Január 22-én a müncheni Bayerische Staatsoper színpadán Kirill Petrenko vezénylésével, Andreas Kriegenburg rendezésében, Simon O’Neill, Nina Stemme és Wolfgang Koch főszereplésével lesz látható A Nibelung gyűrűjének második epizódja, A walkür. S mindezt az operaház saját oldalán, ingyen élőben közvetíti.
Miután mindenki kiőrjöngte magát a hirtelen jött örömteli sokkhatástól, vegyük sorra, miért is örülünk ennek ennyire.
A világ első számú operaháza
A Bayerische Staatsoper a világ első számú operaháza. Lehet nagy neve a Scalának, lehet nagyon trendi a Covent Garden, csodálhatjuk a Metropolitant, mégis még ezek közül a vezető, hibátlan munkát folytató házak közül is képes kiemelkedni a müncheni intézmény. A Bayerische sikere összetett. Egyrészt ők dolgoznak a legnagyobb költségvetésből – a magas jegyárak mellett az állami támogatásuk sem elhanyagolható, de a privát mecenatúra is biztosítja az eurómilliókat a produkciók létrehozására.
Ugyanakkor a Nikolaus Bachler vezette intézmény nem retten meg a hatalmas összegektől és komoly felelősségtől. Nem a biztosra megy, nem fixen sikeres kész előadásokat vásárol meg, hanem felkutatja a legjobb rendezőket a világ minden tájáról, a legjobb alkotókat szerződteti és a színvonalat kegyetlenül magasan tartja. Bachler egy élő, lüktető színházat tart a kezében, ami mind művészi és anyagi szempontból is a vezető operaház a világon. Ehhez az is hozzá tartozik, hogy az intendáns aktívan és állandóan részt vesz a színháza életében - a közönség pedig igyekszik mindezzel tartani a lépést. Ez nem az a hely, ahol a jegyeladás felpörgetése érdekében csökkentenének a színvonalon, hogy a nézőnek is könnyen fogyasztható legyen a végeredmény. Nem, itt a lehető legjobb a néző-alapanyag, akiknek már-már küzdeniük kell a jegyekért.
Különösen fontos volt a ház számára egy olyan A Nibelung gyűrűjét színpadra tenni, ami mind zeneileg, mind tartalmilag felülmúlja a bayreuthi előadásokat - de legalábbis egy színvonalon van azokkal. (Bayreuthban szintén Kirill Petrenko vezényli az operaciklust.) Az előadást Andreas Kriegenburg progresszív-konzervatív, a vizualitásra komolyan építő német rendező jegyzi, aki egyébként a Bayerische állandó, visszatérő rendezője. Egy zseni.
A walkürt nagyon pontosan értelmezte és egészen észveszejtően mozgatja a teljes masinériát - A Gyűrűk Ura-rajongókban is meg-megáll az ütő előadás alatt. Valóban sikerült megugrania a szintet, és bár szentségtörés volna azt mondani, hogy a bayeruthi előadások fölé került, azt mindenképp kimondhatjuk, hogy nem árnyékolja be Bayreuth a müncheni előadásokat.
Honnan vette remek ötleteit J. R. R. Tolkien...?
A Rajna kincse, A walkür, a Siegfried és Az istenek alkonya külön-külön is műsorra tűzhetők, ám Wagner álma az volt, hogy egymást követő napokon játsszák a műveket - júniusban a Bayerische így tűzi majd műsorára a műveket. A Nibelung gyűrűje talán az egyik legtöbbet emlegetett operamű, ahogy Wagner neve is közkincs lett. Akiket érdekel az opera és tudják is, hogy miről beszélnek, vagy rettegnek tőle vagy imádják. A Ring (mert így szoktunk rá hivatkozni leginkább) elképesztően bonyolult és lírai, egy lélegzetelállító eposz a világunk keletkezéséről és létezéséről, leginkább germán és skandináv mítoszok alapján.
A zene és a librettó is tökéletes, ugyanakkor borzasztóan bonyolult és színpadra állítani igen költséges. Csak a legjobb énekesek, karmesterek, zenekarok és rendezők tudnak megbirkózni vele.
Mit lehet elérni csillagászati költségvetéssel?
Kirill Petrenko napjaink legfontosabb, legjobb karmestere. Zsenialitása megkérdőjelezhetetlen. Az omszki fiatalember bécsi tanulmányai után minden olyan helyen vezényelt, ami fontosnak számít, majd 2002 és 2007 között a Komische Oper főzeneigazgatója volt. 2013-tól a Bayeruthi Wagner Fesztivál karmestere, szintén 2013-tól a Bayerische Oper főzeneigazgatója. A szerződése eredetileg 2018-ig szólt, de 2015-ben meghosszabbították azt 2021-ig, amikor azonban mindenképpen távoznia kell a frissesség fenntartása érdekében, de vendégkarmesterként egészen 2025-ig van produkciós szerződése az operaházzal - és valószínűleg később is vissza fog járni vezényelni.
Ezek után nem meglepő, hogy az énekesek terén sem fukarkodik a pénzzel és energiával az operaház. Az adott szerepekre a legjobb művészeket szerződtetik, nem számít a név, a karrier - semmi, csak az, hogy az adott karaktert színészileg, külsőre és hangban egyaránt tökéletesen tudja produkálni. Az operaházban még a legnagyobb neveknek is presztízs fellépni - ha valaki a Bayerischében énekel, akkor el van intézve az élete.
A közvetítés január 22-én délután öt órakor kezdődik, és tartja a wagneri tradíciókat, így a szünetek megfelelően hosszúak lesznek. 18:05 és 18:40 között lesz az első szünet majd 20:10 és 20:55 között a második. Az előadás 22:05-kor fejeződik be - és ezt percre pontosan be fogják tartani. A vendégek egy része a magángépet ehhez szervezte - hogy még elérjen egy pár órával későbbi tárgyalást valahol a világban...
Nagyon jó lesz.
Az előadás honlapja itt található, a jegyek természetesen már évekkel ezelőtt elfogytak, amíg még kaphatóak voltak, addig 57 és 842 euró közötti áron kínálták őket. A közvetítés Facebook-eseménye itt található, maga a közvetítés ezen a linken lesz elérhető. |