Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Minden nyolcadik magyar az iparban dolgozik, míg minden 100. az autóiparban – talán ez a legjelentősebb mérőszáma annak, hogy mennyire fontos az autóipar hazánk életében. Az autó- és autóalkatrész-gyártás fontossága olyannyira, hogy az EU erre vonatkozó toplistájára is felkerült Magyarország.

Ha csak a közvetlen számokat nézzük, Magyarországon nem foglalkoztat kiemelkedően sok embert ez a szektor, viszont ha másfelől közelítjük meg a kérdést, a kép máris változik – a teljes ipari szektorban dolgozók számával arányosan Magyarország már az ötödik azon országok között, ahol a legtöbben dolgoznak az autóiparban, az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint ebből a szempontból messze túllépve az Európai Uniós átlagot, és megelőzve még Németországot is. Ez a differencia az általunk készített grafikonokon is jól látszik:


Az Európai Autógyártók Szövetsége által rendelkezésünkre bocsátott adatok 2017-ből származnak, az ekkori év végén a KSH adatai szerint 4,447 millió ember dolgozott Magyarországon, azaz minden 45. magyart az autóiparban foglalkoztatták, míg az ipari szektort tekintve minden nyolcadikat. .

Folyamatos beruházások

Nem kell messzire visszamennünk az időben ahhoz, hogy lássuk ez a tendencia egyelőre biztosan nem fog változni, hiszen az autógyártók és beszállítóik folyamatosan hozzák a beruházásokat az országba, illetve fejlesztenek a már meglévő üzemekben. Ahogy arról korábban is írtunk, két dél-koreai illetőségű, elektromos autók akkumulátorait gyártó vállalat is érkezik Magyarországra hamarosan, Salgótarjánban a Bumchun Precision, míg Komáromban az Inchi Controls építi új gyárát, de meglévő autóalkatrész-gyártó üzemet is bővítettek már idén.

A kormánynak nincs ellenére…

Úgy tűnik az, hogy az autóipar által kreált munkahelyek aránya ilyen jelentős, egyáltalán nincsen a magyar kormány ellenére, hiszen a beruházási támogatásokat kapó cégek közt erősen túlsúlyban vannak a szektor szereplői. Idén májusban arról írtunk, hogy az év első négy hónapjában összesen 43,3 milliárd forintnyi gyáralapítási támogatást kapó 23 cégben a legerősebben képviseltek pont az ide tartozó cégek. Erre jó példa a Rehau Automotive Kft. alkatrészgyártó üzemének kapacitásbővítése, vagy éppen a GS Yuasa Magyarorzság Kft. lítiumion akkumulátorok fejlesztésére és gyártására indított projektje.

A Daimler csak tovább nőne itthon

Úgy tűnik azonban, hogy nem csak a kormány támogatja erősen az autóipari vállalatok jelenlétét Magyarországon, hanem az érzés kölcsönös, az egyéb nehézségek ellenére is. Még az Index írta meg korábban, hogy átmenetileg felfüggesztésre került a kecskeméti Mercedes-gyár bővítése. Ezt a képet később maga a cég pontosította, kiemelve azt, hogy nincs veszélyben az a korábban kitűzött cél, hogy bővítsék a Mercedes-Benz kecskeméti gyárát, hozzátéve, hogy a telephelyen számtalan fejlesztés zajlik a bővítés mellett is. Szintén leszögezték, hogy csak jó tapasztalatokkal rendelkeznek Magyarországon és hosszú távon építenek a kecskeméti beruházására.

Az egyébként már a céges beszámolóból látszott, hogy az átmeneti megtorpanás mögött nem a kecskeméti gyár teljesítménye állt, hiszen a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2018-ra vonatkozó üzleti beszámolója szerint ugyanis a cég üzemi eredménye 81-ről 99 millió euróra nőtt, adózott eredménye pedig 76,9 millió euróról 89,5 millió euróra.

Az árbevétel is pozitív irányba mozdult, a belföldi értékesítésé nettó 9 millió euróról 9,1 millióra nőtt, míg az exporté 3,54 milliárdról 3,55 milliárdra. Nőtt a kecskeméti Mercedes saját tőkéje is, 421 millió euróról 511 millióra, az adózott eredmény pedig 77 millió euróról 90 millióra. A vállalat forrásai összesen 1,25 milliárd euróról 1,46 milliárdra nőttek.

Nagy bajban lenne a munkaerőpiac az autóipar nélkül

Összességében tehát az látszik, hogy a hazai mindennapokat átszövik az autógyárak és az autóalkatrész-gyártók, és szinte nem telik el hónap anélkül, hogy ne jelentenének be egy újabb beruházást a szektor valamely szereplőjétől, és egyre több hazai egyetemen és főiskolán indulnak képzések célirányosan erre a területre. Az persze megint más kérdés, hogy az, hogy az ország ennyire a külföldi cégek által idehozott állásokra támaszkodik hosszútávon mennyiben jó dolog, hiszen Magyarország az egész Európai Uniót tekintve a második helyen áll a multiknak leginkább kiszolgáltatott országok között.

A cikk korábbi változatában azt állítottuk, hogy 757 ezer magyar dolgozott 2017-ben az autóiparban, azaz minden nyolcadik magyar ezen a területen volt foglalkoztatott. Valójában összesen 757 ezren dolgoztak közvetlen ipari területen, közülük 97 700-an a közvetlen autóiparban. Az autóipari dolgozók magas aránya az ipari dolgozók között ettől függetlenül nem változott.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Makro / Külgazdaság Meghúzták a vészcsengőt a gyerektáboroztatók
Privátbankár.hu | 2021. április 13. 08:40
A bizonytalan nyár miatt 65 százalékkal esett vissza a gyerektáborok iránti érdeklődés. Igény lenne, de a szülők nem mernek jelentkezni. Viszont a kivárás taktikája nem lesz kifizetődő a szülőknek, de a táboroztatóknak sem, mert félő, hogy utóbbiak közül sokan lehúzhatják a rolót, ha még egy visszafogott nyár vár rájuk.
Makro / Külgazdaság A kormány törölte a Diákváros fejlesztési programot - fájó ára lehet
Privátbankár.hu | 2021. április 13. 07:36
Sztornózta a kormány a Diákváros fejlesztési programot, az atlétikai vb is bukhat miatta, ha Karácsony Gergely főpolgármester megírja levelét.
Makro / Külgazdaság Jár az oltás érvénytelen TAJ-szám esetén is
MTI | 2021. április 13. 06:54
Az oltás mellett a koronavírus elleni gyógyszer, a favipiravir is ingyenes, azt azok is megkapják, akiknek érvénytelenítik a TAJ-számát - mondta Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára az MTI-nek.
Makro / Külgazdaság A súlyos Covidtól a kínai vakcina is megvéd
Wéber Balázs | 2021. április 13. 05:05
Bár a napokban ismét kételyek merültek fel a kínai oltóanyagok hatékonyságával kapcsolatban, nemzetközi tanulmányok azt mutatják, hogy a súlyos, halálos megbetegedéstől ezek a vakcinák is megvédenek. Gyógyszeripari forrásunk arra hívta fel a figyelmet, hogy a cégek óriási összegeket fordíthattak a fejlesztésre, az oltóanyagok nyújtotta védettség pedig jóval többet nyom a latba, mint az esetleges kockázatok.          
Makro / Külgazdaság Hatalmas csata várható Angela Merkel székéért
Privátbankár.hu / MTI | 2021. április 12. 18:49
Mostanra kiderült, hogy a CDU Armin Laschetet, a CSU viszont Markus Södert szeretné a jobbközép pártszövetség kancellárjelöltjének. Angela Merkelnek a mostani az utolsó ciklusa kancellárként.
Makro / Külgazdaság Covid-teszteket kapnak a budapesti iskolák nyitás előtt
Privátbankár.hu / MTI | 2021. április 12. 18:16
A cél a diákok és a pedagógusok szűrése.
Makro / Külgazdaság Hogyan tovább? Komoly döntéseket kell hoznia az Orbán-kormánynak a héten az újraindításról
Székely Sarolta | 2021. április 12. 15:40
Újabb változtatásokat jelenthet be a kormány a héten. Már holnap meglehet a 3 millió oltott, egy hét múlva pedig a 3,5 millió. Utóbbival újabb lazítások járnak - persze, csak ha tartja a kabinet magát a már bejelentett elképzelésekhez. 
Makro / Külgazdaság A pedagógusok még egy esélyt kapnak soron kívüli oltásra
Privátbankár.hu | 2021. április 12. 12:42
Az Operatív Törzs mai tájékoztatóján elhangzott, hogy hivatalos közlés hiányában nem változtatnak a Sinopharm kínai vakcina oltási protokollján, a pedagógusok még egy esélyt kapnak az oltásra, és jön az egydózisú új vakcina. Kérdésünkre, hogy az idősek otthonából mikor jöhetnek ki a beoltottak, nem kaptunk választ.
Makro / Külgazdaság Orbán számára rémálom lenne a német Zöldek hatalomra kerülése
Káncz Csaba | 2021. április 12. 11:24
A program élesen kikel Moszkva és Peking ellen, aláhúzva, hogy „rendszerszintű vetélkedés alakult ki az autoriter államokkal és diktatúrákkal”. Több ponton is komoly ütközés jöhet a konzervatívokkal egy várható kormánykoalícióban.  Káncz Csaba jegyzete
Makro / Külgazdaság Tovább csökkennek az árak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2021. április 12. 09:41
A 95-ös oktánszámú üzemanyag literenkénti bruttó átlagára pénteken még 3 forinttal feljebb ment, szerdától viszont 4 forinttal már csökkenni fog. A már pénteken is olcsóbbá vált gázolajért pedig további 3 forinttal kell kevesebbet leszurkolniuk az dízelautó-tulajdonosoknak. 
hírlevél
depositphotos