 14:12
Krasznahorkai László közösségi oldalán reagált a kitüntetésre.
Kultúra „A cenzúra nyomása fokozódott” – többezer tiltott könyvet száműztek az amerikai iskolákból
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 14:59
Idén is elkészült a PEN America jelentése, ami az amerikai iskolákban leggyakrabban betiltott könyvek listáját is tartalmazza. 
Kultúra Most mindent felfed Angela Merkel? Ezért utazott Budapestre a volt német kancellár
Privátbankár.hu | 2025. október 1. 11:40
Angela Merkel saját könyve bemutatójára érkezett Budapestre. 
Kultúra Elhunyt Robert Redford, a magával ragadó hollywoodi színészikon
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 14:45
A híres művész és a Sundance fesztivál alapítója 89 éves korában távozott.
Kultúra Kis városi oázisok hódítanak Bécsben
Bózsó Péter | 2025. augusztus 17. 15:16
Bécsben egyre népszerűbbek a Grätzloasen néven ismert, önkéntesek által épített apró „aszfaltoázisok” – fa teraszburkolattal, virágládákkal és ülőhelyekkel kialakított mini parkok, amelyek az utcák szélén hoznak zöldet és közösségi életet a város vérkeringésébe.
Kultúra Dínócsontváz és marsi meteorit – elképesztő összegekért keltek el a különleges leletek
Kenessei András | 2025. július 27. 17:24
Avagy: mennyit ér egy régi kavics? Mondjuk egy kicsit nagyobb méretű kavics, és ezért a szokásosnál egy kicsit nehezebb kavics. Meg, mondjuk, egy messzebbről érkezett kavics. Nem a szomszéd faluból, vagy a szomszéd országból, annál is messzebbről, de még a szomszéd kontinensnél is messzebbről. Nos? Kinek mennyit érhet? Mindez kiderülhetett idén júliusban, azon a New York-i árverésen, amelyet a Sotheby’s rendezett.
Kultúra Tovább erősödik a filmcenzúra Oroszországban: hajótöréshez hasonló katasztrófát emlegetnek
Elek Lenke | 2025. július 13. 17:38
Az orosz Állami Duma első olvasatban elfogadta a „hagyományos értékeket lejárató filmek” forgalmazási engedélyének megtagadásáról szóló törvényjavaslatot, bár a vita során nem volt egységes a képviselők álláspontja.
Kultúra Egy oltárkép is hazatalált, léptek az olasz hatóságok
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 15:46
Az ellopott műkincsek visszakerültek.
Kultúra A háborús propaganda alapelvei – mit ismerjünk fel?
Bózsó Péter | 2025. július 5. 16:59
Anne Morelli belga történész A háborús propaganda alapelvei (Principes élémentaires de propagande de guerre) című, 2001-ben megjelent monográfiájában nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy tíz pontban rendszerezze a modern háborús propaganda működésének szabályait.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG