BUX
35 589.60
-0.53%
-191.00
OTP
10 760.00
-0.46%
-50.00
MOL
1 834.00
-1.66%
-31.00
RICHTER
6 700.00
+0.37%
+25.00
MTELEKOM
381.00
-0.78%
-3.00
 
2019. szeptember 2. 06:05

Minden nyolcadik magyar az iparban dolgozik, míg minden 100. az autóiparban – talán ez a legjelentősebb mérőszáma annak, hogy mennyire fontos az autóipar hazánk életében. Az autó- és autóalkatrész-gyártás fontossága olyannyira, hogy az EU erre vonatkozó toplistájára is felkerült Magyarország.

Ha csak a közvetlen számokat nézzük, Magyarországon nem foglalkoztat kiemelkedően sok embert ez a szektor, viszont ha másfelől közelítjük meg a kérdést, a kép máris változik – a teljes ipari szektorban dolgozók számával arányosan Magyarország már az ötödik azon országok között, ahol a legtöbben dolgoznak az autóiparban, az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint ebből a szempontból messze túllépve az Európai Uniós átlagot, és megelőzve még Németországot is. Ez a differencia az általunk készített grafikonokon is jól látszik:


Az Európai Autógyártók Szövetsége által rendelkezésünkre bocsátott adatok 2017-ből származnak, az ekkori év végén a KSH adatai szerint 4,447 millió ember dolgozott Magyarországon, azaz minden 45. magyart az autóiparban foglalkoztatták, míg az ipari szektort tekintve minden nyolcadikat. .

Folyamatos beruházások

Nem kell messzire visszamennünk az időben ahhoz, hogy lássuk ez a tendencia egyelőre biztosan nem fog változni, hiszen az autógyártók és beszállítóik folyamatosan hozzák a beruházásokat az országba, illetve fejlesztenek a már meglévő üzemekben. Ahogy arról korábban is írtunk, két dél-koreai illetőségű, elektromos autók akkumulátorait gyártó vállalat is érkezik Magyarországra hamarosan, Salgótarjánban a Bumchun Precision, míg Komáromban az Inchi Controls építi új gyárát, de meglévő autóalkatrész-gyártó üzemet is bővítettek már idén.

A kormánynak nincs ellenére…

Úgy tűnik az, hogy az autóipar által kreált munkahelyek aránya ilyen jelentős, egyáltalán nincsen a magyar kormány ellenére, hiszen a beruházási támogatásokat kapó cégek közt erősen túlsúlyban vannak a szektor szereplői. Idén májusban arról írtunk, hogy az év első négy hónapjában összesen 43,3 milliárd forintnyi gyáralapítási támogatást kapó 23 cégben a legerősebben képviseltek pont az ide tartozó cégek. Erre jó példa a Rehau Automotive Kft. alkatrészgyártó üzemének kapacitásbővítése, vagy éppen a GS Yuasa Magyarorzság Kft. lítiumion akkumulátorok fejlesztésére és gyártására indított projektje.

A Daimler csak tovább nőne itthon

Úgy tűnik azonban, hogy nem csak a kormány támogatja erősen az autóipari vállalatok jelenlétét Magyarországon, hanem az érzés kölcsönös, az egyéb nehézségek ellenére is. Még az Index írta meg korábban, hogy átmenetileg felfüggesztésre került a kecskeméti Mercedes-gyár bővítése. Ezt a képet később maga a cég pontosította, kiemelve azt, hogy nincs veszélyben az a korábban kitűzött cél, hogy bővítsék a Mercedes-Benz kecskeméti gyárát, hozzátéve, hogy a telephelyen számtalan fejlesztés zajlik a bővítés mellett is. Szintén leszögezték, hogy csak jó tapasztalatokkal rendelkeznek Magyarországon és hosszú távon építenek a kecskeméti beruházására.

Az egyébként már a céges beszámolóból látszott, hogy az átmeneti megtorpanás mögött nem a kecskeméti gyár teljesítménye állt, hiszen a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2018-ra vonatkozó üzleti beszámolója szerint ugyanis a cég üzemi eredménye 81-ről 99 millió euróra nőtt, adózott eredménye pedig 76,9 millió euróról 89,5 millió euróra.

Az árbevétel is pozitív irányba mozdult, a belföldi értékesítésé nettó 9 millió euróról 9,1 millióra nőtt, míg az exporté 3,54 milliárdról 3,55 milliárdra. Nőtt a kecskeméti Mercedes saját tőkéje is, 421 millió euróról 511 millióra, az adózott eredmény pedig 77 millió euróról 90 millióra. A vállalat forrásai összesen 1,25 milliárd euróról 1,46 milliárdra nőttek.

Nagy bajban lenne a munkaerőpiac az autóipar nélkül

Összességében tehát az látszik, hogy a hazai mindennapokat átszövik az autógyárak és az autóalkatrész-gyártók, és szinte nem telik el hónap anélkül, hogy ne jelentenének be egy újabb beruházást a szektor valamely szereplőjétől, és egyre több hazai egyetemen és főiskolán indulnak képzések célirányosan erre a területre. Az persze megint más kérdés, hogy az, hogy az ország ennyire a külföldi cégek által idehozott állásokra támaszkodik hosszútávon mennyiben jó dolog, hiszen Magyarország az egész Európai Uniót tekintve a második helyen áll a multiknak leginkább kiszolgáltatott országok között.

A cikk korábbi változatában azt állítottuk, hogy 757 ezer magyar dolgozott 2017-ben az autóiparban, azaz minden nyolcadik magyar ezen a területen volt foglalkoztatott. Valójában összesen 757 ezren dolgoztak közvetlen ipari területen, közülük 97 700-an a közvetlen autóiparban. Az autóipari dolgozók magas aránya az ipari dolgozók között ettől függetlenül nem változott.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Makro / Külgazdaság Újabb szigorítás jön? Itt nézheti élőben a bejelentést!
Privátbankár.hu | 2020. július 12. 10:57
Vasárnap 11 órakor Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter bejeneltést tesz a kormány döntéseiről a koronavírus járvány terjedésének megelőzésére.
Makro / Külgazdaság Futótűzként terjed a koronavírus - már Donald Trump is maszkot húzott
Privátbankár.hu / MTI | 2020. július 12. 09:23
Egy nap alatt több mint 218 ezerrel nőtt az igazolt koronavírusos esetek száma a világban - még Trump elnök is maszkot húzott, pedig korábban inkább kigúnyolta azt, aki így tett.
Makro / Külgazdaság Nyoma sincs a második hullámnak nálunk: nagyot esett az aktív fertőzöttek száma
Privátbankár.hu | 2020. július 12. 09:04
5 új fertőzöttet találtak, új áldozat nincs, 62-en meggyógyultak - nagyot esett az aktív fertőzöttek száma. 3000 fölé emelkedett a gyógyultak száma
Makro / Külgazdaság Elképesztő izgalmakkal folytatódik ma a lengyel elnökválasztás
MTI | 2020. július 12. 08:05
Megnyíltak vasárnap a szavazóhelyiségek a lengyelországi elnökválasztás második fordulójában - megjósolhatatlan, hogy a hivatalban lévő Duda vagy kihívója, Rafal Trzaskowski nyer.
Makro / Külgazdaság Ott valósulhatnak most meg a legoptimistább forgatókönyvek, ahol a legnagyobbat pusztította a koronavírus
Székely Sarolta | 2020. július 11. 19:42
A vártnál gyorsabbnak tűnik a gazdaság visszaépülése azokban a szektorokban, ahol nagyon sokan veszítették el a munkájukat.
Makro / Külgazdaság Horvátország: hétfőtől kötelező a zárt téri maszkviselés
Privátbankár.hu | 2020. július 11. 16:58
Az emelkedő koronavírus-esetszámok miatt.
Makro / Külgazdaság Közel 12,5 millió koronavírus-fertőzöttet azonosítottak globálisan
MTI | 2020. július 11. 09:57
Egy nap alatt több mint 220 ezerrel nőtt a betegek száma.
Makro / Külgazdaság Tizedével esett vissza az ország áramtermelése májusban a koronavírus miatt
MTI | 2020. július 11. 09:25
A járvány mellett az is hozzájárult a csökkenéshez, hogy kettővel kevesebb munkanap volt a hónapban, mint egy évvel korábban.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor a jövő héten jelenthet be szigorításokat
MTI | 2020. július 10. 20:17
Orbán Viktor a hétvégén áttanulmányozza a szakértők által készített javaslatcsomagot és a jövő héten jelenthet be újabb intézkedéseket a koronavírus-járvány elleni védekezéshez.
Makro / Külgazdaság Híven tükrözik az Orbán-rendszer lényegét a milliárdos Kisfaludy-pályázatok - A hét videója
Izsó Márton - Vég Márton | 2020. július 10. 20:01
Számtalan cikk jelent meg a Magyar Turisztikai Ügynökség által kiírt Kisfaludy-pályázatokról, amelyekből kiderült, hogy Mészáros Lőrinctől Hernádi Zsoltig ki hány milliárd forint vissza nem térítendő állami támogatást nyert el szállodafejlesztésre. Arról viszont kevesebbet lehetett olvasni, hogy alapvetően mi a probléma ezekkel a pályázatokkal, amelyek pedig tökéletesen leképezik az Orbán-rendszer gazdaságpolitikáját. E problémákát járta körül munkatársunk, Vég Márton.
hírlevél