6p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az új kurzusban a piacok alárendelődnek a geopolitikai verseny logikájának. Ebben a keretrendszerben a növekedés üteme alacsonyabb lesz, a költségek magasabbak, a háború kockázata pedig sokkal nagyobb, mint korábban. Káncz Csaba jegyzete.

A Biden-kormány vezetői a napokban két fontos beszédet tartottak az Egyesült Államok gazdaságpolitikájáról. Először is Janet Yellen pénzügyminiszter meghatározta az amerikai-kínai gazdasági kapcsolatok paramétereit, megkísérelve világossá tenni, hogy Washingtont már nem a költségekkel kapcsolatos versengés logikája vezérli Pekinggel való kapcsolataiban.

Ezt egyesek úgy értelmezték, mint a „gazdasági béke feltételeinek” lefektetését, amellyel Washington kész együtt élni. Miközben a verseny nyelvén beszélt, Yellen jelezte, hogy együtt kíván működni, ahol csak lehetséges, és elkerülni a világ két legfontosabb gazdaságának jelentős szétválását.

Aztán két hete Jake Sullivan nemzetbiztonsági tanácsadó felszólalt a Brookings Institutionnál „Az amerikai gazdasági vezetés megújításáról” címmel. Miközben Yellenhez hasonló hangnemet használt, Sullivan felvázolt egy tervezetet az amerikai nemzetközi szerepvállaláshoz, amely ha megvalósulna, a poszt-neoliberális kurzust képviselné Amerika hozzáállásában a globális gazdasághoz.

Miért vált szükségessé a kurzusváltás?

Az USA évtizedeken át a nemzetközi gazdasági kapcsolatok liberális modelljét támasztotta alá, és rendíthetetlenül kiállt a piacok erejéért, az árjelzésekért és a profitmotivációért, mint az optimális gazdasági keretrendszer kritikus elemei. Sullivan azonban most olyan víziót fogalmazott meg, amelyben a gazdasági kérdések állami irányítása kap elsőbbséget.

Sullivan azzal érvelt, hogy a kormányzati irányváltásnak négy oka van. Először: az állam által nem szabályozott piaci erők kiüresítették Amerika ipari bázisát. Másodszor: a geopolitika brutális erővel tért vissza, és a neoliberális ortodoxia kritikus korszakokban meggyengítette az Egyesült Államokat, feltárva sebezhetőségeit olyan területeken, mint a félvezetőgyártás.

Harmadszor: az éghajlati válságot egy klasszikus piaci kudarc idézte elő, és végül: a korlátlan piacok elviselhetetlen mértékű gazdasági egyenlőtlenséget hoztak létre.

Kurzusváltásra van szükség. Fotó: EPA/JUSTIN LANE
Kurzusváltásra van szükség. Fotó: EPA/JUSTIN LANE

Célok és eszközök

Ahhoz, hogy a Sullivan által megfelelően korszakos módon megfogalmazott kihívásokat kezelni lehessen, az állami hatalmat be kell vonni a piacok működésébe. A beszéd inkább elvi kérdésekre, mint gyakorlati részletekre irányult, de világossá tette, hogy a Biden-kormányzat eszközök széles skáláját készíti elő annak érdekében, hogy előmozdítsa Amerika ipari bázisának újjáépítésére irányuló ambícióit, jobban felkészítse gazdaságát a nagy kihívásokkal való megbirkózásra, a hatalmi versenyre Kínával, az éghajlatváltozással kapcsolatos küzdelemre, és az egyenlőtlenségek mérséklésére.

Az eszközök közé tartoznak a köz- és magánszféra közötti partnerségek, a gazdasági szabályok átírása, valamint a gazdasági ösztönzők és támogatások biztosítása a vállalati magatartás és a befektetési döntések megváltoztatására, valamint a kissé homályos „gazdasági partnerségek” létrehozása. Úgy tűnik, hogy ezek célja eloszlatni az USA szövetségeseinek aggodalmait.

Kína mindenek fölött

A nagyívű retorikát lehántva itt nem csak az amerikai önellátás növeléséről van szó a félvezetők és a zöld technológia terén, hanem Kína növekedésének lelassítása is kulcsfontosságú területeken. Noha a Sullivan által leírt négy kihívás önmagában is jelentős, az a tény, hogy a nemzetbiztonsági tanácsadó volt az, aki felvázolta ennek az új gazdasági környezetnek a körvonalait, világossá teszi, hogy ennek a változásnak a legfőbb mozgatórugója a Kínával kapcsolatos biztonsági aggályok.

Ennek ellenére, tekintettel a töredezett amerikai belpolitikai helyzetre, a Kínából származó fenyegetés az egyetlen dolog, amiben az amerikai politika mindkét oldala egyetért. Elképzelhető, hogy ezekben a kérdésekben úgy lehet előre haladni, ha a kínai kihívás kezelésének eszközeként határozza ezt meg a Fehér Ház.

A Biden-adminisztráció megpróbálja korlátok közé szorítani a piacokat, és az iparpolitikáját egy olyan sokrétű játszma keretében használja, amely alapjaiban rendezheti át a világgazdaságot. Bizonyos tekintetben a Biden-adminisztráció már elindult ezen az úton a 2022-től hatályos Inflációcsökkentési Törvénnyel és a Chips Törvénnyel. Rengeteg támogatást, adókedvezményt és kölcsönt biztosítanak, hogy ösztönözzék az amerikai félvezetőgyártásba és a zöld technológiai gyártási bázisba történő befektetést.

Úgy tűnik, hogy ezek a szakpolitikák vonzzák a befektetéseket. De azt is szemléltetik, hogy a piacok átformálása milyen összetett. Például sok elektromos jármű, amelyet az Egyesült Államok „barátságos” országainak cégei szereltek össze, nem jogosultak az adókedvezményekre, mivel sok ország, ahonnan az alkatrészeket beszerzik, kizárja őket a jelenlegi szabályozásból.

Felháborodott szövetségesek

Egyesek – köztük az EU vezetői - attól tartanak, hogy az USA megpróbálja visszaszerezni azokat a piacokat és iparágakat, amelyeket elveszített. Ezen aggodalmak enyhítése érdekében a Biden-kormányzat egy sor olyan mechanizmust javasolt, amelyek lehetővé teszik az országoknak, hogy összehangolják politikai döntéseiket az „ösztönzők összehangolása” érdekében, hogy a piaci torzulásokat minimálisra lehessen csökkenteni.

Felháborodtak az USA szövetségesei. Fotó: Pixabay
Felháborodtak az USA szövetségesei. Fotó: Pixabay

Ezek közé tartozik az „Indo-csendes-óceáni gazdasági keret” (IPEF) és az USA-EU Kereskedelmi és Technológiai Tanács. De mindkettő meglehetősen ködös javaslat. Még ha rendeltetés-szerűen működnek is – és különösen az IPEF a mai napig nem ad nagy megnyugvást ezen a téren –, zavarba ejtő torzulások sorozatát hozzák létre a piacokon, amelyek következményei rendkívül nehezen beláthatóak, növelik a költségeket és csökkentik a hatékonyságot.

Sullivan arról beszél, hogy megvédik Amerika technológiai előnyét, fenntartva a Trump-korszak politikáját, amely aláássa a vezető kínai távközlési cégeket. Szándékosan vagy sem, ez megerősíti Pekingben azt az érzést, hogy Washington fékezni kívánja Kína növekedését, és a korlátokat szab potenciális jólétének. Ez pedig tovább szítja a kölcsönös gyanakvást és rosszindulatot.

A szélesebb tendencia egyértelmű: a geopolitikai aggályok figyelembevétele ma már alapvető szükséglet a piacok működésének befolyásolásában. A hidegháború vége a liberális optimizmus korszakát nyitotta meg, amelyben az államok közötti versenyt a piac logikájának rendelték alá.

Biden lépése az Egyesült Államok gazdaságpolitikájának átirányítására azt mutatja, hogy most egy olyan korszakba érkeztünk, amelyben a piacok alárendelődnek a geopolitikai verseny logikájának. És ez az, ahol a növekedés alacsonyabb lesz, a költségek magasabbak, és a háború kockázata sokkal nagyobb, mint korábban.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mindenki köszönetet mondhat a cukornak
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 12:28
A FAO árindexe kedvező irányba mozdult. 
Makro / Külgazdaság Meglepetésre kamatot vágtak az indiai jegybankárok
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 11:15
Az irányadó ráta 5,5 százalékra csökkent. 
Makro / Külgazdaság Hosszú idő után kapott reménysugarat az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 08:35
Áprilisban ugyan még mindig csökkent az ipari termelés az előző év azonos időszakához viszonyítva, de a munkanaphatással kiigazított 2,3 százalékos mínusz a tizennégy hónapja tartó negatív trend legalacsonyabb mutatója.
Makro / Külgazdaság Csinosabb számok jöttek a boltokból
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 08:30
Megnőtt a vásárlási kedv áprilisban. 
Makro / Külgazdaság Merz szerint Trump a kulcsember a háború befejezésében
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 07:13
A háború befejezéséről is tárgyalt a német kancellár az amerikai elnökkel. 
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor egyre nagyobb nyomás alatt van és ez még közel sem a vége
Privátbankár.hu | 2025. június 5. 19:01
Növekvő hiány, befagyasztott EU-pénzek, milliárdos büntetések – az Euractiv szerint súlyos pénzügyi nyomás alatt áll a magyar gazdaság a 2026-os választások előtt. Orbán „háborúellenes költségvetéssel” válaszol, de Brüsszel újabb jogállamisági vitákra készül.
Makro / Külgazdaság Megint vágott az EKB – itt a legfrissebb gazdasági előrejelzés!
Privátbankár.hu | 2025. június 5. 15:31
Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.
Makro / Külgazdaság Brutálisan megnövelné minden NATO-tagország védelmi kiadását Washington
Privátbankár.hu | 2025. június 5. 13:16
A NATO egészében a bruttó hazai termék (GDP) 5 százalékát kitevő védelmi kiadásokra lesz szükség – jelentette ki az amerikai védelmi miniszter Brüsszelben a NATO védelmi miniszteri találkozója előtt újságíróknak nyilatkozva csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Az új elnök öröksége: gazdasági válság, külpolitikai aknák
Káncz Csaba | 2025. június 5. 09:29
Az új dél-koreai elnök az amerikai-dél-koreai szövetség megerősítésére törekszik, miközben kiegyensúlyozottabb diplomácia mellett száll síkra, amely során javítaná a Kínával és Észak-Koreával való kapcsolatokat. Li szerint Szöulnak ki kell maradnia bármilyen kínai-tajvani konfliktusból. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Orosz gázembargó: váratlan helyről kapott hátszelet a magyar kormány
Wéber Balázs | 2025. június 4. 19:33
Brüsszel 2027 végéig minden orosz gázt kitiltana az EU-ból. Magyarország és Szlovákia már korábban jelezte ellenkezését, most pedig Franciaország és Belgium is erős kételyeket fogalmazott meg a tervvel kapcsolatban. A két nyugat-európai ország, valamint Spanyolország és Hollandia tavaly összesen több mint hatmilliárd euró értékben vásárolt orosz LNG-t.           
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG