3p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hétfőn indult el első útjára a hódmezővásárhelyi tram-train, ám egy friss közbeszerzési hirdetmény alapján még egyáltalán nem teljes a hozzá kapcsolódó infrastruktúra. 

Komoly politikai erők felvonulásával gördült ki hétfő hajnalban a hódmezővásárhelyi állomásról Lázár János nagy álma, a város és Szeged között közlekedő tram-train. Egyelőre azonban december 31-ig még a beüzemelési szakasz zajlik majd. A végleges menetrendet március közepére alakítják ki, ehhez várják az utasok véleményét is, akik április közepéig ingyenesen használhatják a járatot.

A hétfői átadás és elindulás ellenére azonban úgy tűnik, hogy még nem teljes a tram-trainhez kapcsolódó infrastruktúra. A közbeszerzési értesítőben megjelent egyik hirdetmény szerint ugyanis csak november elején jött létre a szerződés a nyertes ajánlattevővel, mely a Hódmezővásárhelyen megvalósuló kocsiszín tervezésére vonatkozik.

Lázár János álma Hódmezővásárhely utcáin. (Fotó: MTI/Rosta Tibor)
Lázár János álma Hódmezővásárhely utcáin. (Fotó: MTI/Rosta Tibor)

A közbeszerzési eljárást még tavasszal, április 6-án írta ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és csak most, november 3-án sikerült aláírni a szerződést. A feladatra három cég jelentkezett: 

  • a budapesti Treneco Tanácsadó Kft. nettó 168,2 milliós ajánlatot adott, 
  • a szombathelyi Hydro-Ép Kft. nettó 207,4 milliósat, 
  • illetve a szegedi RZB Invest Kft., melynek ajánlatát érvénytelennek minősítették. 

A nyertes nem meglepő módon a legkedvezőbb ár/érték arányú ajánlat lett, vagyis a Trenecon Kft.-é. A cég fő feladata

egy 8 darab tram-train jármű befogadására alkalmas kocsiszín megtervezése. 

Ehhez kapcsolódóan szükség lehet még szervízutak megtervezésére, térvilágítás kialakítására is. Biztosítani kell a kocsiszínben a járműtakarításhoz szükséges infrastruktúrát, gondoskodni kell tűzvédelmi, vagyonvédelmi rendszerek kialakításáról is. Emellett el kell helyezni a takarító és felügyelő személyzet tartózkodó és szociális helyiségeit, és raktárhelyiségre is szükség lesz a tisztítóeszközöknek.  Mint az a hirdetményből kiderült, 

"a MÁV-Start Zrt. jelenlegi ismeretei alapján ez (szerk.: takarító és felügyelő személyzet) 2-3 főt jelent."

Egy irodára is szükség lesz "egy fő tisztítást felügyelő személyzet részére", ahol internetet és külön mellékhelyiséget kell kialakítani. 

A Trenecon Kft. egy 50 millió forintos jegyzett tőkével rendelkező cég és jelenleg négy magánszemély tulajdonában van a cégkivonat szerint: 

  • Perjés Tamás, 
  • Dócsné Balogh Zsuzsanna, 
  • Badalai Endre
  • és Lehoczki Zsuzsanna.

A társaság gazdálkodására sem lehet panaszuk a tulajdonosoknak. Tavaly már 2,2 milliárd forintos árbevételre tettek szert, melyből közel 269 millió forint tiszta nyereség maradt. A cég egyébként egyáltalán nem ismeretlen a vasúti projektek területén, hiszen például ők készítik el nettó 750 millió forintért a Budapest-Kolozsvár nagy sebességű vasútvonal részletes megvalósíthatósági tanulmányát. De a Trenecon nevéhez fűződik a Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonal megvalósíthatósági tanulmánya is. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Dániáról vehetne példát mindenki, Magyarország e mutatóban nem a sor végén végzett 2024-ben
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 12:47
Európai szinten csökkent az államháztartási hiány, de nőtt az államadósság aránya a GDP-hez viszonyítva. Miként teljesítettek az egyes országok?
Makro / Külgazdaság Megint begyűjtött 42 milliárdnyi forrást a magyar kormány – a korábbiaknál ráadásul olcsóbban
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 12:16
Megemelt értékesítés mellett döntött az ÁKK.
Makro / Külgazdaság Kellemetlen meglepetést okozott a lengyel ipar
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 11:38
Ennél jobb adatra számítottak az elemzők.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Jaksity Györgytől! Ma délután, a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 07:39
A volt tőzsdeelnök, a Concorde Értékpapír Zrt. alapító elnöke 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége.
Makro / Külgazdaság Gazdasági kérdésekről tárgyalt az amerikai alelnök Indiában, rögtön született is egy újabb vám
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 07:04
Jórészt magánjellegű látogatáson járt J. D. Vance Indiában, de azért beszélgetett a miniszterelnökkel a kétoldalú kereskedelmi megállapodásról is.
Makro / Külgazdaság Viszik, mint a cukrot: miért szerelmes a fél világ ezekbe a táskákba?
László Éva Lilla | 2025. április 21. 16:39
Helycserés támadás történt a luxusiparban: a Hermès letaszította trónjáról a francia Louis Vuitton Moet Hennessy cégcsoportot. Utánajártunk, mi állhat az elsősorban ikonikus táskáiról ismert párizsi központú cég sikerének hátterében. 
Makro / Külgazdaság Ettől ki fog borulni Putyin: van, amiben nagyon egyetért Trump és az EU
Privátbankár.hu | 2025. április 21. 14:46
A vámháború közepette is találni olyan témát, amiben az amerikaiak és az EU is talál magának pozitívumot – az oroszok viszont nagyot koppanhatnak a végén. 
Makro / Külgazdaság Kína komoly figyelmeztetést küldött mindenkinek, aki szóba áll Trumppal
Privátbankár.hu | 2025. április 21. 07:53
Mindenki úgy tárgyal, ahogy akar, de aki Kínára nézve hátrányos alkut köt, az megnézheti magát – így összegezhető Peking üzenete.
Makro / Külgazdaság Balogh Petya: Trump a vámokkal az Amerika iránti bizalmat is kidobta az ablakon – Klasszis Podcast
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. április 20. 17:12
A startupper, az STRT Holding vezérigazgatója a Klasszis Podcastban elmondta véleményét a vámháborúról, arról, hogy az milyen változásokat idézhet elő, hogyan reagálhat arra Kína, s végül, de nem utolsósorban tényleg profitálhat-e abból Európa, s azon belül Magyarország. Szó esett arról, hogyan éleszthető fel a már egy ideje tetszthalott állapotban lévő hazai kockázatitőke-piac, valamint arról is, hogyan érdemes hozzáállnunk a mesterséges intelligenciához?
Makro / Külgazdaság Már repülőgépek is a vámháború áldozatául estek
Privátbankár.hu | 2025. április 20. 15:21
Nem vették át, visszatért.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG