3p

A Vörös-tengeren át a Szuezi-csatorna felé tartó konténerszállítási útvonal kiesése miatt emelkedő díjak és növekvő hajózási idő kezdi felidézni az elmúlt évek két legnagyobb rémálmát.

Visszatérőben van a szállítási láncokra nehezedő nyomás, ami az infláció 2022-es „átmeneti” megugrását okozta. Az ok egyértelmű: a Vörös-tenger térségében kialakult szállítási szűk keresztmetszet.

Erről is beszélt Larry Lindsey, a Lindsey Group tanácsadó cég igazgatója az elhúzódó konfliktus következményeit taglalva a CNBC-nek. Sem az amerikai Fed, sem az európai jegybank, az ECB nem tud mit kezdeni azzal az inflációs nyomással, ami a szállítási költségek növekedéséből és az Afrika megkerülésére kényszerült teherhajók késlekedéséből fakad – tette hozzá a szakember. Lehet, hogy fel kell függeszteniük az áremelkedések elleni küzdelmüket, nehogy a magas kamatok ellenére újraéledő infláció kiüsse az amerikai és az európai gazdaságot. 

A Vörös-tenger bejáratánál a jemeni húti milícia drónokkal és rakétákkal támadja az arra járó teherhajókat arra hivatkozva, hogy ki akarja iktatni az Izraelbe tartó szállításokat. 

A CNBC szakértőkre hivatkozva azt írja, valójában az a céljuk, hogy a Hamász terrorszervezet és az izraeli hadsereg háborúját régiós konfliktussá növeljék, aminek eredményeként a „Dögöljön meg a szomszéd tehene is!” jegyében káoszt okozhatnak a világon. 

Jön a drágulás, de izibe

Miután emiatt a teherhajóknak meg kell kerülniük Afrikát, egy Ázsiából Észak-Európába tartó 40 lábas konténernek megfelelő szállítási mennyiségek fuvarozási díja a korábbi kétszeresére, 4 ezer dollárra nőtt.

Árfolyam

Az Ázsiát a mediterrán térséggel összekötő útvonalon több mint 5 ezer dollár a tarifa. Az utóbbi esetén egyes fuvarozók 6 ezer dollárt fognak kérni január közepétől.

Ez a drágulás már az első negyedévben megjelenhet a a fogyasztói árakban – véli Alan Baer, az OL-USA fuvarozó cég vezérigazgatója. Tanulva a 2021–2022 szállításilánc-problémákból, a cégek nem fognak habozni kiigazítani az áraikat ahelyett, hogy lenyelnék költségeik növekedését.

A hosszabb tengeri fuvarozási idő miatt késhetnek a tavaszi és nyári idényre berendelt szállítmányok, amelyeket Kínából jellemzően a holdújévi ünnepekkel járó leállás előtt szoktak elindítani a gyártók. A decemberre várt hajók például januárban futnak be – derült ki logisztikai szakemberek beszámolójából.

Ennek eredményeként a konténerek késve érkeznek vissza berakodási helyükhöz, mire válaszul a megrendelők kénytelenek hónapokkal korábban lefoglalni azokat. Ez persze felhajtja az árakat.

Összességében mindez nagyon emlékeztet arra a helyzetre, ami a szállítási iparban a koronavírus-járvány első időszakában kialakult.

A Covid idején négy-hat héttel előre le voltak foglalva a kapacitásaink – mondta Baer. Minden hajónk teljesen megrakva indult útnak. Jelenleg az a helyzet, hogy van elég szállítási kapacitás, ám mivel a járatok késnek, a megrendelőknek kvázi lökdösődniük kell egymással azért, hogy az ő konténerük rajta legyen a következő hajón.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az Egyesült Államokban megugrott az új munkanélküliek száma
Privátbankár.hu | 2025. május 29. 17:27
Az Egyesült Államokban 14 ezerrel, 240 ezerre emelkedett az első alkalommal munkanélküli segélyt kérők száma a múlt héten – derült ki az amerikai munkaügyi minisztérium csütörtökön közzétett adataiból.
Makro / Külgazdaság Mi vár Magyarországra, ha Trump bedönti a dollárt?
Herman Bernadett | 2025. május 29. 15:03
Hová fajul a vámháború, lecserélhetik-e a dollárt, mint a világ vezető devizáját, kijöhet-e Európa és Magyarország jól a mostani zűrös világpolitikai és gazdasági helyzetből? – erről kérdezte Gáspár András, a Klasszis Média lapcsoport lapigazgatója a szakértőket a Klasszis Befektetői Klubban.
Makro / Külgazdaság Megnyerte a házon belüli versenyt a Lidl
Buksza blog | 2025. május 29. 14:14
Ha nem is bővültek annyit a Lidl és a Kaufland áruházláncok eladásai, mint egy évvel korábban, azért szépen muzsikált a két cég. Már nem a Covid alatti visszaeséshez viszonyítják a növekedést.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor most egy 4 pontos tervet jelentett be
Privátbankár.hu | 2025. május 29. 11:08
Orbán Viktor felszólalt a CPAC Hungary konferencián.
Makro / Külgazdaság Nincs túl jő bőrben a magyar export, a járvány is rátett egy lapáttal
Privátbankár.hu | 2025. május 29. 10:30
Visszaesett az élelmiszerek, a nyersanyagok, illetve a feldolgozott termékek exportvolumene is.
Makro / Külgazdaság Fogy a magyar: áprilisban is kevesebben lettünk 4 ezer emberrel
Privátbankár.hu | 2025. május 29. 08:56
Az előzetes adatok szerint 2025 áprilisában 5323 gyermek született, és 9565 fő halt meg. 
Makro / Külgazdaság Nagyon fontos adat mutatja a magyar gazdaság helyzetét
Privátbankár.hu | 2025. május 29. 08:33
Áprilisban 1,4 milliárd euró volt a termék-külkereskedelmi többlet.
Makro / Külgazdaság GKI: a gazdasági kilátások továbbra is kedvezőtlenek
Privátbankár.hu | 2025. május 29. 08:11
Az elemzők szerint a kereskedelmi háború negatívan hathat a magyar gazdaságra.
Makro / Külgazdaság Trump helyett az orosz gazdaság összeomlása hozhatna békét
Király Béla | 2025. május 29. 05:41
Az utóbbi napok brutális orosz támadásai azt mutatják, hogy Vlagyimir Putyin nyeregben érzi magát. Ugyanakkor a mostani rakéta- és dróntámadásoknak nem csak ez lehet a magyarázata, egyes szakértők szerint ugyanis Moszkva egyre nehezebben tudja kezelni a gazdasági problémákat és ezért szeretnék minél előnyösebb helyzetet kicsikarni egy béketárgyalás előtt.
Makro / Külgazdaság OKSZ: az árrésstop fenntartása nem szolgálja a vásárlók érdekeit
Privátbankár.hu | 2025. május 28. 16:44
Az OKSZ szerint a kormány a szőnyeg alá söpri a magyar gazdaságban meglevő feszültségeket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG