3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Vörös-tengeren át a Szuezi-csatorna felé tartó konténerszállítási útvonal kiesése miatt emelkedő díjak és növekvő hajózási idő kezdi felidézni az elmúlt évek két legnagyobb rémálmát.

Visszatérőben van a szállítási láncokra nehezedő nyomás, ami az infláció 2022-es „átmeneti” megugrását okozta. Az ok egyértelmű: a Vörös-tenger térségében kialakult szállítási szűk keresztmetszet.

Erről is beszélt Larry Lindsey, a Lindsey Group tanácsadó cég igazgatója az elhúzódó konfliktus következményeit taglalva a CNBC-nek. Sem az amerikai Fed, sem az európai jegybank, az ECB nem tud mit kezdeni azzal az inflációs nyomással, ami a szállítási költségek növekedéséből és az Afrika megkerülésére kényszerült teherhajók késlekedéséből fakad – tette hozzá a szakember. Lehet, hogy fel kell függeszteniük az áremelkedések elleni küzdelmüket, nehogy a magas kamatok ellenére újraéledő infláció kiüsse az amerikai és az európai gazdaságot. 

A Vörös-tenger bejáratánál a jemeni húti milícia drónokkal és rakétákkal támadja az arra járó teherhajókat arra hivatkozva, hogy ki akarja iktatni az Izraelbe tartó szállításokat. 

A CNBC szakértőkre hivatkozva azt írja, valójában az a céljuk, hogy a Hamász terrorszervezet és az izraeli hadsereg háborúját régiós konfliktussá növeljék, aminek eredményeként a „Dögöljön meg a szomszéd tehene is!” jegyében káoszt okozhatnak a világon. 

Jön a drágulás, de izibe

Miután emiatt a teherhajóknak meg kell kerülniük Afrikát, egy Ázsiából Észak-Európába tartó 40 lábas konténernek megfelelő szállítási mennyiségek fuvarozási díja a korábbi kétszeresére, 4 ezer dollárra nőtt.

Árfolyamok és grafikonok

Az Ázsiát a mediterrán térséggel összekötő útvonalon több mint 5 ezer dollár a tarifa. Az utóbbi esetén egyes fuvarozók 6 ezer dollárt fognak kérni január közepétől.

Ez a drágulás már az első negyedévben megjelenhet a a fogyasztói árakban – véli Alan Baer, az OL-USA fuvarozó cég vezérigazgatója. Tanulva a 2021–2022 szállításilánc-problémákból, a cégek nem fognak habozni kiigazítani az áraikat ahelyett, hogy lenyelnék költségeik növekedését.

A hosszabb tengeri fuvarozási idő miatt késhetnek a tavaszi és nyári idényre berendelt szállítmányok, amelyeket Kínából jellemzően a holdújévi ünnepekkel járó leállás előtt szoktak elindítani a gyártók. A decemberre várt hajók például januárban futnak be – derült ki logisztikai szakemberek beszámolójából.

Ennek eredményeként a konténerek késve érkeznek vissza berakodási helyükhöz, mire válaszul a megrendelők kénytelenek hónapokkal korábban lefoglalni azokat. Ez persze felhajtja az árakat.

Összességében mindez nagyon emlékeztet arra a helyzetre, ami a szállítási iparban a koronavírus-járvány első időszakában kialakult.

A Covid idején négy-hat héttel előre le voltak foglalva a kapacitásaink – mondta Baer. Minden hajónk teljesen megrakva indult útnak. Jelenleg az a helyzet, hogy van elég szállítási kapacitás, ám mivel a járatok késnek, a megrendelőknek kvázi lökdösődniük kell egymással azért, hogy az ő konténerük rajta legyen a következő hajón.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Tényleg ennyire jól élünk? Friss állami adat érkezett
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 08:47
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss közlése szerint a szeptemberi reálbérek 9,2 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbiaknál.
Makro / Külgazdaság Sokkolhatja a közvéleményt az állami hivatal közlése
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 08:30
A beruházások ugyanis a harmadik negyedévben is éves szinten két számjeggyel zuhantak.
Makro / Külgazdaság Jó hírt kapott a magyarok pénztárcája: ennyivel emelkedik a minimálbér!
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 16:49
Három évre előre megkötötték a bérmegállapodást.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter jobb lenne a gazdaságnak, mint Orbán Viktor? A Klasszis Klub Live-ban Felcsuti Péterrel beszélgetünk
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 12:48
A közgazdász, bankár november 28-án, csütörtökön 15 óra 30 perckor lesz élő adásunk vendége. Felcsuti Péterrel átbeszéljük, mi a legfőbb baja az idén a tavalyihoz hasonlóan ismét recesszióba zuhant hazai gazdaságnak, kitérve egyebek mellett arra, hogyan lehetséges az, bár az Európai Unióban messze a legtöbb támogatást az Orbán-kormány adja a gazdaság szereplőinek, mégis szinte alig van mutató, amelyben ne lennénk tökutolsók. Vajon ezen változtathat-e egy kormányváltás, Magyar Péter kvázi megváltó is lehet, vagy csak leváltó – ha egyáltalán? Az élőben zajló stúdióbeszélgetésre ingyenesen lehet regisztrálni, majd azt online követni és kérdéseket feltenni.
Makro / Külgazdaság Ha ti úgy, mi is úgy – visszavágnak az oroszok egy másik fronton
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 07:05
Csak ugyanazt teszik, mint a „barátságtalan” nyugati országok, állítják.
Makro / Külgazdaság Íme Kína megelőző csapása, borult a forgatókönyv
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 14:16
Donald Trump, az Egyesült Államok megválasztott elnöke arra készül, hogy kormánya újabb büntetővámokat vezet az amerikai–kínai kereskedelemben. A rombolást azonban mintha Kína vette volna a kezébe.
Makro / Külgazdaság Újabb lesújtó hírt emésztgethet Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 13:01
Sztrájk miatt akadozhat az autógyártás a Volkswagennél, ami láttán a növekedési álmait nagyrészt erre az ágazatra építő nemzetgazdasági miniszter bosszankodhat.
Makro / Külgazdaság Alig vánszorog az unió gazdasága, de mi még annak is csak a hátát látjuk
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 11:09
A magyar bruttó hazai termék a III. negyedévben és az elmúlt egy évben is csökkent, ezzel a sereghajtók közé tartozunk az Európai Unióban. Mind a Visegrádi Négyekhez tartozó társaink, mind Ausztria és Románia jóval jobb teljesítményt tud felmutatni.
Makro / Külgazdaság Baj van a briteknél, de így is szívesen cserélnénk velük
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 09:14
A vártnál magasabb októberi infláció is csak 2,3 százalékot jelent, szemben a magyar 3,2-vel.
Makro / Külgazdaság Nocsak, mire is jó a munkáshitel!
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 08:36
A money.hu és a Használtautó.hu szakértői megnézték, hogy a 4 millió forint milyen, akár egyszerűbb teherszállításra is alkalmas használt járművekre lehet elég.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG