4p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Minden nyolcadik magyar az iparban dolgozik, míg minden 100. az autóiparban – talán ez a legjelentősebb mérőszáma annak, hogy mennyire fontos az autóipar hazánk életében. Az autó- és autóalkatrész-gyártás fontossága olyannyira, hogy az EU erre vonatkozó toplistájára is felkerült Magyarország.

Ha csak a közvetlen számokat nézzük, Magyarországon nem foglalkoztat kiemelkedően sok embert ez a szektor, viszont ha másfelől közelítjük meg a kérdést, a kép máris változik – a teljes ipari szektorban dolgozók számával arányosan Magyarország már az ötödik azon országok között, ahol a legtöbben dolgoznak az autóiparban, az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint ebből a szempontból messze túllépve az Európai Uniós átlagot, és megelőzve még Németországot is. Ez a differencia az általunk készített grafikonokon is jól látszik:


Az Európai Autógyártók Szövetsége által rendelkezésünkre bocsátott adatok 2017-ből származnak, az ekkori év végén a KSH adatai szerint 4,447 millió ember dolgozott Magyarországon, azaz minden 45. magyart az autóiparban foglalkoztatták, míg az ipari szektort tekintve minden nyolcadikat. .

Folyamatos beruházások

Nem kell messzire visszamennünk az időben ahhoz, hogy lássuk ez a tendencia egyelőre biztosan nem fog változni, hiszen az autógyártók és beszállítóik folyamatosan hozzák a beruházásokat az országba, illetve fejlesztenek a már meglévő üzemekben. Ahogy arról korábban is írtunk, két dél-koreai illetőségű, elektromos autók akkumulátorait gyártó vállalat is érkezik Magyarországra hamarosan, Salgótarjánban a Bumchun Precision, míg Komáromban az Inchi Controls építi új gyárát, de meglévő autóalkatrész-gyártó üzemet is bővítettek már idén.

A kormánynak nincs ellenére…

Úgy tűnik az, hogy az autóipar által kreált munkahelyek aránya ilyen jelentős, egyáltalán nincsen a magyar kormány ellenére, hiszen a beruházási támogatásokat kapó cégek közt erősen túlsúlyban vannak a szektor szereplői. Idén májusban arról írtunk, hogy az év első négy hónapjában összesen 43,3 milliárd forintnyi gyáralapítási támogatást kapó 23 cégben a legerősebben képviseltek pont az ide tartozó cégek. Erre jó példa a Rehau Automotive Kft. alkatrészgyártó üzemének kapacitásbővítése, vagy éppen a GS Yuasa Magyarorzság Kft. lítiumion akkumulátorok fejlesztésére és gyártására indított projektje.

A Daimler csak tovább nőne itthon

Úgy tűnik azonban, hogy nem csak a kormány támogatja erősen az autóipari vállalatok jelenlétét Magyarországon, hanem az érzés kölcsönös, az egyéb nehézségek ellenére is. Még az Index írta meg korábban, hogy átmenetileg felfüggesztésre került a kecskeméti Mercedes-gyár bővítése. Ezt a képet később maga a cég pontosította, kiemelve azt, hogy nincs veszélyben az a korábban kitűzött cél, hogy bővítsék a Mercedes-Benz kecskeméti gyárát, hozzátéve, hogy a telephelyen számtalan fejlesztés zajlik a bővítés mellett is. Szintén leszögezték, hogy csak jó tapasztalatokkal rendelkeznek Magyarországon és hosszú távon építenek a kecskeméti beruházására.

Az egyébként már a céges beszámolóból látszott, hogy az átmeneti megtorpanás mögött nem a kecskeméti gyár teljesítménye állt, hiszen a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2018-ra vonatkozó üzleti beszámolója szerint ugyanis a cég üzemi eredménye 81-ről 99 millió euróra nőtt, adózott eredménye pedig 76,9 millió euróról 89,5 millió euróra.

Az árbevétel is pozitív irányba mozdult, a belföldi értékesítésé nettó 9 millió euróról 9,1 millióra nőtt, míg az exporté 3,54 milliárdról 3,55 milliárdra. Nőtt a kecskeméti Mercedes saját tőkéje is, 421 millió euróról 511 millióra, az adózott eredmény pedig 77 millió euróról 90 millióra. A vállalat forrásai összesen 1,25 milliárd euróról 1,46 milliárdra nőttek.

Nagy bajban lenne a munkaerőpiac az autóipar nélkül

Összességében tehát az látszik, hogy a hazai mindennapokat átszövik az autógyárak és az autóalkatrész-gyártók, és szinte nem telik el hónap anélkül, hogy ne jelentenének be egy újabb beruházást a szektor valamely szereplőjétől, és egyre több hazai egyetemen és főiskolán indulnak képzések célirányosan erre a területre. Az persze megint más kérdés, hogy az, hogy az ország ennyire a külföldi cégek által idehozott állásokra támaszkodik hosszútávon mennyiben jó dolog, hiszen Magyarország az egész Európai Uniót tekintve a második helyen áll a multiknak leginkább kiszolgáltatott országok között.

A cikk korábbi változatában azt állítottuk, hogy 757 ezer magyar dolgozott 2017-ben az autóiparban, azaz minden nyolcadik magyar ezen a területen volt foglalkoztatott. Valójában összesen 757 ezren dolgoztak közvetlen ipari területen, közülük 97 700-an a közvetlen autóiparban. Az autóipari dolgozók magas aránya az ipari dolgozók között ettől függetlenül nem változott.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Még Matolcsy György sem tudja, mikor lesz ennek vége
Privátbankár.hu | 2024. október 22. 17:26
Egységes döntést hozott a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa keddi döntésén a kamattartásról, más opció fel sem merült. A jelenlegi kamatszintet akár hosszabb időtávon is vállalja a jegybank a hazai kamatfelár relatív növekedésének ódiumával együtt. Kamatemelésről szó sincs, és nem indokolt a forintárfolyamba történő beavatkozás sem. A Monetáris Tanács döntését kedden Kandrács Csaba, a jegybank alelnöke indokolta.
Makro / Külgazdaság Intézkedtek Matolcsy Györgyék, ez mindenkit érint
Privátbankár.hu | 2024. október 22. 14:00
Az előzetes várakozásoknak megfelelően nem változtatott a jegybanki alapkamat mértékén a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa.
Makro / Külgazdaság A cseppfolyós orosz gáznak már nincs szaga?
Privátbankár.hu | 2024. október 22. 13:44
Oroszország szerepe az Európai Unió cseppfolyósított földgáz piacán növekszik, annak ellenére, hogy a gazdasági blokk igyekszik az orosz gáztól szabadulni.
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy még többe került a Nemzeti Összefogás Hídja
Privátbankár.hu | 2024. október 22. 11:40
Félmilliárd forinttal drágult a világ leghosszabb kötélhídjaként aposztrofált sátoraljaújhelyi Nemzeti Összetartozás Hídja. Így már 4,57 milliárd forintba kerül az adófizetőknek. 
Makro / Külgazdaság Varga Mihály fáradhatatlan, mindig talál valami pozitívumot a magyar gazdaságban
Privátbankár.hu | 2024. október 22. 10:33
A japán R&I hitelminősítő megerősítette Magyarország befektetésre ajánlott besorolását stabil kilátások mellett - mondta keddi videóüzenetében a pénzügyminiszter.
Makro / Külgazdaság Korai káröröm a kormány német iparkritikája?
Privátbankár.hu | 2024. október 22. 10:07
A magyar iparszerkezetben nem ment végbe szerkezetátalakulás, a németekkel szemben el sem kezdődött a politikaváltás - írja lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, Bod Péter Ákos.
Makro / Külgazdaság Forrongó BRICS-csúcstalálkozó kezdődik kedden a háborúk árnyékában
Káncz Csaba | 2024. október 22. 09:32
A BRICS folyamatos terjeszkedése egy olyan időszakban történik, amikor a széttöredezettség erői felemelkedőben vannak, és a multilateralizmus formális struktúrái folyamatosan gyengülnek. Ez a problémamegoldás központi elemévé tette az informális csoportosulásokat. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság KSH: kiderült, hogy mennyi a nettó átlagkereset
Privátbankár.hu | 2024. október 22. 08:32
2024 augusztusában a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 628 800, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 433 100 forint volt - közölte a KSH.
Makro / Külgazdaság Miért lett drágább a lakás Kolozsváron, mint Bukarestben?
Bózsó Péter | 2024. október 21. 19:42
A kolozsvári ingatlan egész Románia viszonyítási pontja lett, nem feltétlenül pozitív értelemben. Sokan "indokolatlanul magasnak" tartják az árakat.
Makro / Külgazdaság Mit forgatnak a fejükben Matolcsy Györgyék?
Privátbankár.hu | 2024. október 21. 15:29
Erről is beszélt a Trend FM hétfő délelőtti műsorában főszerkesztőnk, Csabai Károly. Annak apropóján, hogy kedden a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa kamatdöntő ülést tart. Hogy változhat-e a most 6,5 százalékos jegybanki alapkamat, az is kiderül az adásból, amelyet - ha netán lemaradt volna róla - most visszahallgathat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG