4p

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Minden nyolcadik magyar az iparban dolgozik, míg minden 100. az autóiparban – talán ez a legjelentősebb mérőszáma annak, hogy mennyire fontos az autóipar hazánk életében. Az autó- és autóalkatrész-gyártás fontossága olyannyira, hogy az EU erre vonatkozó toplistájára is felkerült Magyarország.

Ha csak a közvetlen számokat nézzük, Magyarországon nem foglalkoztat kiemelkedően sok embert ez a szektor, viszont ha másfelől közelítjük meg a kérdést, a kép máris változik – a teljes ipari szektorban dolgozók számával arányosan Magyarország már az ötödik azon országok között, ahol a legtöbben dolgoznak az autóiparban, az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint ebből a szempontból messze túllépve az Európai Uniós átlagot, és megelőzve még Németországot is. Ez a differencia az általunk készített grafikonokon is jól látszik:


Az Európai Autógyártók Szövetsége által rendelkezésünkre bocsátott adatok 2017-ből származnak, az ekkori év végén a KSH adatai szerint 4,447 millió ember dolgozott Magyarországon, azaz minden 45. magyart az autóiparban foglalkoztatták, míg az ipari szektort tekintve minden nyolcadikat. .

Folyamatos beruházások

Nem kell messzire visszamennünk az időben ahhoz, hogy lássuk ez a tendencia egyelőre biztosan nem fog változni, hiszen az autógyártók és beszállítóik folyamatosan hozzák a beruházásokat az országba, illetve fejlesztenek a már meglévő üzemekben. Ahogy arról korábban is írtunk, két dél-koreai illetőségű, elektromos autók akkumulátorait gyártó vállalat is érkezik Magyarországra hamarosan, Salgótarjánban a Bumchun Precision, míg Komáromban az Inchi Controls építi új gyárát, de meglévő autóalkatrész-gyártó üzemet is bővítettek már idén.

A kormánynak nincs ellenére…

Úgy tűnik az, hogy az autóipar által kreált munkahelyek aránya ilyen jelentős, egyáltalán nincsen a magyar kormány ellenére, hiszen a beruházási támogatásokat kapó cégek közt erősen túlsúlyban vannak a szektor szereplői. Idén májusban arról írtunk, hogy az év első négy hónapjában összesen 43,3 milliárd forintnyi gyáralapítási támogatást kapó 23 cégben a legerősebben képviseltek pont az ide tartozó cégek. Erre jó példa a Rehau Automotive Kft. alkatrészgyártó üzemének kapacitásbővítése, vagy éppen a GS Yuasa Magyarorzság Kft. lítiumion akkumulátorok fejlesztésére és gyártására indított projektje.

A Daimler csak tovább nőne itthon

Úgy tűnik azonban, hogy nem csak a kormány támogatja erősen az autóipari vállalatok jelenlétét Magyarországon, hanem az érzés kölcsönös, az egyéb nehézségek ellenére is. Még az Index írta meg korábban, hogy átmenetileg felfüggesztésre került a kecskeméti Mercedes-gyár bővítése. Ezt a képet később maga a cég pontosította, kiemelve azt, hogy nincs veszélyben az a korábban kitűzött cél, hogy bővítsék a Mercedes-Benz kecskeméti gyárát, hozzátéve, hogy a telephelyen számtalan fejlesztés zajlik a bővítés mellett is. Szintén leszögezték, hogy csak jó tapasztalatokkal rendelkeznek Magyarországon és hosszú távon építenek a kecskeméti beruházására.

Az egyébként már a céges beszámolóból látszott, hogy az átmeneti megtorpanás mögött nem a kecskeméti gyár teljesítménye állt, hiszen a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2018-ra vonatkozó üzleti beszámolója szerint ugyanis a cég üzemi eredménye 81-ről 99 millió euróra nőtt, adózott eredménye pedig 76,9 millió euróról 89,5 millió euróra.

Az árbevétel is pozitív irányba mozdult, a belföldi értékesítésé nettó 9 millió euróról 9,1 millióra nőtt, míg az exporté 3,54 milliárdról 3,55 milliárdra. Nőtt a kecskeméti Mercedes saját tőkéje is, 421 millió euróról 511 millióra, az adózott eredmény pedig 77 millió euróról 90 millióra. A vállalat forrásai összesen 1,25 milliárd euróról 1,46 milliárdra nőttek.

Nagy bajban lenne a munkaerőpiac az autóipar nélkül

Összességében tehát az látszik, hogy a hazai mindennapokat átszövik az autógyárak és az autóalkatrész-gyártók, és szinte nem telik el hónap anélkül, hogy ne jelentenének be egy újabb beruházást a szektor valamely szereplőjétől, és egyre több hazai egyetemen és főiskolán indulnak képzések célirányosan erre a területre. Az persze megint más kérdés, hogy az, hogy az ország ennyire a külföldi cégek által idehozott állásokra támaszkodik hosszútávon mennyiben jó dolog, hiszen Magyarország az egész Európai Uniót tekintve a második helyen áll a multiknak leginkább kiszolgáltatott országok között.

A cikk korábbi változatában azt állítottuk, hogy 757 ezer magyar dolgozott 2017-ben az autóiparban, azaz minden nyolcadik magyar ezen a területen volt foglalkoztatott. Valójában összesen 757 ezren dolgoztak közvetlen ipari területen, közülük 97 700-an a közvetlen autóiparban. Az autóipari dolgozók magas aránya az ipari dolgozók között ettől függetlenül nem változott.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Komoly bajban a német gazdaság?
Privátbankár.hu | 2025. november 11. 13:02
A feldolgozóiparban különösen sötéten látják a helyzetet.
Makro / Külgazdaság Valami nagyon félrement a brit gazdaságban, az elemzők is másra számítottak
Privátbankár.hu | 2025. november 11. 12:48
A Covid óta nem voltak ennyien munka nélkül.
Makro / Külgazdaság Szerbiában már hatottak az amerikai szankciók – lelépne az orosz tulajdonos
Privátbankár.hu | 2025. november 11. 10:44
Átadná a NIS irányítását másnak az orosz tulajdonos.
Makro / Külgazdaság Nagyon fájhat az OTP-nek a bankadó tervezett emelése
Privátbankár.hu | 2025. november 11. 10:27
Akár 60 milliárddal is nőhet a bank adóterhe a tervezett emelés hatására.
Makro / Külgazdaság Benéztünk az első budapesti orosz fapados boltba, és azt is megtudtuk, mikor nyit
Vámosi Ágoston | 2025. november 11. 10:17
Hamarosan találkozhatunk annak az orosz üzletláncnak a hirdetéseivel, amelyet korábban Mere néven akartak elindítani Magyarországon. Az első bolt a Mohu egyik budapesti hulladékudvara mellett kap helyet, az egyik álláshirdetésükre pedig litvániai telefonszámon lehet jelentkezni. A céghálóban Rogán Antal apósának egyik üzlettársa is a képbe kerül.
Makro / Külgazdaság Jelentősen megemelné a kormány a bankadót – túl nagy a költségvetés hiánya
Privátbankár.hu | 2025. november 11. 09:19
185 helyett 370 milliárdot szednének be a bankoktól, zárolják a költségvetési tartalékot is.
Makro / Külgazdaság Megállt az idő az inflációnál, ennek most örülhetnek Nagy Mártonék
Privátbankár.hu | 2025. november 11. 08:30
2025. októberben a fogyasztói árak átlagosan 4,3 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat. Szeptemberhez viszonyítva átlagosan stagnált az infláció – közölte a Központi Statisztikai Hivatal.
Makro / Külgazdaság Öt demokrata megtört: vége lehet a rekordhosszúságú amerikai leállásnak
Privátbankár.hu | 2025. november 11. 07:11
Néhány napon belül indulhat újra az amerikai állam gépezete.
Makro / Külgazdaság Megint el fogják inflálni a megtakarításainkat?
Eidenpenz József | 2025. november 11. 05:42
Az amerikai kormány mindössze 71 nap alatt újabb ezermilliárd dollárral növelte az államadósságot. A folyamat megállíthatatlannak tűnik, még gyorsul is, és más fejlett országokban is hasonló folyik. Nem látszik más megoldás, mint az államadósság elinflálása, ami a legkisebb ellenállás útja.
Makro / Külgazdaság A biológiai életkor meghatározása a hosszú élet titka – Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2025. november 10. 17:10
Interjú Dr. Balázs Annával, a CMC Déli Klinika orvos igazgatójával. Hallgassa meg a beszélgetést, és tudja meg, hogyan veheti vissza az irányítást öregedési folyamatai felett!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG