A magyar híroldalak kommentszekcióját böngészve bizony gyakran akad olyan érzése az embernek, mintha valakik tényleg fizetnének a hozzászólónak azért, hogy ott hagyja a "remekművét". Az amerikai elnöki kampánnyal egy időben került be a köztudatba a fake news, azaz a hamis hírek tudatos, politikai manipulációs eszközként történő bevetése, és az is csak ekkor vált sokak számára nyilvánvalóvá, hogy bizony az egyes érdekcsoportok előszeretettel alkalmaznak a közösségi médiában bértrollokat, akiknek annyi a dolguk, hogy Facebookos vagy Twitteres, vagy bármilyen netes közbeszédet olyan irányba tereljék, amely a munkáltatóik számára megfelelően alakítja mit sem sejtő felhasználó véleményét.
Tényleg egy sereg
Ugyan legtöbbször az orosz kormány kapcsán hallunk az ilyesfajta manipulációról, de most a Harvard Egyetem kutatói először publikáltak egy tanulmányt, amelyből kiderül:
a kínai kormány 2 000 000 főt - igen, kétmillió embert - tart csak azért, hogy különféle álneveken, hamis profilokon keresztül valódi posztokhoz írjanak igazinak látszó véleményt.
Ők az úgynevezett "50c Party" vagy "50 Cent Army", akiket eddig teljesen titokban foglalkoztatott a kínai állami propagandagépezet. Nevüket onnan kapták, hogy állítólag egye-egy posztért vagy kommentért átszámítva 50 centet kaptak (bár ezt a tanulmány nem tudta bebizonyítani). Ezek a "vélemények" természetesen a kormány érdekét tükrözik. A kutatók az eddigi legnagyobb empirikus kutatást végezték el a témában, amelyből kiderül, hogyan lehet azonosítani egy feltehetően hamis profilt, egy fizetett kommentet vagy egy "állami megbízásos bejegyzést".
Orwelli tervezés
Gary King és csapata azt állítja, a kínai kormány évente körülbelül 448 millió kamubejegyzést írat a legnagyobb kínai közösségi oldal, a Weibo falaira és más kereskedelmi közösségi oldalakra, de több mint 200 millió a kormányzati oldalakon jelenik meg. A vizsgálat szerint azonban van egy nagy eltérés aközött, amit eddig feltételeztünk és ami a valódi célja a Kínai Kommunista Pártnak: a bértrollok ugyanis nem a párt álláspontját szajkózva támadják azokat, akik más véleményen vannak.
Ennél sokkal kifinomultabbá vált a stratégia az elmúlt évek alatt: inkább teljesen elterelik a témát más irányba, hogy a kényes kérdésekről még csak véletlenül se essen szó. Egészen konkrétan a közel 45 ezer poszt első átvizsgálása után 0 volt azon bejegyzések száma, amelyik egy másik nemzetet támadott volna vagy a kínai kormány mellett érvelt és másokat kritizált, és később is extrém ritkaságnak számított, ha valaki ráakadt egy agresszívebb megjegyzésre.
A kutatók kiszivárogtatott emailek alapján azt is megállapították, hogy nem ám csak úgy a levegőbe posztolgatnak az állami hivatal dolgozói, hanem nagyon is koordináltan, bizonyos eseményekhez kötve indul meg az agymosás, például a "Kínai Álom" nevű propagandaprogramhoz, vagy a 18. Pártkongresszushoz kötődően.
Az emailes utasításokból az is kiderült, hogy a párt célja a posztokkal, hogy "egységet és stabilitást sugározzanak a pozitív nyilvánosságon keresztül" és, hogy "aktívan vezesse a közgondolkodást vészhelyzet esetén".
Legfelsőbb utasításra
A kutatók arra is találtak bizonyítékot, hogy netes propagandagépezet ilyen mértékű kiépítésére maga Hszi Csin-Ping kínai elnök adott utasítást. Mint írják, 2014-ben az Internetbiztonság és Információ Központi Főosztályának találkozóján a vezér más magas rangú állami vezetők előtt elmondta, hogy az kormány elvárja az internetes terek szigorú ellenőrzését és "tisztán tartását".
Ennek a cenzúrának hivatalos megnevezése is van; Hszi a "közvéleményt befolyásoló irányelvek" elnevezést használta.
Működik
De vajon megéri a kormánynak fenntartani ezt az óriási infrastruktúrát? A szerzők szerint igen, bejött a stratégia. Mint összegzésükben is írják, sokkal nehezebb vitában meggyőzni valakit a párt helyességéről, mint inkább elterelni a vitáról a figyelmet, vagy hagyni elhalni a beszélgetést.
Az elterelés ráadásul nagyszerű módja annak is, hogy a felgyülemlett frusztrációt - amit egyébként lehet, hogy a kormány ellen használnának - levezessék. Előnye még, hogy a közvélemény ilyen minőségű befolyásolása sokkal kifinomultabb, mint az egyértelmű és könnyen felismerhető cenzúra.
Az utolsó nagy felfedezése a tanulmánynak az,hogy kik is alkotják az 50c hadseregét: hát messze nem az életunt, vagy kis mellékest keresni akaró kínai fiatalok, ahogy azt gondoltuk volna. A sereg, mint kiderült, hivatali dolgozókból áll, akik munka után még posztolgatnak egyet-kettőt a biztonság kedvéért.