4p
Minden nyolcadik magyar az iparban dolgozik, míg minden 100. az autóiparban – talán ez a legjelentősebb mérőszáma annak, hogy mennyire fontos az autóipar hazánk életében. Az autó- és autóalkatrész-gyártás fontossága olyannyira, hogy az EU erre vonatkozó toplistájára is felkerült Magyarország.

Ha csak a közvetlen számokat nézzük, Magyarországon nem foglalkoztat kiemelkedően sok embert ez a szektor, viszont ha másfelől közelítjük meg a kérdést, a kép máris változik – a teljes ipari szektorban dolgozók számával arányosan Magyarország már az ötödik azon országok között, ahol a legtöbben dolgoznak az autóiparban, az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint ebből a szempontból messze túllépve az Európai Uniós átlagot, és megelőzve még Németországot is. Ez a differencia az általunk készített grafikonokon is jól látszik:


Az Európai Autógyártók Szövetsége által rendelkezésünkre bocsátott adatok 2017-ből származnak, az ekkori év végén a KSH adatai szerint 4,447 millió ember dolgozott Magyarországon, azaz minden 45. magyart az autóiparban foglalkoztatták, míg az ipari szektort tekintve minden nyolcadikat. .

Folyamatos beruházások

Nem kell messzire visszamennünk az időben ahhoz, hogy lássuk ez a tendencia egyelőre biztosan nem fog változni, hiszen az autógyártók és beszállítóik folyamatosan hozzák a beruházásokat az országba, illetve fejlesztenek a már meglévő üzemekben. Ahogy arról korábban is írtunk, két dél-koreai illetőségű, elektromos autók akkumulátorait gyártó vállalat is érkezik Magyarországra hamarosan, Salgótarjánban a Bumchun Precision, míg Komáromban az Inchi Controls építi új gyárát, de meglévő autóalkatrész-gyártó üzemet is bővítettek már idén.

A kormánynak nincs ellenére…

Úgy tűnik az, hogy az autóipar által kreált munkahelyek aránya ilyen jelentős, egyáltalán nincsen a magyar kormány ellenére, hiszen a beruházási támogatásokat kapó cégek közt erősen túlsúlyban vannak a szektor szereplői. Idén májusban arról írtunk, hogy az év első négy hónapjában összesen 43,3 milliárd forintnyi gyáralapítási támogatást kapó 23 cégben a legerősebben képviseltek pont az ide tartozó cégek. Erre jó példa a Rehau Automotive Kft. alkatrészgyártó üzemének kapacitásbővítése, vagy éppen a GS Yuasa Magyarorzság Kft. lítiumion akkumulátorok fejlesztésére és gyártására indított projektje.

A Daimler csak tovább nőne itthon

Úgy tűnik azonban, hogy nem csak a kormány támogatja erősen az autóipari vállalatok jelenlétét Magyarországon, hanem az érzés kölcsönös, az egyéb nehézségek ellenére is. Még az Index írta meg korábban, hogy átmenetileg felfüggesztésre került a kecskeméti Mercedes-gyár bővítése. Ezt a képet később maga a cég pontosította, kiemelve azt, hogy nincs veszélyben az a korábban kitűzött cél, hogy bővítsék a Mercedes-Benz kecskeméti gyárát, hozzátéve, hogy a telephelyen számtalan fejlesztés zajlik a bővítés mellett is. Szintén leszögezték, hogy csak jó tapasztalatokkal rendelkeznek Magyarországon és hosszú távon építenek a kecskeméti beruházására.

Az egyébként már a céges beszámolóból látszott, hogy az átmeneti megtorpanás mögött nem a kecskeméti gyár teljesítménye állt, hiszen a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2018-ra vonatkozó üzleti beszámolója szerint ugyanis a cég üzemi eredménye 81-ről 99 millió euróra nőtt, adózott eredménye pedig 76,9 millió euróról 89,5 millió euróra.

Az árbevétel is pozitív irányba mozdult, a belföldi értékesítésé nettó 9 millió euróról 9,1 millióra nőtt, míg az exporté 3,54 milliárdról 3,55 milliárdra. Nőtt a kecskeméti Mercedes saját tőkéje is, 421 millió euróról 511 millióra, az adózott eredmény pedig 77 millió euróról 90 millióra. A vállalat forrásai összesen 1,25 milliárd euróról 1,46 milliárdra nőttek.

Nagy bajban lenne a munkaerőpiac az autóipar nélkül

Összességében tehát az látszik, hogy a hazai mindennapokat átszövik az autógyárak és az autóalkatrész-gyártók, és szinte nem telik el hónap anélkül, hogy ne jelentenének be egy újabb beruházást a szektor valamely szereplőjétől, és egyre több hazai egyetemen és főiskolán indulnak képzések célirányosan erre a területre. Az persze megint más kérdés, hogy az, hogy az ország ennyire a külföldi cégek által idehozott állásokra támaszkodik hosszútávon mennyiben jó dolog, hiszen Magyarország az egész Európai Uniót tekintve a második helyen áll a multiknak leginkább kiszolgáltatott országok között.

A cikk korábbi változatában azt állítottuk, hogy 757 ezer magyar dolgozott 2017-ben az autóiparban, azaz minden nyolcadik magyar ezen a területen volt foglalkoztatott. Valójában összesen 757 ezren dolgoztak közvetlen ipari területen, közülük 97 700-an a közvetlen autóiparban. Az autóipari dolgozók magas aránya az ipari dolgozók között ettől függetlenül nem változott.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Történelmi csúcson az oroszok nemzetközi tartalékai
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 19:51
Soha nem volt még ekkora.
Makro / Külgazdaság Bármit is akar a kormány, nem vág az alapkamaton az MNB
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 18:23
Válaszolt az MNB alelnöke Nagy Márton nemzetgazdasági miniszternek. 
Makro / Külgazdaság Már most aggódnak, mi lesz jövőre a globális kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 17:51
A WTO főtitkára szerint a kilátások borúsak. 
Makro / Külgazdaság Lesznek meglepetések a kormány adócsomagjaiban
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 17:11
Idén ősszel a kormány rendhagyó módon két adócsomagot tervez bevezetni, amelyek jelentős változásokat hoznak a vállalkozásoknak és magánszemélyeknek. Az első csomag már társadalmi egyeztetésen van, technikai módosításokat, szigorításokat és kedvező változásokat is tartalmaz, míg a második csomagban várhatóan jelentős adócsökkentések szerepelnek. „A második csomag költségvetési hatása várhatóan sokkal nagyobb lesz, különösen, ha a szociális hozzájárulási adó csökkentése is megvalósul” – emeli ki Módos András, az EY adótanácsadási üzletágának vezetője.
Makro / Külgazdaság Nagy az egyetértés Orbán Viktor és Nagy Márton között
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 15:33
A miniszterelnök és a nemzetgazdasági miniszter szerint is itt az ideje a kamatcsökkentésnek. 
Makro / Külgazdaság Mozdul az egyik üzemanyagfajta nagykereskedelmi ára
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 14:21
Szerdától. 
Makro / Külgazdaság Elővették a radírt: a Világbank sem számított arra, amit Kína produkál
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 13:27
Felfelé módosították a kínai gazdaság idei és jövő évi növekedésével kapcsolatos előrejelzéseket.
Makro / Külgazdaság A Mol-vezér szerint skanzent csinálnak Európából a nagy elvek
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 13:02
Egy konferencián beszélt Hernádi Zsolt az orosz olajról való leválásról és Európa jövőjéről is.
Makro / Külgazdaság Megint beadta a derekát az Orbán-kormány Brüsszelnek
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 11:41
Állítólag eláll a vétójogtól a magyar kormány az orosz diplomaták ügyében.
Makro / Külgazdaság Szinte csak az államilag támogatott hitelek érdeklik az embereket
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 10:58
Többszörösére emelkedett a kereslet a jelzáloghitelek piacán, mindenki a 3 százalékos hiteleket keresi.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG