3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A Vörös-tengeren át a Szuezi-csatorna felé tartó konténerszállítási útvonal kiesése miatt emelkedő díjak és növekvő hajózási idő kezdi felidézni az elmúlt évek két legnagyobb rémálmát.

Visszatérőben van a szállítási láncokra nehezedő nyomás, ami az infláció 2022-es „átmeneti” megugrását okozta. Az ok egyértelmű: a Vörös-tenger térségében kialakult szállítási szűk keresztmetszet.

Erről is beszélt Larry Lindsey, a Lindsey Group tanácsadó cég igazgatója az elhúzódó konfliktus következményeit taglalva a CNBC-nek. Sem az amerikai Fed, sem az európai jegybank, az ECB nem tud mit kezdeni azzal az inflációs nyomással, ami a szállítási költségek növekedéséből és az Afrika megkerülésére kényszerült teherhajók késlekedéséből fakad – tette hozzá a szakember. Lehet, hogy fel kell függeszteniük az áremelkedések elleni küzdelmüket, nehogy a magas kamatok ellenére újraéledő infláció kiüsse az amerikai és az európai gazdaságot. 

A Vörös-tenger bejáratánál a jemeni húti milícia drónokkal és rakétákkal támadja az arra járó teherhajókat arra hivatkozva, hogy ki akarja iktatni az Izraelbe tartó szállításokat. 

A CNBC szakértőkre hivatkozva azt írja, valójában az a céljuk, hogy a Hamász terrorszervezet és az izraeli hadsereg háborúját régiós konfliktussá növeljék, aminek eredményeként a „Dögöljön meg a szomszéd tehene is!” jegyében káoszt okozhatnak a világon. 

Jön a drágulás, de izibe

Miután emiatt a teherhajóknak meg kell kerülniük Afrikát, egy Ázsiából Észak-Európába tartó 40 lábas konténernek megfelelő szállítási mennyiségek fuvarozási díja a korábbi kétszeresére, 4 ezer dollárra nőtt.

Árfolyam

Az Ázsiát a mediterrán térséggel összekötő útvonalon több mint 5 ezer dollár a tarifa. Az utóbbi esetén egyes fuvarozók 6 ezer dollárt fognak kérni január közepétől.

Ez a drágulás már az első negyedévben megjelenhet a a fogyasztói árakban – véli Alan Baer, az OL-USA fuvarozó cég vezérigazgatója. Tanulva a 2021–2022 szállításilánc-problémákból, a cégek nem fognak habozni kiigazítani az áraikat ahelyett, hogy lenyelnék költségeik növekedését.

A hosszabb tengeri fuvarozási idő miatt késhetnek a tavaszi és nyári idényre berendelt szállítmányok, amelyeket Kínából jellemzően a holdújévi ünnepekkel járó leállás előtt szoktak elindítani a gyártók. A decemberre várt hajók például januárban futnak be – derült ki logisztikai szakemberek beszámolójából.

Ennek eredményeként a konténerek késve érkeznek vissza berakodási helyükhöz, mire válaszul a megrendelők kénytelenek hónapokkal korábban lefoglalni azokat. Ez persze felhajtja az árakat.

Összességében mindez nagyon emlékeztet arra a helyzetre, ami a szállítási iparban a koronavírus-járvány első időszakában kialakult.

A Covid idején négy-hat héttel előre le voltak foglalva a kapacitásaink – mondta Baer. Minden hajónk teljesen megrakva indult útnak. Jelenleg az a helyzet, hogy van elég szállítási kapacitás, ám mivel a járatok késnek, a megrendelőknek kvázi lökdösődniük kell egymással azért, hogy az ő konténerük rajta legyen a következő hajón.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Milliókat fizetnek az albérletekért Hollandiában, de a választási kampány a bevándorlásról szólt
Vámosi Ágoston | 2025. október 29. 05:42
Bárhogyan alakul a hollandiai parlamenti választás eredménye, nehéz lesz koalíciós kormányt alakítani. A választókat a megélhetési válság és a csillagászati albérletárak sújtják, a politikusok mégis a bevándorlást helyezték a kampány középpontjába. A szélsőjobboldali Szabadságpárt a legnépszerűbb, de más, széles választói bázissal rendelkező pártok nem akarnak velük kormányozni.
Makro / Külgazdaság Ebből mi lesz? Olajszállítmányt tartottak vissza a horvátok
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 19:41
90 ezer tonna kőolajat a pozsonyi Slovnaft olajfinomítótól.
Makro / Külgazdaság Rossz hír jött a tengerentúlról – még az elemzők is csodálkoznak
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 16:36
Októberben az elemzők által vártnál jelentősebben romlott a Conference Board gazdaságkutató intézetnek az Egyesült Államokra vonatkozó fogyasztói hangulatindexe.
Makro / Külgazdaság Az utolsó helyen végzett Magyarország egy nagyon fontos listán
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 16:14
Ráadásul a mostani eredmény rosszabb lett a tavalyinál. 
Makro / Külgazdaság Trump hátországa a szakadék szélén – egyre nagyobb a baj, és csak rosszabb lesz
Kollár Dóra | 2025. október 28. 15:17
Az amerikai kormányzati leállás elhúzódása egyre súlyosabb következményekkel jár.
Makro / Külgazdaság Fontos dolgokat árult el az EU-s forrásokról Navracsics Tibor
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 13:19
Forrásvesztés nélkül zárta Magyarország a 2014-2020-as uniós pénzügyi ciklust, jelenleg a 3. helyen áll a tagállamok között a felhasználás teljessége alapján – mondta a közigazgatási és területfejlesztési miniszter éves meghallgatásán az Országgyűlés gazdasági bizottságában.
Makro / Külgazdaság Oszkó Péter: Borzalmas állapotban van a beruházási hajlandóság, senki nem mer tervezni
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 28. 09:54
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója az október 27-ei élő műsorunk vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 86. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: 20 perc lesz a menetidő a Nyugatitól a repülőtérig
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 18:40
Az új repülőtéri vasútvonal terveiről tartott tájékoztatót Nagy Márton és Lázár János. Az Mfor kérdéseire részleteket is elmondtak a nyomvonalról, valamint arról is beszéltek, hogy mekkora szakaszon fog a föld alatt futni. 
Makro / Külgazdaság Mire lehet elég a 3 százalékos Otthon Start és a kkv-hitel? Élőben beszélgettünk Oszkó Péterrel – a Klasszis Klub Live-ban
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 27. 15:16
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszolt a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Még egy jel arra, hogy jövőre érkezik az európai fordulat
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 13:53
A várakozásokon felül javult októberben az üzleti hangulat Németországban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének felmérése alapján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG