9p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Világszerte komoly fejfájást okoz a döntéshozóknak, ami az energiaárakkal és ezen belül az üzemanyagokkal történik. A magyar jegybank az idei évre tartósan magas inflációval számolt, ám az üzemanyagárak újabb robbanása felboríthatja a prognózisukat és lépéskényszerbe hozhatja az MNB-t, vagy akár a kormányt is.

Aki a benzinnel kapcsolatos híreket követi, az ilyen szalagcímekkel találkozhatott:

- Pánikvásárlás miatt elfogyott a benzin a kutaknál (a briteknél/Angliában)
- Három éves csúcson az olaj, tovább emelkedhet a benzinár
- Rekordon a 95-ös és a dízel ára is

A probléma, hogy a nem túl szívderítő címek most nem a klikkvadász újságírók nagyotmondása miatt születtek, hanem mert valóban rossz irányt vettek a folyamatok. Érdemes leszögezni, hogy az alapprobléma globális, az olaj ára ugyanis rég nem látott magasságokban van, a megnövekedett kereslet miatt ráadásul nem csak az alaptermék, vagyis az olaj ára ugrott meg, hanem a késztermékek esetén is drágulás következett be. Ez jó az olajvállalatoknak, így például a Molnak, ám fájdalmas azoknak a vállalatoknak, amelyeknél a logisztikai költségek jelentékenynek mondhatóak, és persze különösen fáj a lakosságnak, amely több módon is szembesül az áremelkedéssel. Egyrészt direktben, amikor a benzinkutaknál meglátják az - egy-egy helyen már ötössel kezdődő - árakat, másrészt közvetetten is érinti a fogyasztókat, hiszen a szállítási költségek növekedését a vállalatok igyekeznek áthárítani, ami nagyon sok termék árát - kisebb-nagyobb mértékben - növeli.

Egyre drágább a tankolás (Fotó: depositphotos.com)
Egyre drágább a tankolás (Fotó: depositphotos.com)

Olaj, finomítói költségek és sok-sok adó

Ha az üzemanyagok árképzését nézzük, akkor az több tényező függvénye. Természetesen az egyik legfontosabb az olaj ára, amely az elmúlt hónapokban néhány megingás mellett összességében felfele tartott. Az elemzők ráadásul arra hajlanak, hogy a drágulás még nem ért véget, mert a világgazdaság „visszapattanása”, továbbá az ismét szabadabbá váló utazások a keresletet növelik. A kitermelés viszont erre csak lassabban reagál. Emellett az is szerepet játszik, hogy az olajat nem csak járművek üzemanyagaként hasznosítják, hanem vegyipari alapanyagként is. Ez azért fontos, mert a gazdasági élénkülés révén az ilyen termékek iránti kereslet is megugrott, ami ismét csak az olajárak drágulása irányába hatnak.

Töretlenül emelkedik az olaj ára
Töretlenül emelkedik az olaj ára

Van még egy tényező, ami az áremelkedést főleg a következő hónapokban generálhatja, ez pedig a globálisan tapasztalható energiaéhség. Számos helyen kongatják a szakértők a vészharangot, hogy a téli fűtésre, illetve a megújuló energia (akár szezonális, akár napon belüli) termelési ingadozásait kisimítani hivatott erőművekben használt földgázból alacsonyak a betárolt készletek. Ez pedig könnyen azzal járhat, hogy a következő hónapokban akár fűtésre, akár villamosenergia előállítására több olajat használnak majd világszerte. Egy ilyen keresletnövekedés pedig tovább drágíthatná az olajat.

Nem segít, hogy az olajárak mellett a feldolgozás díja is drágult. Néhány hete tette közzé az előző hónapra vonatkozó adatokat a magyar olajvállalat. Jelezve, hogy augusztusban tovább javult a Mol külső környezete. Mint közölték, a stabilan magas nyersanyagárak mellett nagyot javult a hazai olajvállalat csoportszintű finomítói árrése is, amely hordónként 6 dollárra ugrott. Egy hónappal korábban még csupán 4,3 dolláros, a június végén lezárt három hónapban pedig 4,4 dolláros haszonkulccsal működtek a társaság finomítói. Hogy a 6 dolláros szint milyen mozgást jelent, azt jól szemlélteti, hogy 2020 nyarán a pandémia miatt még az egy dollárt sem érte el a finomítói marzs. Tehát nem elég, hogy drága olajat használnak az üzemanyagok előállítására, a finomítói díjak is rég nem látott szintre ugrottak.

Ha mindez nem lenne elég, akkor hozzátehetjük, hogy az elmúlt hetekben a forint ismét lejtőre került, és újra a 360-as szinthez közelít az euróval szemben az árfolyam. Talán nem szorul magyarázatra, hogy miután a nyersolaj nagy része importtermék, a gyenge forint is hozzájárul az üzemanyagok drágulásához. A végső, fogyasztói árban pedig ott vannak a különböző adók, így az alacsonynak egyáltalán nem mondható fogyasztási adó, és az európai rekordernek számító áfa is. A kormány persze mérsékelhetné az adók mértékét, pont a fogyasztási adó esetén van például egy változó rész, hiszen 50 dolláros átlagár felett kicsivel kevesebb az adó mértéke. Ugyanakkor ez nem feltétlen a fogyasztók védelmét szolgálja, sokkal inkább a költségvetés bevételeinek a növelését, hiszen így alacsonyabb árak esetén többet kasszíroz az állam.

Visszafogottabb fogyasztásnövekedés

Leszögezhetjük, hogy árakat képző tényezőkre az átlagembereknek nincs ráhatása. Ahogy jeleztük, a világpiaci folyamatok inkább dráguló alapanyagokat sejtetnek, közben az állam részéről nincs semmiféle szándék az adók csökkentésére - már csak azért sem, mert a választások előtti ígéretcunamit (a felvett gigahitel mellett) valamiből finanszírozni kell.

Így, akiknek a pénzügyi lehetőségei korlátozottak és nem tudják finanszírozni a rekordszintű üzemanyagárakat, azoknak egy lehetőségük marad: próbálnak spórolni. Ez a gyakorlatban valamilyen alternatív közlekedési eszköz, például tömegközlekedés, kerékpár, vagy bármi más igénybevételét jelenti. Bár az üzemanyag fogyasztási statisztikák növekedést mutatnak a tavalyi évhez képest, a lakossági autósok által használt 95-ös benzin fogyasztása kisebb mértékben nőtt, mint a fuvarozók által is használt gázolaj mennyisége. Így vélhetőleg sokan vannak, akik a mostani árakon már leteszik a kocsijukat, vagy mérséklik az azzal való közlekedést.

Kényszerhelyzetbe kerülnek a döntéshozók?

Fontos leszögezni, hogy a növekvő üzemanyagárak nem csak azok számára okoz fejtörést, akiknek az anyagi lehetőségei folytán nehézséget jelent a tankolás finanszírozása. Ez ugyanis észrevehetően meglöki az inflációt, amely egyébként is hosszú évek óta nem látott magas szinten van. Olyannyira, hogy nem csak az MNB által meghatározott 3 százalékos szintet, de az ettől való eltérést 1 százalékig megengedő úgynevezett toleranciasávot is jócskán meghaladja a jelenlegi, 5 százalék körüli infláció.

Az elmúlt hónapokban éppen ezért a jegybank - 10 év után - kamatot emelt, ráadásul ez nem egyszeri alkalom volt, hanem egy ciklus kezdete. A monetáris tanács három 30 bázispontos, majd legutóbb egy 15 bázispontos emelést hajtott végre. Ugyanakkor a legutóbbi döntést követően, majd a múlt csütörtökön publikált inflációs jelentésben is azt jelezték, hogy az idei év hátralevő részére a korábban vártnál jóval magasabb, 4 százalék feletti fogyasztói áremelkedéssel számolnak.

Figyelembe kell venni, hogy nem hazai, hanem globális folyamatoknak vagyunk tanúi, jellemző a helyzetre, hogy nem csak az MNB számol nagyobb inflációval, de a napokban az EKB elnöke, Christine Lagarde is arról beszélt, lehetséges, hogy az eurózóna inflációja meghaladhatja az EKB jelenlegi előrejelzéseit. Azt is jelezte, hogy a fogyasztói árszínvonalat az energiaárak és az ellátási problémák hajtják fel.

A friss Infláció jelentésben az MNB szakértői azt hangoztatják, hogy a hazai áremelkedés ütemére a külső inflációs környezet továbbra is érdemi hatással bír. Ez a gyakorlatban azt jeleni, hogy idén a világszerte tapasztalt áremelkedés nálunk is felfele hajtja az árakat, ám középtávon a koronavírus miatti áremelő hatások kifutnak, és akkor az „importált infláció” lefele fogja húzni a magyar árszintet is. Bár már ott tartanánk, mondhatnánk erre, egyelőre viszont még a növekvő árakkal kell a lakosságnak megbirkóznia.

Az egyre többe kerülő tankolás nem csak az egyszerű embereknek okoz keserűséget, de könnyen lehet, hogy a jegybanknak is - igaz, az MNB számára a mostani történések nem okoznak meglepetést.

Mint írják, a maginfláción kívüli tételek esetében az üzemanyagárak jelentős mértékű emelkedése prognosztizálható az idei évre. Az üzemanyagok inflációja a világpiaci olajárak emelkedése, illetve a tavalyi alacsony bázis következtében a következő hónapokban továbbra is 20 százalék körül alakulhat, jelentősen befolyásolva az infláció jövőbeli alakulását.

Azt is állítja az MNB, hogy augusztusban az árak emelkedéséhez legnagyobb mértékben az üzemanyagok magasabb – több, mint 20 százalékos – árdinamikája járult hozzá. Az infláció alakulásából az üzemanyagok árváltozása továbbra is jelentős részt magyaráz. Ugyanakkor, ha megnézzük az üzemanyagárak változását, azt láthatjuk, hogy tavaly nyár végén, az ősz elején több hónapon keresztül egy viszonylag szűk sávban (364-380 forint) hullámzott a benzin ára. Ha tehát az áremelkedés továbbra sem torpan meg, akkor a jegybank által prognosztizált 20 százalék árdinamikát meghaladó növekedést láthatunk. Az pedig tovább srófolja majd az inflációt.

Ha pedig az árak drágulnak, az feladatot ró a jegybankra, hiszen az ő mandátumuk az árstabilitás megőrzése. Rossz ez a helyzet a kormánynak is, hiszen a választások előtt bő fél évvel nem szerencsés dolog, ha a szavazópolgárok azzal szembesülnek, hogy az életük drágul. (Az üzemanyagárak emelkedésének az inflációs érzékelésben is kitüntetett szerepe van, de ahogy korábban cikkünkben jeleztük, a szállítási költségek emelkedése révén nagyon sok termék árába ténylegesen visszaköszönhet a drágulás.)

Egy olyan csavar is van a történetben, hogy a közgazdasági alapelvek szerint, ha a jegybank az inflációt hűtendő kamatot emel, az mérsékli a gazdasági növekedést is. Ami pedig ismét a kormány szándékával ellentétes lenne. Ezek alapján egyébként bármennyire ellentmond is a mostani kormányzati logikának, a legjobb megoldás egy átmeneti adócsökkentés lehetne.

Mivel az áfa módosítása problematikus, így adná magát, hogy például az 50 dolláros olajár mellett a kormány húzzon a 65 és 80 dollárra is egy adószintet, és ezek átlépésekor csökkentsék a fogyasztási adót. Ez ugyanis időlegesen mérsékelni tudná az üzemanyagárakat, és így az inflációt is, ami a választások előtt neuralgikus kérdés lehet.

Így alakul a jövedéki adó

Az áfa mellett az üzemanyagokat terhelő másik nagy adónem a jövedéki adó, mely a benzin esetében fix 120 forint literenként, a gázolajnál fix 110,35 forint /liter. Ezt negyedévente felülvizsgálják, és amennyiben a három hónap átlaga 50 dollár alá csökken, akkor a benzin jövedéki adómértéke literenként 5 forinttal, a gázolajé pedig literenként 10 forinttal nő.

Sőt, még az is elképzelhető, hogy a büdzsé szintjén nem is lenne nagy bevételkiesés, hiszen az esetleges árcsökkenést ellensúlyozná a fogyasztás növekedése, ami magasabb adóbevételt jelentene.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A benzinárak csökkentésére szólított fel a magyar kormány, szankciókra is kész
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:41
Ezt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közölte rendkívüli sajtótájékoztatón a Karmelita kolostorban.
Makro / Külgazdaság Medgyessy Péter nem hisz abban, hogy Magyar Péter és csapata nagyon nagy áttörést érne el
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 15:01
Ugyanakkor Magyarország 2002-2004 közötti miniszterelnöke biztos abban, hogy fognak mandátumokat szerezni az európai parlamenti (EP) választáson. Medgyessy Péter szerint Orbán Viktornak nagyon el kéne gondolkodnia azon, hogy itt pár perc alatt megszületik egy ilyen szerveződés, mondván, ez mutatja az emberek gondolkodását és lelkivilágát, erre oda kellene figyelni. Földrengésszerű változást nem vár az exkormányfő, de már néhány EP-mandátum megszerezése is egy figyelmeztetés. Medgyessy Péterrel a Klasszis Klub április 22-ei adásában beszélgettünk.
Makro / Külgazdaság Ez nekünk is jó lehet, megfordult a magyarok fő üzleti partnerének szerencséje
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 10:51
A vártnál jobban javult az ifo németországi üzleti hangulatindexe áprilisban.
Makro / Külgazdaság Órákon belül dönthet a kormány az újabb üzemanyagár-sapkáról, de addig is van egy jó hírünk
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 10:29
A benzinért és a gázolajért is kevesebbet kell majd fizetni péntektől. Egyelőre 3, illetve 6 forinttal, de ha a kormány szerdai ülésén rábólint Nagy Márton javaslatára, akkor jóval nagyobb árzuhanás jöhet.
Makro / Külgazdaság Kilőttek a reálbérek, Ön mire költi?
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) reálkereset 9,9 százalékkal nőtt a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 3,7 százalékos növekedése mellett.
Makro / Külgazdaság Valami történt az amerikai gazdaságban
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:57
Az amerikai gazdasági aktivitás lassuló ütemben nőtt áprilisban az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet kompozit beszerzésimenedzser-indexének (BMI) kedden közzétett előzetes értékei alapján.
Makro / Külgazdaság Mit jelez Matolcsy Györgyék lépése?
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:12
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa a várakozásoknak megfelelően 50 bázisponttal, 7,75 százalékra csökkentette az alapkamatot, és a kamatfolyosó két szélét is ilyen mértékben mérsékelte.
Makro / Külgazdaság Nem várt helyről kapott beszólást Varga Mihály
Dobos Zoltán | 2024. április 23. 16:44
A szolgáltatások visszatekintő árazása és a nemzetközi környezet romlása, elsősorban a Fed felfelé tolt kamatpályája negatívan hat a magyar monetáris politika lehetőségeire. Az erős dezinfláció, a folyó fizetési mérleg tartós javulása és a magas devizatartalék-szint miatt viszont jók a kilátások. A kamatdöntő ülés után Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke tartott háttérbeszélgetést, ahol odaszúrt a pénzügyminiszternek is.
Makro / Külgazdaság Kitilthatják a kényszermunkával készült termékeket az EU-ból
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 15:59
Az Európai Parlament (EP) megszavazta a kényszermunkával készült termékek kitiltását az EU piacáról. A most elfogadott szabályoknak köszönhetően jobban megéri majd, és könnyebb lesz a javíttatás, kevesebb hulladék képződik, és hátszelet kapnak a javítással foglalkozó vállalkozások.
Makro / Külgazdaság Friss külföldi pénzzel pöröghet fel az ukrán lakások újraépítése
Mester Nándor | 2024. április 23. 15:01
Kormányprogram indult a hitelpiacon, viszont az építkezéseket hátráltatja az egyre erősebb munkaerőhiány.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG